Achizitiile pe pietele emergente sunt o modalitate importanta prin care companiile din pietele mature pot sa-si creasca afacerile chiar si in conditiile in care pietele de origine stagneaza. Dar aceste tranzactii sunt riscante si pot fi costisitoare in cazul in care esueaza.

Studiu M&A

PwC a analizat peste 200 de astfel de tranzactii pentru a identifica cauzele care stau la baza problemelor si a sugerat mai multe modalitati prin care companiile ar putea sa gestioneze mai eficient riscurile si sa-si maximizeze sansele de succes in cazul unor astfel de achizitii pe pietele emergente.

Un raport PwC semnaleaza dimensiunea problemei: in 2011, valoarea tranzactiilor companiilor vest-europene si americane pe pietele emergente a fost de cel putin 140 de miliarde de lire sterline; dar mai mult de jumatate dintre tranzactiile care au trecut prin procesul de due diligence extern nu s-au finalizat; iar pentru acele tranzactii care s-au incheiat, dar au intampinat ulterior probleme, costul mediu pentru cumparator a fost de 50% din valoarea tranzactiei.

In plus, rata de esec a tranzactiilor care au intrat in faza de due diligence extern este mai mare decat pe pietele dezvoltate. Acest lucru atrage costuri aditionale tangibile (spre exemplu costul operatiunii de due diligence), dar si intangibile (cum ar fi increderea investitorilor). Cele mai frecvente obstacole pentru incheierea tranzactiilor sunt neincrederea in evaluarea de piata, interventia guvernamentala, lipsa unor informatii financiare transparente si practici de afaceri „non-conformiste”.

„Prea multe companii cad in aceste capcane uzuale si nu trag invatamintele corespunzatoare dupa tranzactiile esuate sau abandonate. Achizitiile pe pietele emergente sunt o incercare dificila, nu in ultimul rand ca urmare a dificultatii de a anticipa potentialul de crestere al pietelor emergente. A avea dinainte oameni in aceste tari, precum si experienta locala, reprezinta un avantaj vital, tot asa de important ca si aprecierea corecta a oportunitatii de a investi intr-o anumita tara sau intr-o anumita industrie. Astfel ar trebui abordata orice tranzactie in pietele emergente”, a declarat Radu Stoicoviciu (foto), Partener, liderul departamentului de Consultanta pentru Management si Tranzactii din cadrul PwC Romania.

Dupa incheierea unei tranzactii, de departe cea mai mare problema o reprezinta reconcilierea diferentelor aparute in afara parteneriatului, existand totodata o gama intreaga de probleme operationale care fac dificila preluarea si integrarea unor active.

„Ne asteptam ca volumul si valoarea tranzactiilor de pe pietele emergente sa creasca in acest an, iar companiile vor cauta in continuare noi oportunitati de extindere. Exista multe tipologii de piete in crestere dintre care sa poti alege. Tarile BRIC au avantajul de a oferi combinatia dintre piete foarte mari si rate inalte de crestere. Insa exista si alte destinatii atractive pentru investitiile straine, printre care si Romania. Chiar daca perspectivele pietei interne sunt modeste pe termen scurt, avand in vedere stagnarea sau chiar scaderea puterii de cumparare a consumatorilor locali in ultimii 3 ani, Romania ofera avantajul accesului rapid la marea Piata Comuna Europeana si are un potential de dezvoltare important pe termen mediu si lung”, apreciaza Radu Stoicoviciu.

Diferenta sau „delta” dintre o tranzactie reusita si una esuata este mult mai mare in pietele emergente. Dar acest lucru nu este un dat. PwC este de parere ca firmele care iau masurile potrivite pot reduce riscurile aferente unor tranzactii pe pietele emergente, si sa-si sporeasca sansele de a creste durabil.

„Alinierea intereselor cu cea a partenerilor locali este de asemenea un element cheie, in vreme ce exista mai multe optiuni de structurare a unei tranzactii care pot reduce din riscul initial de investitie. Companiile ar trebui sa fie pregatite sa accepte evaluari mai ridicate decat de obicei ale companiilor tinta, avand in vedere potentialul ridicat de crestere al pietelor emergente, si sa accepte ca procesele de due diligence nu sunt perfecte. Trebuie mai ales sa inteleaga care sunt aspectele ce pot fi gestionate intr-o tranzactie si care elemente sunt critice si pot rupe o tranzactie”, a concluzionat Stoicoviciu.

Raportul Getting on the Right Side of the Delta: A Deal-maker's Guide to Growth Economies se bazeaza pe analiza a peste 200 de tranzactii - atat dintre cele comunicate public cat si o serie de tranzactii confidentiale la care PwC a fost consultant. Am identificat cele mai frecvente probleme care apar in astfel de cazuri si am examinat toate aspectele, inclusiv costul, asociat celor mai mari probleme. Am intervievat de asemenea 20 de executivi de top care au derulat achizitii pe pietele emergente pentru a intelege cum au depasit acestia dificultatile intampinate. Intervievatii reprezinta companii globale dintr-o gama larga de industrii si din diferite tari; in medie, 27% din veniturile companiilor lor provin din pietele emergente. Acest studiu este independent si nu a fost comandat de niciun guvern, companie privata sau institutie.

Echipa locala de tranzactii a PwC Romania, condusa de Radu Stoicoviciu, a fost implicata in ultimii ani in cateva dintre cele mai mari tranzactii din Romania in diferite domenii precum energie, retail, servicii medicale, media si telecom, logistica si curierat, etc.

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri