Platforma de recrutare eJobs.ro va inregstra anul acesta afaceri in crestere cu 15-20%, fiind primul an in care un site de recrutare din Romania va depasi pragul de 10 milioane de euro. Bogdan Badea, CEO-ul companiei estimeaza ca businessul pe care il conduce se va apropia de 11 milioane de euro.

"Anul trecut am avut un avans de circa 20%, iar anul acesta, dupa primele sase luni anul acesta suntem la un plus de 10%, astfel ca pastram trendul de stabilitate a pietei si reusim sa captam mare parte din cresterea care se inregistreaza in piata. (...) Ne asteptam sa crestem in continuare cu 15-20% si sa incheiem anul cu 10,5 milioane de euro – 11 milioane de euro. Anul acesta va fi prima data, fara dubiu, cand un site de recrutare va depasi 10 milioane de euro, dupa ce anul trecut am fost foarte aproape", a declarat intr-un interviu acordat wall-street.ro Bogdan Badea, CEO eJobs.ro.

Compania a avut, in 2018, o cifra de afaceri de 42,6 milioane de lei (circa 9,2 milioane euro )si un profit net de 19,5 milioane de lei (4,2 milioane de euro), potrivit datelor Ministerul de Finante. Principalul competitor al platformei, BestJobs, a obtinut anul trecut o cifra de afaceri de 27,9 milioane de lei (6 milioane euro) si un profit de 7,37 milioane lei (1,58 milioane euro).

Piata de recrutare s-a stabilizat

Piata de recrutare online, estimata de eJobs la 30 milioane de euro, nu mai inregistreaza cresterile semnificative din anii trecuti, seful eJobs explicand incetinirea avansului in contexul reducerilor investitiilor straine.

"Numarul de joburi a crescut foarte usor in acest an si nu a mai fost boom. 2015-2017 au fost ani cu boom imens, iar din 2018 deja s-a stabilizat piata. Inca exista un trend ascendent, insa panta este mult mai mica pe piata fortei de munca, pentru ca nu prea se mai inghesuie investitori straini, care sa faca fabrici, call-centre. Mai vin, dar izolat. Fie unii au dat postpone intrarii in Romania, fie au decis sa nu se mai extinda atat de agresiv. Plus ca sunt zone care nu mai sunt atat de optimiste sa angajeze mii de oameni, precum banking, iar piata muncii este clar influentata de acestea. Inlocuiri sunt multe, pentru ca numarul de plecari din companii si de veniri a crescut, existand foarte multe oportunitati pentru oameni", a explicat Bogdan Badea.

Citeste si:
Patria Bank a trecut pe profit dupa primele sase luni
Patria Bank a trecut pe...

In acelasi timp, numarul candidatilor care aplica la joburi ramane constant in 2019, insa angajatorii dintr-o serie de domenii gasesc cu dificultate oamenii potriviti. Cei mai greu de gasit sunt IT-istii si inginerii.

"Daca acum 3-4 ani singura industrie calda era IT-ul, acum nu mai este asa. Stiu companii care se chinuie sa gaseasca lucratori comerciali sau lucratori in depozite - online-ul a explodat, cineva trebuie sa faca coletele (...) In general, inginerii si IT-isti sunt cel mai greu de gasit, pentru ca niste skill-uri foarte specifice. Oameni din IT si inginerii au trecut de zona de igiena, au trecut la zona de conform si unii spre zona de lux si nu isi mai schimba atat de des jobul, decat daca este foarte tentant proiectul", potrivit lui Badea.

Iar daca IT-istii si inginerii acceptat totusi sa plece pentru un salariu mai bun, o fac pentru un plus de minimum 20%

Companiile iau tinerii fara experienta si ii pregatesc

Cum romanii nu se mai "bat" pe joburi, companiile accepta tot mai multi tineri, pe care ii pregatesc "in house", chiar daca pierd timp pana acestia sunt adusi la zi cu ce inseamna un loc de munca. Pe de alta parte, au avantajul ca ii formeaza dupa modelul lor.

Citeste si:
Ce meseriasi cauta angajatorii straini si ofera mii de euro in schimb
Meserii cu traditie in...

"Important este ca ti-i formezi tu, cand tu esti primul angajator, si il iei de la zero, il si modelezi, adica tu le formezi obiceiurile, iar ei se muleaza pe colectivul tau. Primul job si al doilea te formeaza ca om", spune seful eJobs.

Firmele care angajeaza tineri trebuie sa stie ce acestia isi doresc sa fie integrati in activitatile companiei, sa primeasa feedback rapid, iar salariul trebuie sa le acopere zona de confort.

"Pentru generatia tanara este important procesul de onboarding, adica primele 3-6 luni. Tinerii isi doresc implicare, a colegilor, a managerilor, nu sa fie pusi la un birou, sa li se dea userul si parola si sa fie pus la treaba. Nu, vor sa fie implicati, sa inteleaga cultura, sa mearga la sedinte, sa le fie alaturi o persoana care le arata unde se mananca, care sunt procedurile, sa il integreze. Vor si sa primeasca feedback constant. Generatia noua este foarte mult orientata pe instant gratification, tinerii nu au rabdare, vor feedback rapid, nu mai poti face evaluare o data pe an. Vor feedback la final de proiect, vor sa stie cum s-au descurcat si ce pot imbunatati", a precizat Badea.

Tinerii sunt brand addicted, ei prefera sa munceasca pentru o companie cu brand bun in randul prietenilor lor, decat sa munceasca intr-un start-up sau intr-o companie de care nu a auzit nimeni. In afara, aleg start-up-urile, pentru ca invata mult intr-o asemenea structura. La noi e invers.

Citeste si:
Cauti job? Peste 27.000 de locuri de munca sunt disponibile
Iti cauti job? Peste 27.000...

Scoala de IT a eJobs

Pentru ca lupta pe candidatii din IT nu pare sa se incheie in curand, eJobs, in parteneriat cu firma poloneza Coders Lab, a dat startul la inceputul acestui an unei scoli de formare in domeniu. Cursul dureaza doua luni, formeaza specialisti in Java Script si Php si costa 2.000 de euro. Pana acum, 16 persoane au absolvit.

"Am facut academia pentru ca pe anumite zone nu mai puteam sa livram candidati. Pentru ca nu gaseam. Nu gaseam in inginerie si IT, insa este mai usor sa formezi programatori juniori, pe care sa-i plasezi in companii", e explicat Badea.

Potrivit estimarilor acestuia, academia eJobs va forma 100 de IT-isti in primul an de activitate.

Lansata in 1999, eJobs este prima platforma de recrutare lansata in Romania si apartine companiei Ringier Romania. Are un numar de peste 4 milioane de CV-uri, mai mult de 2 milioane de utilizatori unici lunari si 7.000 de CV-uri actualizate zilnic. Compania a avut, in 2018, o cifra de afaceri de 42,6 milioane de lei si un profit net de 19,5 milioane de lei, potrivit datelor Ministerul de Finante.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
Numarul joburilor oferite de IMM-uri a crescut cu peste 60%