Timpurile pe care le trăim sunt timpuri inconfortabile, dar mai ales sunt timpuri care ne solicită la maxim competențele, atenția și capacitatea de adaptare într-un cadru care oricum niciodată nu a fost unul relaxant: mediul de business.

De la începutul acestei crize generate pe fondul pandemiei, am fost asaltat de mii de întrebări din partea antreprenorilor. Sunt debusolați, sunt copleșiți de scenarii fataliste, de previziuni economice și mai ales înspăimântați de scenariul în care ar putea pierde totul. Reinventarea business-ului este cea mai teribilă provocare la care mulți vor trebui să găsească un răspuns. Nu spun că perioada care urmează nu o să fie grea, dar cei care vor reuși să iasă din vârtejul negativ, sunt cei care vor identifica cel mai rapid oportunitățile care apar în piață.

Sigur că într-un business cifrele contează, dar împreună cu tendința de a ne uită în exceluri, pe rapoarte și pe forecast-uri, invit omul de business la radiografie mai puternică: analiză competențelor.

Sute de mii de oameni vor ajunge în situația de a nu mai avea un loc de muncă sau o afacere la care să se întoarcă. Aceștia trebuie să se reprofileze. Pentru a putea supraviețui în următoarea perioada ei trebuie să lucreze la un set de 3 lucruri: Mentalitate, Abilități noi, Cunoștințe noi.

Albert Einstein spunea că “nu putem rezolva o problema folosind aceeași gândire care a provocat problema.”

Citeste si:
Ce să nu pui în CV-ul tău. 4 sfaturi utile de la un specialist HR
Ce să nu pui în CV-ul tău. 4...

Această criză nu este un Stop joc nici pentru angajatorii, nici pentru angajațîi care cunosc necesitatea adaptării. Și această este prima abilitate la care suntem testați în timpul acestei crize. Într-un business sănătos, readaptarea face parte din cultură organizațională și de business, indiferent dacă e criză sau nu. Schimbarea accelerată a comportamentelor (în câteva zile și nu în ani, că înainte) îl obligă pe antreprenor și, nu numai, fie să găsească noi canale de vânzare (din offline să meargă în on-line, din locație fizică să meargă spre delivery, etc..), fie să schimbe categoriile de clienți la care se adresează, fie chiar să pivoteze către alt domeniu de activitate.

Mesajul meu pentru antreprenori, deși în esență optimist, îndeamnă la o cruciadă internă pentru business-urile care vor să reziste: o analiză a liniilor de business, selecția produselor care pot avea o soarta pe viitor, inventarea altora, analiză și tăierea costurilor, atragerea de fonduri dacă este posibil, dar nu înainte de a te asigura că nu atragi acele fonduri într-un sac fără fund, crearea de strategii financiare temeinice (chiar dacă acestea includ numeroase scenarii), readaptarea modelului de afacere, identificarea de noi piețe, analiză clienților și a felului în care s-a schimbat comportamentul lor și multă multă transparență fără de angajați și clienți.

Rămâne întrebarea: ce putem să facem acum, că un pansament aplicat de urgență? Un prim răspuns este să nu mai permitem să între în creierul nostru informațîi care nu ajută construirii unei mentalități de învingători.

Primul pas pentru a ne "programa" pentru succes este să "scoatem din priză" sursă informaților negative din capul nostru. Creierul are o particularitate interesantă (printre multe altele): nu poate să se gândească la ceva negativ și la ceva pozitiv în același timp. Procesăm zeci de mii de gânduri pe zi (experțîi spun între 60.000 și 80.000) așa că, este responsabilitatea noastră să alegem ce gânduri alimentăm în creierul nostru.

Citeste si:
Inteligența artificială etică: între boom economic și risc pentru...
Inteligența artificială...

E imposibil să găsim soluțîi la problema actuală dacă suntem blocați în știri negative și scenarii catastrofale pentru afacerea noastră.

În ceea privește abilitatiile noi, trebuie să observăm care sunt abilitățile care ne pot ajută cel mai bine în viitor să ne creștem sau măcar să ne menținem veniturile.

Sunt 5 abilități cheie care o să îi separe pe cei slabi de cei excelenți

  1. Abilitatea de a (te) vinde. Probabil cea mai veche profesie din lume este cea de a vinde. Fie că ești antreprenor sau angajat, în următoarea perioada, mai multe decât oricând, va trebuie să știi să (te) vinzi. Și dacă ești angajat trebuie să știi să te vinzi unui angajator. Dacă ești antreprenor e clar deja că nu ai cum să supraviețuiești fără bani și banii nu vin fără să vinzi.

  2. Abilitatea de a marketa. Abilitatea de a promova un produs, un serviciu, o idee sau o soluție o să facă diferența în viitor. Când piață este în creștere toți peștii din baltă au acces la un pic de mâncare, în momente de criză, doar cei care ies în evidență sunt cei care primesc bani din piață.
  3. Abiltitatea de public speaking. Majoritatea antreprenorilor și freelancerilor ar putea să-și mențînă venitul sau chiar să-l crească dacă ar ști cum să vorbească în public. În loc să vândă unu la unu (fie chiar și telefonic în această perioada) ar putea să vândă “unu la mulți” prin canelele de comunicare on-line. Dacă până acum trebuie să vizitezi fiecare client în parte, bătând ușa la ușa, acum poți, sau mai bine zis, acum trebuie să faci un webinar cu 5.000 de persoane fără să ieși din casă.
  4. Abilitatea de networking. Abilitatea de a găși oameni cheie care să te ajute în dezvoltarea firmei sau a ta. Abilitatea de a găși mentori, de a găși parteneri, de a găși investitori sau chiar și clienți prin networking.
  5. Abilitatea de învățare. Școală, în loc să ne învețe diferite materii mai mult sau mai puțîn actuale, în primul rând, ar trebuie să ne învețe să învățăm. Da, să învățăm. Dacă îți dezvolți abilitatea de învățare și poți să înveți orice, viitorul sună bine. Din păcate, multe persoane sunt blocate în profesia pe care o au de ani de zile sau în firma pe care o conduc de ani de zile. Nu se gândesc că ar putea să învețe ceva nou și să se reinventeze.

Suntem invitați să gândim la rece. Să nu mai fim atât de "îndrăgostiți" de firma noastră și de carieră noastră, în sensul de a fi neclintiți într-o strategie de business sau personală care nu ne permite să fim deschiși la a vedea noi oportunități în piață.

Citeste si:
Crește nevoia de specialiști seniori, pe poziții de top management
România are nevoie de...

Indiferent de ce parte ne situăm, în tabăra antreprenorilor sau angajaților, este momentul pentru unitate. Aceea unitate care îndeamnă la maturitate și supraviețuire economică. Este momentul să reconfigurăm traseul. Este momentul că liderii, nu cei de carton, să se ridice și să îi ajute și pe cei de lângă ei să iasă mai repede din această situație.

Sursa foto: shutterstock

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Lorand Soares Szasz
 Lorand Soares Szasz, CEO Upriserz si initiator al campaniei Romania Rise Up este in acelasi timp speaker, autor a 6 carti de dezvoltare personala si profesionala.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri