Cel puțin o treime dintre noi lucrăm în acest moment de acasă. Și cu cât crește numărul cazurilor de Covid-19 în România și în lume, cu atât e posibil să crească și numărul angajaților care trebuie să-și amenajeze un spațiu de lucru acasă și să-și stabilească o rutină pentru asta.

Până anul trecut, work from home era mai degrabă o găselniță pentru departamentele de resurse umane să motiveze echipele, în special în segmentul angajaților tineri. Iar statisticile europene de dinaintea Covid-19 arătau că România se număra printre țările cu cel mai mic număr de angajați care lucrează de acasă. Acum se pare că a devenit o practică obligatorie pentru mulți. Deci se poate, ar spune unii, și dacă se poate acum, de ce nu s-ar putea mereu? Chiar dacă nu e clar încă dacă întrebarea și-o vor pune mai degrabă angajatorii sau angajații, posibilitatea unei schimbări majore a modului în care vom lucra de-aici înainte este cât se poate de reală.

Tehnologiile și infrastructura pentru asta deja există și sunt la îndemâna oricărei companii, de la VPN-uri și proceduri clare de acces la resursele organizației de la distanță și până la soluții precum Microsoft Teams sau Slack pentru colaborare la distanță sau Zoom, Skype și, de ce nu, chiar Messenger, sau WhatsApp pentru comunicare în echipă. Peste 35% dintre cei care lucrează deja de acasă spun că sunt mai productivi acum decât erau când mergeau la birou, mai ales că nu mai pierd timp pe drum, arată un sondaj recent BestJobs în rândul candidaților din platforma de recrutare. Alți 17,5% spun că, în același timp, se concentrează mai bine acasă pe ce au de făcut pentru că nu mai sunt întrerupți mereu de colegi.

Pentru angajatori, situația se poate dovedi o mină de aur. Nu numai că obțin o creștere a productivității în organizație, dar cel mai probabil vor avea și costuri mai mici pe anumite arii. Cel puțin cele cu chiria unui spațiu de birouri suficient pentru întreaga echipă pot fi cu siguranță diminuate dacă se optează pentru un spațiu mai mic, suficient doar pentru o parte dintre angajații care ar putea fi în același timp în birou. Iar cu o productivitate mai mare, e posibil ca inclusiv costurile cu resursa umană să fie diminuate acolo unde aceleași activități pot să fie desfășurate cu mai puțini angajați.

Citeste si:
Call-center: Productivitatea a crescut de acasă, cu telefoane...
Cum s-a descurcat un...

Pentru proprietarii de spații de birouri, la o primă vedere veștile nu sunt deloc bune, dar soluții de transformare și adaptare a spațiilor la un nou mod de lucru există, cel mai bun model fiind hub-urile de co-working care ar putea prinde foarte mult elan în viitor. Nici pentru magazinele și restaurantele unde angajații iau de obicei prânzul nu par a fi vești bune. Dar cum lucrul de acasă nu implică în mod neapărat mai mult timp pentru a găti, e posibil să se schimbe mai degrabă doar modul în care angajații cumpără ceea ce mănâncă, livrările prin aplicații de tip Uber Eats sau Glovo având șanse mari să crească în acest context. Nu în ultimul rând, nici pentru transportatori nu pare o situație ideală, dar cum majoritatea angajaților se deplasează la și de la birou cu mijloace de transport în comun, impactul n-ar trebui să fie semnificativ. Iar flotele de mașini pot fi folosite și pentru alte activități decât transportul persoanelor, inclusiv pentru livrări de mâncare.

Impactul work from home asupra economiei dincolo de epidemia de Covid-19 este deocamdată greu de cuantificat. Cei mai îngrijorați de o situație în care companiile s-ar descurca la fel de bine cu echipe mai mici par a fi în primul rând angajații. Dar și în cazul lor, nu înseamnă neapărat că nu vor mai avea unde să lucreze, ci mai degrabă că își vor schimba modul de lucru. O parte vor deveni, de fapt, freelanceri sub acoperire, acolo unde profilul activității permite acest lucru. Altfel spus, vor lucra de acasă pentru un angajator, dar vor putea face acest lucru și pentru alții. Abilitățile și competențele lor poate nu vor fi necesare tot timpul unei singure companii, dar pot fi replicate de-a lungul unei zile de lucru și ”livrate” concomitent mai multor angajatori. Primele semne ale unui astfel de model se văd deja. Numai în martie, candidații au efectuat peste 250.000 de căutări pe BestJobs pentru poziții remote. Rămâne de văzut însă ce va însemna un astfel de model pentru sănătatea noastră fizică și emoțională. În fond, deja vedem că lucrul de acasă pentru o perioadă de timp înseamnă, pentru unii angajați, motiv de stres și chiar de anxietate. Ceea ce se poate întoarce tocmai împotriva pieței muncii pentru care munca de acasă aduce, la prima vedere, doar de câștigat.

Sursa foto: Kinga_Shutterstock