19 Septembrie 2011

CE: Tarifele acordate Wizz Air de Aeroportul Timisoara pot prejudicia Carpat Air



Comisia Europeana considera ca tarifele preferentiale acordate companiei Wizz Air de catre Aeroportul Timisoara reprezinta ajutor de stat, care ar putea prejudicia "semnificativ si ireparabil" concurentul CarpatAir si solicita Romaniei o pozitie in termen de maxim o luna.

"Comisia adopta opinia preliminara potrivit careia acordul din 2008, care a condus la neplata taxelor de aeroport, precum si norma care acorda rabaturi suplimentare de 72 % pana la 85 % la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de peste 70 MTOW, constituie fara indoiala, in conformitate cu o practica consacrata, ajutor de stat", se arata intr-un document al Comisiei publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, conform Mediafax.

Comisia a deschis la finele lunii mai o investigatie la sesizarea Carpat Air cu privire la relatiile contractuale dintre aeroportul din Timisoara si Wizz Air, respectiv un contract de marketing incheiat in 2008 si neplata unor taxe de aeroport in valoare de 2,6 milioane de euro, precum si reduceri suplimentare de 72 % pana la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate.

CE considera ca un astfel de tratament preferential ar putea avea drept efect scoaterea fortata de pe piata pe unele rute a unicului concurent al Wizz Air, compania Carpat Air.

"Comisia adopta opinia preliminara potrivit careia, fara o recuperare provizorie a ajutorului acordat companiei Wizz Air, Carpatair ar putea sa fie obligat sa solicite insolventa. Prin urmare, Comisia adopta opinia preliminara potrivit careia, in acest caz, sunt indeplinite conditiile privind existenta unui risc grav de prejudiciere semnificativa si ireparabila a unui concurent", se precizeaza in document.

Totodata, Comisia a observat ca Wizz Air, in cazul celor cinci perechi de orase pe care concureaza cu Carpatair, incearca sa elimine de pe piata compania Carpatair, folosindu-se de ajutor de stat ilegal.

Astfel, CE considera ca daca Carpatair ar fi obligata sa renunte la cele cinci rute pe care concureaza, acest lucru ar conduce, de asemenea, la o situatie de monopol al companiei Wizz Air pe aceste rute.

"Un astfel de monopol ar putea conduce la prejudicierea substantiala si ireparabila nu doar a companiei Carpatair, dar si a consumatorilor. In ceea ce priveste masura si datorita caracterului urgent al chestiunii, autoritatile romane sunt invitate sa isi prezinte observatiile in termen de o luna de la data primirii prezentei scrisori", arata sursa citata.

Ministrul Transporturilor Anca Boagiu a declarat la deschiderea anchetei ca sustine demresul Comisiei si ca daca "schema" aplicata companiei Wizz Air se va dovedi a fi incorecta, ministerul va lua "masurile care se impun", care pot merge pana la schimbarea conducerii Aeroportului Timisoara.



Citeste si