25 Februarie 2021

Aliz Kosza, business mentor: Există soul matrix și în organizații



Un material de opinie semnat de Aliz Kosza, business mentor & business strategist în cadrul şcolii Business Mentoring House.

În 2013, când am lansat conceptul de conferințe „Sufletul în business”, am întâlnit mulți sceptici și o rezistență uriașă în acceptarea faptului că sufletul are un impact semnificativ în cifre, în performanța individuală și colectivă.

Spuneam atunci – și susțin în continuare – că organizațiile au suflet, fiind suma sufletelor care lucrează în ele, și că cifrele sunt doar niște consecințe pozitive sau negative ale faptelor noastre, fapte generate de structura și de mișcările noastre sufletești. Contextul actual confirmă valabilitatea acestei experiențe personale și profesionale și validează modul în care am reușit să fac performanță de vârf cu liderii pe care i-am crescut.

Asist câteva companii în pandemie și constat că cele mai performante, care au reușit să se ridice deasupra contextului, sunt acelea care – intuitiv sau conștient – funcționează conform acestui matrix.

Jucându-mă cu cuvântul SOUL, am creat, de fapt, un instrument esențializat de diagnoză proprie în business, evaluat pe o scală de la 1 la 4 și ținut cât mai simplu, pornind de la literele care compun cuvântul SOUL.

Nevoia de un instrument propriu pentru evaluarea zonei soft a organizațiilor nu e atât din rațiuni metodologice, cât din rațiuni de mesaj, de comunicare, de memorabilitate a demersului propriu de a oferi sprijin.

S-O-U-L

Satisfaction on the job: „daily duties and bigger goal” – măsura în care angajații percep satisfacția în munca de zi cu zi și sunt conștienți de contribuția lor la atingerea unui scop mai înalt.

Openness: nivelul de deschidere al companiei în ansamblu, referitor la feedback, comunicare internă, încurajarea inițiativei și a creativității, preluarea ideilor angajaților, felul în care angajații percep gradul de transparență al companiei.

Usefulness: „the bigger goal, no stupid rules” – se poate referi la gradul în care angajații înțeleg utilitatea muncii lor, ancorarea lor în realitatea motivării, relația lor cu regulile impuse, minim necesare, care le pot ușura munca și pot fi instrumente pentru creșterea performanței.

Leadership: etalonul de leadership perceput de către angajați, pe aceeași scală: măsura în care se simt reprezentați, ghidați, inspirați și beneficiază de transfer de know-how de la lider.

Soul matrix a fost pentru mine, de-a lungul celor opt ani de mentorat de business, un reper extraordinar în reașezarea relațiilor în antreprenoriate, în dezvoltarea leadershipului, în profesionalizarea afacerilor, în creșterea gradului de satisfacție al oamenilor și în implementarea de noi modele de management.



Citeste si