5 Iunie 2012

Piata de retail alimentar din Europa Centrala va ajunge la 117 mld. euro in 2014



Anul trecut piata de retail alimentar din sase tari ale Europei Centrale (EC), incluzand Romania, a atins valoarea de 107 miliarde de euro, in crestere cu 2,8% in comparatie cu anul anterior, potrivit unui studiu al companiei de cercetare PMR.

Cresterea (calculata in monedele nationale) a fost generata, in principal, de magazinele de tip discount si de segmentul de supermarketuri, precum si de majorarea preturilor la alimente. Grupul Schwarz, care opereaza lanturile de magazine Lidl si Kaufland, conduce plutonul jucatorilor din retailul alimentar in regiunea analizata, potrivit PMR.

Piata de retail alimentar din Europa Centrala (Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, Romania si Slovacia), a pierdut 5,5 miliarde de euro in ultimii trei ani ca urmare a crizei economice si a slabirii monedelor nationale in comparatie cu euro.

Potrivit estimarilor PMR, aceasta piata va castiga 10,5 miliarde de euro pana in 2014, la un curs valutar constant. In aceasta perioada de trei ani, cele sase piete vor inregistra cresteri anuale medii de 3,2% (intre 2% si 4%, in functie de tara). Cu toate acestea, in spatele dezvoltarii se afla mai multe motive: inflatia ridicata, expansiunea retailerilor sau nivelul anterior scazut.

Retailul alimentar in Europa Centrala, in functie de canalele de distributie (%), 2008, 2011 si 2014

e - estimare; p - prognoza

Sursa: Studiul „Grocery retail in Central Europe 2012. Bulgaria, Czech Republic, Hungary, Poland, Romania, Slovakia. Market analysis and development forecasts for 2012-2014”, PMR Publications, 2012.

Formatele mari de retail domina piata din Europa Centrala Formatele mari de retail modern au capatat putere in fiecare tara analizata. Hipermarketurile, supermarketurile si magazinele de tip discount controleaza acum 52% din piata regionala, in crestere fata de procentul de 45 inregistrat acum trei ani. PMR estimeaza ca acesti operatori vor continua sa se extinda in urmatorii 3 ani.

Cel mai mare contribuitor la cresterea trecut si la cea prognozata este segmentul de discount. Anul trecut, segmentul de discount a inregistrat cea mai dinamica dezvoltare in tarile din EC in comparatie cu alte canale de distributie.

Cresterea discounterilor este alimentata de preturile tot mai mari la mancare, precum si de contextul inca incert, care ii determina pe consumatori sa caute preturi mai mici. Cu toate acestea, cumparatorii nu sunt dispusi sa renunte la calitate. In plus, marcile private cresc in popularitate in randul consumatorilor, ca urmare a campaniilor promotionale organizate de lanturile de magazine.

Potrivit estimarilor PMR, in prezent exista peste 4.400 de magazine de discount in Europa Centrala, adica 48 de magazine/un milion de locuitori. Numarul magazinelor de discount va creste anul acesta cu aproape 12% fata de 2011, ceea ce inseamna aproape 500 de spatii noi in regiune. Grupul Schwarz, lider in regiune
Cota de piata a marilor jucatori din piata de retail alimentar din regiunea EC a ajuns la 21,6% anul trecut, conform studiului PMR. In tarile analizate, cotele de piata ale primilor 3 jucatori variaza – de la 19% in Bulgaria la 58% in Cehia.

Ca venituri, cel mai mare jucator de pe piata de retail alimentar din EC este grupul Schwarz, care prin cele doua lanturi ale sale – Lidl si Kaufland - controleaza aproape 9% din valoarea totala a pietei din CE. In aceasta regiune, Schwarz are peste 1.500 de magazine. Grupul german este lider de piata in trei dintre cele sase tari analizate, mai arata studiul realizat de PMR.

Grupul Schwarz este prezent si pe piata romaneasca prin retelele Lidl si Kaufland. Lidl Romania controleaza un lant de 139 de magazine, iar Kaufland Romania are in total de 75 de hipermarketuri cu politica de discount.

PMR este o companie britanico-americana de cercetare si consultanta specializata pe pietele din Europa Centrala si de Est.



Citeste si