23 Iunie 2020

8 idei: cum depășești o criză cu know-how căpătat prin educație de nivel superior



Poate că ar fi fost greu de prevăzut o criză economică determinată de o pandemie, dar situația nu este una fără precedent. Crizele economice sunt ciclice, iar companiile cu vechime sunt lovite de efectul lor o dată la câțiva ani. În aceste momente, deciziile de business pe care liderii trebuie să le ia capătă o importanță decât în vremuri de certitudine, pentru că pot însemna câștigul sau falimentul organizației. Una dintre modalitățile accelerate de a-ți spori cunoștințele pe timp de criză este studierea unui program de MBA. Sergiu Neguț, Associate Dean for EntrepreneurialGrowth la Maastricht School of Management România ne spune care sunt cele opt lucruri pe care le înveți în școală și care te pot ajuta să depășești o criză.

1. ??nve?>i totul despre un business, nu numai ce crezi c? trebuie

Atunci când vrem să ne perfecționăm și ne propunem singuri un parcurs de învățare, debitul este mult mai mic. În realitate, ne alocăm mai puțin timp decât ne-am propus și ajungem să ne concentrăm fie pe ce ne place, fie pe ce credem că ne trebuie. Nu avem lărgimea de bandă de a studia 18 discipline, câte pot fi acoperite de un program de MBA.

Aceste materii acoperă toate ariile importante, și pentru atunci când economia merge bine, și pentru atunci când economia merge prost. Curricula unui MBA conține informații la un nivel aplicabil în business, chiar de a doua zi. Formatul nu este unul academic, necesar pentru a scrie un referat tehnic, ci conține un mix de discipline teoretice – care te învață ce să faci și altele de genul „soft skills” – care te învață cum să faci.

Programele MSM România sunt:

  • Executive MBA are o durată de 2 ani, part time și se adreseazămanagerilorcuminimum 5 ani de experiențășiminimum 7 ani de experiență de muncăsauantreprenorilor.
  • Fast Track Management Program are o durată de 4 luni, fiind o versiunecomprimată a programului de Executive MBA
  • Master in Management are o durată de 1 an și se adreseazăstudenților de Master șitineriprofesioniștiîncăutareaunui program de master în business și management.

Foto: Shuttestock


2. ???>i iei un angajament de ?(R)nv??>are, ?(R)ntr-un ritm accelereat

Principalul avantaj al unui MBA e că te angajezi la un parcurs complet de învățare, pe care nu l-ai face singur. Este un triplu angajament pe care ți-l iei atunci când începi un program de MBA – nu doar față de tine și față de școala pe care o urmezi, dar mai ales către colegii tăi.

Împreună veți trece prin lunile de program, prin proiectele de grup și prin cursurile cu diverse exerciții. Iar această presiune a grupului te introduce într-o viteză de învățare și acumulare de cunoștințe nu doar vastă, ci și multidirecțională.

Foto: Shutterstock


3. Construie?(TM)ti echipe performante, cu rela?>ii puternice ?(R)ntre membri

Organizațiile secolului 21 sunt din ce în ce mai complexe, cu o cultură și viață organizațională proprie. În ele, abilitatea de a înțelege ce-i unește și ce-i dezbină pe oameni și de a putea construi echipe nu se dezvoltă doar instinctual, ci necesită aceste momente de „aha” legate de acest mix de cunoștințe teoretice și implementare practică pe care le dezvolți într-o școală bună.

A conduce este mai mult decât a ști tot ce se întâmplă în compania ta. Este și despre a motiva oamenii, a-i inspira când nu au încredere în ei, a le valorifica potențialul și a-i convinge să investească efort în viziunea ta. Această dezvoltare se face cu ajutorul unor instrumente care sunt interconectate și trebuie aplicate împreună.

Foto: Shuttestock


Pivotezi ?(TM)i relochezi resursele strategice ?(R)ntr-un mod optim

Atunci când ajungi într-o „fundătură”, este nevoie să înțelegi care sunt resursele pe care le poți reloca. Această decizie are un impact asupra oamenilor din companie, pentru că uneori, relocarea resurselor poate însemna concedieri. Încrederea că iei decizia cea mai bună și abilitatea de a lua aceste hotărâri este un alt lucru pe care îl înveți în școală.

Un program de MBA te învață și să reduci aspectele care te pot împinge spre decizii greșite, determinate de optimismul sau „bias-ul” nostru. Fiecare situație din business este o înșiruire de povești care devine realitate, pe care trebuie să o spunem mai întâi în mintea noastră, apoi finanțatorilor și colegilor noștri pe care ulterior o susținem cu fapte și cifre coerente, prin care îi atragem în poveste.

Foto: Shuttestock


5. ??nve?>i s? ?EUR?vorbe?(TM)ti finan?>e?EUR?

Un lider al unei companii trebuie să înțeleagă care sunt parametrii financiari la care poate lucra afacerea ta pentru a se dezvolta sau să nu se blocheze atunci când ai o problemă. A te uita doar la cash flow pentru a vedea câți bani sunt investiți și câți sunt produși îți dă o înțelegere mică a momentelor în care creezi valoare.

Abilitatea de a învăța finanțe la nivelul la care poți să aplici cunoștințele într-o planificare de business se face doar de oameni maturi de afaceri. Într-un program de MBA, această educație se face de la practicieni, care înțeleg cum se realizează un buget și scenarii de business într-un mod diferit față de contabilitatea companiei.

Foto: Shutterstock


6. Aplici strategia ?(TM)i marketingul ?(R)n contexte c??t mai variate

Poți deveni un profesionist bun de marketing în orice companie, lucrând câțiva ani. Dar aceste cunoștințe vor fi limitate la caracteristicile specifice ale acelei organizații. Pentru a putea aplica strategia de marketing pe cazuri concrete, de la multinaționale cu bugete uriașe până la start-upuri cu bugete mici, de la nivel local până la nivel global, ai nevoie de cunoștințele necesare. Iar pe acestea le poți deprinde prin a vorbi cu oameni care sunt în diferite domenii și companii de diferite dimensiuni.

A putea să înțelegi particularitățile diferitelor organizații și a putea trasa strategii pragmatice și acționabile presupune practică într-o firmă, sau înțelegerea particularităților prin explorarea unor studii de caz și a unor proiecte alături de colegi.

Foto: Shuttestock


7. Dezvol?>i direc?>ii noi, ?(R)ntr-un mod etic

Lumea se schimbă și, din când în când, apar crize care sunt induse de lăcomia unora în dauna altora. Business-ul solid, care construiește pe viață sau pe mai multe vieți, este unul care aplică principii etice și răspunde unor dileme care acum se definesc prima dată (cum sunt cele legate de inteligența artificială, robotică).

O pregătire complexă include abilitatea de a procesa astfel de informații și de a înțelege dilemele din viitor, chiar înaintea ca ele să apară.

Foto: Shuttestock


8. Devii parte dintr-o re?>ea de persoane cheie ?(R)n viitorul t?u

În școlile de business bune, sunt mulți oameni în jurul tău mai deștepți ca tine, fie într-un domeniu sau în mai multe. Aceștia sunt de obicei colegii tăi, pe care poți să-i suni și în timpul programului de MBA, dar și la 10 ani după ce ai terminat pentru a le cere sfatul și a discuta cu ei aspecte de business.

Ei pot deveni viitori parteneri, alături de care poți dezvolta oportunități sau a pentru a atenua riscurile unor situații în care te regăsești.

Foto: Shuttestock




Citeste si