17 Ianuarie 2014

Concurenta a amendat 14 grei din electrocasnice pentru campaniile de buy-back



Consiliul Concurentei a sanctionat cu amenzi in valoare totala de circa 12,7 mil. euro 14 companii member ale asociatiilor Rorec si Ecotic pentru incheierea unor intelegeri anticoncurentiale in cadrul campaniilor de tip buy-back.

Astfel, opt companii membre Rorec au fost amendate cu 10,8 milioane de euro pentru fixarea in comun a discounturilor si controlul vanzarilor produselor lor in campaniile de buy-back prin alocarea bugetului aferent proportional cu cotele de piata preexistente ale companiilor membre ale asociatiei. In acest fel, nu s-a urmarit maximizarea numarului de deseuri colectate, ci s-au mentinut cotele de piata ale companiilor prin subventionarea discounturilor, potrivit Consiliului Concurentei.

Consiliul Concurentei a constatat ca, in cadrul intalnirilor Rorec, opt companii fondatoare ale asociatiei au stabilit si au practicat aceleasi discounturi de 15% in cazul electrocasnicelor mari si de 20% in cazul electrocasnicelor mici, la comercializarea produselor lor, in cadrul campaniilor de tip buy-back derulate in perioada 2008 – 2009. De asemenea, ele au stabilit ca din incasarile din timbrul verde sa fie alocate procente proportionale cu cotele de piata ale fiecarei companii pentru finantarea discounturilor din actiunile de buy-back.

Conform legislatiei in vigoare, timbrul verde se aplica la comercializarea unui EEE nou si are un nivel fix pe categorie de produse. Nivelul timbrului verde este independent de marca, greutate, volum sau pret de vanzare si depinde de capacitatea de reciclare a echipamentului respectiv.

“In cadrul actiunilor de buy-back, un discount procentual nu poate fi justificat economic deoarece conduce la un cost de colectare diferit pentru acelasi tip de deseu. In urma consultarilor cu Ministerul Mediului si cu Agentia Nationala pentru Protectia Mediului am stabilit ca asociatia ar fi trebuit sa deconteze o suma fixa pe tip de deseu, fara a prestabili bugetul ce revine fiecarei companii. In felul acesta companiile s-ar fi putut concurat prin discounturi suplimentare, iar consumatorul ar fi fost cel care decidea nivelul vanzarilor in actiunile de buy-back”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Companiile membre Rorec sanctionate de Consiliul Concurentei:

1. Arctic 24.014.881 lei

2. BSH Electrocasnice 1.411.376 lei

3. Candy Hoover Romania 440.426 lei

4. Electrolux Romania 9.885.520 lei

5. Gorenje Romania 1.043.588 lei

6. Indesit Company Magyarorszag Kft 2.660.127 lei

7. Philips Romania 5.025.799 lei

8. Whirlpool Romania 3.399.663 lei

In cadrul aceleiasi investigatii, sase companii membre ale asociatiei Ecotic au fost sanctionate cu 8.606.461 lei (1,9 milioane euro) pentru stabilirea unei intelegeri anticoncurentiale prin crearea unui mecanism similar cu cel al asociatiei Rorec in cadrul campaniilor de tip buy-back initiate in februarie 2009.



Citeste si