Cei care lucrează freelance se lovesc zilele acestea de situații dificile. Pandemia de noul coronavirus afectează multe dintre businessurile mai mari sau mai mici care colaborau cu aceștia, iar efectele vor fi vizibile pe mai multe planuri.

De la un program plin și o listă lungă de clienți, un freelancer poate ajunge fără suficiente proiecte care să-i asigure un venit. De asemenea, privind lucrurile cu optimism, felul în care companiile trebuie să accepte forța de muncă remote îi va încuraja să angajeze mai mulți liber profesioniști. Iată cum arată situația pentru freelanceri:

Flexibilitate cu un cost

Freelancerii se bucură de avantajul pe care îl caută orice angajat – flexibilitatea. Aceștia își organizează programul după propriile preferințe și nevoi, își aleg proiectele la care vor să lucreze etc. Toate acestea au un preț pe care situațiile de criză îl scot la iveală destul de rapid. Deoarece un freelancer nu lucrează cu un contract individual de muncă, nu i se poate acorda șomaj tehnic sau indemnizație de carantină. În astfel de momente, când proiectele se împuținează și micile companii renunță la serviciile oferite de un freelancer, viitorul este incert. Este recomandat ca orice liber profesionist să aibă un cont de economii care să-i ușureze traiul de zi cu zi în cazul unei situații imprevizibile, precum o pandemie.

Noi oportunități

Polul opus al problemei este reprezentat de un volum mai mare de muncă pentru freelanceri. Aceștia sunt obișnuiți cu munca de acasă sau în spatii pentru coworking, iar acest lucru îi face potriviți pentru momentele în care companiile angajează mai mulți oameni obișnuiți să își organizeze munca independent. Statisticile arată că numărul de joburi remote disponibile în România s-a triplat în luna martie față de aceeași perioadă a anului trecut.

Această schimbare scoate în evidență noile cerințe pe care le au angajatorii. Dacă acest trend se dezvoltă într-o perioadă de criză, el nu poate decât să continue și atunci când totul revine la normal. Așadar, cei care își doresc să lucreze de acasă – fie că aleg un job cu contract, prin PFA/SRL sau cu drepturi de autor – au acum o șansă mai mare de a colabora cu businessuri. Cele mai căutate domenii pentru joburi remote în România:

  • content marketing;
  • digital marketing;
  • customer support;
  • consultanță.

Pericole în domeniul artistic independent

Artiștii și cei care activează în acest domeniu sunt cel mai puternic loviți de efectele crizei. Aceștia lucrează intens cu publicul și în echipe, iar perioada de distanțare socială sau autoizolare îi obligă să renunțe la toate proiectele pe care le aveau în curs. Artiștii independenți din România apelează acum la Guvern pentru a primi compensații ca antreprenori. O petiție online a strâns deja mii de semnături de susținere. Odată ce activitățile culturale au fost suspendate din ordinul ministrului Afacerilor Interne, artiștii independenți se regăsesc într-o situație dificilă. Spre deosebire de cei care lucrează în instituțiile statului, cei care activează pe cont propriu nu pot beneficia de șomaj tehnic sau alte tipuri de concedii plătite.

Criza provocată de virusul Covid-19 nu pare a avea o soluție rapidă, iar angajații din toate domeniile, care muncesc sub orice forme contractuale, trebuie să se obișnuiască situației impuse de aceasta. Sectorul independent și freelancerii se află într-o situație precară, însă cu ajutorul companiilor care rămân în picioare și prin intervenția statului vor reuși să-și acopere nevoile.

Sursa foto: Pexels

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri