Unul din doi angajaţi români se teme că urmează o criză economică declanşată de efectele COVID-19, iar un sfert dintre salariaţi (24,9%) nu au economii nici măcar pentru o lună, dacă rămân fără loc de muncă, reiese din datele unui sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs.

În acelaşi context, 31,3% dintre români care au un loc de muncă se tem că ar putea contacta noul coronavirus (31,1%), în timp ce 11,2% dintre cei chestionaţi previzionează că ar putea să-şi piardă locul de muncă în perioada următoare.

Potrivit sondajului, dintre cei care îşi simt ameninţat locul de muncă, 34,5% s-au declarat foarte îngrijoraţi, iar 32,6% oarecum îngrijoraţi, în timp ce restul de 32,9% nu cred că au în acest moment motive să se teamă pentru jobul lor.

Totodată, peste 43% dintre persoanele intervievate pun aceste griji pe seama faptului că situaţia epidemiei de coronavirus ar putea afecta economic compania pentru care lucrează, iar dacă s-ar găsi în situaţia de a-şi căuta un nou job, 45,7% cred că ar găsi greu, iar 20,6% chiar foarte greu.

Pe de altă parte, peste jumătate dintre angajatorii chestionaţi (53,3%) au declarat că au planuri de continuitate a afacerii în cazul agravării epidemiei de coronavirus în România. De altfel, 60% dintre angajatorii care au participat la sondajul BestJobs afirmă că afacerea lor nu a fost până acum afectată de criza epidemiologică.

"Deocamdată, pentru 20% dintre angajatori, principalele efecte ale contextului epidemiologic ţin de faptul că angajaţii se tem să intre în contact direct cu clienţii, în special care provin din ţările cu risc ridicat. De asemenea, angajatorii au observat şi că unii furnizori nu şi-au putut onora comenzile din cauza acestei situaţii (10%) sau că preţurile pentru anumite produse pe care le achiziţionează au crescut substanţial (6,6%), iar angajaţii nu mai pot călători în interes de serviciu în afara ţării (6,6%). Peste 46,6% dintre companii spun că au sistat oricum deplasările de serviciu în zonele afectate de virus, iar 20% au anulat evenimente interne sau acţiuni care implică un număr mare de participanţi, din dorinţa de a-şi proteja angajaţii", se arată în concluziile cercetării.

Referitor la efectele faţă de noul virus, cei mai mulţi dintre angajaţi (43,9%) spun că sunt doar puţin îngrijoraţi că ar putea contacta coronavirusul şi 34,8% susţin că sunt foarte îngrijoraţi de o posibilă infecţie cu noul virus, în timp ce doar 15,8% dintre respondenţi nu sunt deloc îngrijoraţi.

"Instaurarea unei carantine totale la nivel naţional, care ar putea limita sau întrerupe capacitatea de a munci pentru o anumită perioadă, îi face pe mai mult de jumătate dintre angajaţii români (52,1%) să-şi facă griji foarte mari, în timp ce aproape o treime dintre cei chestionaţi (32,1%) se declară mai puţin îngrijoraţi", notează sursa citată.

Cât priveşte măsurile pe care angajaţii s-au gândit să le ia dacă rămân fără loc de muncă, un sfert dintre aceştia (24,9%) au admis că nu au economii nici măcar pentru o lună.

În acelaşi timp, 21,1% dintre respondenţi spun că au bani cât să le ajungă să-şi acopere cheltuielile de întreţinere pentru cel mult trei luni, iar aproape 10% dintre angajaţi au afirmat că, dacă îşi vor pierde locul de muncă din cauza acestei epidemii, au economii care să le permită să trăiască liniştiţi până la şase luni. Doar 7,4% dintre români au bani puşi deoparte pentru pentru cel puţin un an.

Întrebaţi despre măsurile de precauţie şi protecţie pentru răspândirea virusului luate de compania pentru care lucrează, aproape jumătate (47,9%) dintre cei chestionaţi au răspuns că firma a suplimentat materialele sanitare (măşti medicale de protecţie, dezinfectant de mâini, săpun etc.), 41,9% susţin că au primit informaţii legate de măsurile de igienă şi protecţie pentru prevenţia bolii, iar 40,30% declară că a crescut numărul de igienizări ale spaţiului de muncă şi, mai ales, ale spaţiilor intens circulate sau zonelor expuse (clanţele uşilor, bare de susţinere la scări, lift etc.).

În plus, mulţi angajatori au înlocuit întâlnirile directe de afaceri cu discuţii la distanţă (telefonice, prin Skype, video calls etc. - în proporţie de 30,7%) şi permit angajaţilor care pot lucra de acasă să facă acest lucru (30,4%).

Pe fondul epidemiei cu COVID-19, cei mai mulţi angajaţi români (82,8%) au declarat că îşi spală/dezinfectează mâinile foarte des, 75,9% au menţionat că evită pe cât posibil spaţiile publice aglomerate (teatre, restaurante, mall-uri, hypermarketuri etc.), iar 67,4% nu mai intră în contact direct cu alte persoane (strângerea mâinii, îmbrăţişările etc.).

Totodată, aproape jumătate dintre cei chestionaţi (49,8%) evită transportul în comun, 42,5% stau acasă dacă se simt bolnavi, în timp ce 13,4% poartă mască de protecţie permanent, când sunt în spaţii publice.

"În cazul în care şcolile ar fi închise o perioadă mai lungă de timp, 28,4% dintre respondenţi nu au cu cine să-şi lase copiii în îngrijire şi sunt astfel nevoiţi să stea cu ei. Dar dacă transportul public va fi restricţionat o perioadă mai lungă de timp, 71,8% dintre angajaţi (...) au cum să ajungă la serviciu", conform rezultatelor cercetării.

Sondajul BestJobs a fost efectuat în perioada 9 - 16 martie 2020, pe un eşantion de 1.262 de utilizatori de internet şi un eşantion de 244 de companii mici, medii şi mari din România.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri