Si-au inceput propria afacere de comert imediat dupa Revolutie, din dorinta de a strange bani pentru nunta. Au vandut, pe rand, blugi, produse alimentare si suc la dozator inainte de a face pasul decisiv catre un business serios. Liliana si Erghin Hagicalil, medici de profesie, si-au depasit de mult visul de a avea propria clinica. Acum, ei conduc o retea de 23 de clinici si laboratoare, cu afaceri de milioane de euro.
Ambii din Medgidia, sotii Hagicalil se cunosc din clasa a cincea. Au urmat impreuna cursurile Facultatii de Medicina din Iasi, perioada in care s-au gandit sa faca un ban in plus prin comercializarea de textile, in special blugi, din Turcia.

Cererea a fost tot mai mare, asa ca apoi am dezvoltat o retea de puncte alimentare, iar mai tarziu am achizitionat primul dozator TEC”, povesteste Liliana Hagicalil (foto), director medical general al grupului de firme Romar Medical. Prin 1994-1995, medicii Hagicalil erau antreprenori cu acte in regula – aveau aproape 100 de angajati, iar afacerile mergeau bine. Cu toate acestea, dupa aproape un deceniu de comert, au simtit nevoia sa faca diferit fata de ceea ce vedeau in spitalele de stat in care lucrau.

S-au mutat din orasul natal la Bucuresti si, impreuna cu familia Serban, au deschis in 2000 o policlinica in zona Dristor, cu o investitie de 50.000 de dolari. Liliana Hagicalil isi aminteste ca, pe hartie, planurile erau cuceritoare, dar ca in fapt, dupa ce banii s-au terminat, antreprenorii au constat ca lucrarile la prima lor policlinica nu inaintasera foarte mult. Au fost atunci nevoiti sa ia aparatura si echipamente in leasing, pentru ca nu mai aveau fonduri sa echipeze cabinetele medicale.

Daca punctul de pornire a afacerii a fost mai dificil, urmatorii ani aveau sa aduca afacerii Romar o dezvoltare exploziva. Era primul furnizor de servicii medicale private cu ambitii de a se extinde la nivel national si asta pentru a acoperi cat mai multi dintre clientii organizationali. O parte din reteaua care astazi numara 23 de policlinici si laboratoare existau deja prin 2003-2004, dar expansiunea a fost intarita de fondul de investitii Reconstruction Capital (RC2), care in 2007 a preluat 40% din actiunile Romar. Restul titlurilor au ramas in mainile familiei Hagicalil, compania trecand in 2006 printr-o scindare care a dus la plecarea din afacere a sotilor Georgeta si Robert Serban.

In permanenta curtati de fondurile de investitii, sotii Hagicalil si-au pastrat pachetul de actiuni, chiar daca in ultima vreme au cochetat cu ideea unui exit partial. Nu ar pleca de tot din compania pe care au cladit-o, dar ideea unei noi tranzactii cu un fond de investitii este luata in calcul. Mai mult decat atat, sotii Hagicalil si oficialii RC2 au chiar acum discutii cu doua fonduri de investitii.

In momentul acesta (noiembrie 2011 - n.r.), suntem in faza de pregatire a unor evaluari financiare de ambele parti, iar apoi am putea sa purtam negocieri, daca vom ajunge in aceasta etapa”, explica Liliana Hagicalil. Pana atunci insa, principala grija este intretinerea retelei de centre medicale, in conditiile in care unele dintre ele – cele din zonele mai sarace – au probleme de rentabilitate. In plus, dificultati sunt si cu fluxul de lichiditati, pentru ca multi dintre clientii corporate, care inseamna aproape 70% din totalul afacerilor Romar, platesc mai greu si mai putin pentru serviciile medicale.

Pe hartie cifrele sunt OK, dar in realitate sunt blocaje in tot lantul”, apreciaza directorul medical, care se ocupa si de operatiunile curente ale retelei de policlinici si laboratoare.


Strategia pasilor mici

Romar avea in plan deschiderea, anul acesta, a unui spital multidisciplinar, cu o investitie de 10 milioane de euro, dar proiectul este acum in stand-by, din pricina lipsei de perspective, dupa cum motiveaza Hagicalil. Tatonari in sensul acesta au fost si in 2008, cand Romar a achizitionat firma Evolution Med, care avea si un spital „la rosu”. Un an mai tarziu, actionarii retelei medicale au vandut firma. Motivul a fost ca perspectivele de atunci, ca si cele de acum, aratau ca investitia in spitale nu este una pe care sa o poti recupera prea devreme atat timp cat nu functioneaza asigurarile private de sanatate, iar puterea de cumparare a populatiei este in scadere.

De altfel, Liliana Hagicalil spune ca piata de servicii medicale private se dezvolta rapid, ca un balon de sapun, fara o fundamentare reala. „Cand faci o dezvoltare atat de mare, intr-o perioada de criza, nu banii investiti sunt problema, ci intretinerea businessului pe viitor”, afirma antreprenoarea.

Comentariul ei vine in contextul in care, dincolo de expansiunea retelelor de clinici, marii jucatori din serviciile medicale private muta tot mai mult lupta spre segmentul de spitale. Astfel, in 2011 s-au deschis, in total 9 spitale private, investitiile aferente ridicandu-se la peste 130 de milioane de euro. Fondatorii Romar prefera insa se concreteze asupra conservarii retelei pe care o au si sa creasca incet, dar sigur. Cel putin in 2011, cand afacerile grupului Romar au atins 9-10 milioane de euro, acelasi nivel din 2010.

Articol publicat in Revista Wall-Street, editia a doua: Noua economie.

Sursa foto: www.freedigitalphotos.net
.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri