Una dintre cele mai mari probleme cu care retailul de moda se confrunta este gasirea angajatilor potriviti pentru a lucra in magazine, iar marii jucatori ar trebui sa colaboreze, sa isi asume responsabilitatea pentru educarea si profesionalizarea industriei si sa investeasca in acest domeniu, a declarat Burak Akbulat, directorul general al Koton Romania, pentru wall-street.ro.

„Din pacate, in industria in care activam noi, in retail, pozitia de vanzari nu este considerata ca un loc de munca permanent, este perceputa ca un loc de munca pentru studenti sau unul temporar. Exista, de asemenea, nevoia educarii si a profesionalizarii industriei, pentru ca tinerii studiaza pentru a ajunge medici, profesori, bancheri, dar nimeni nu studiaza pentru a deveni manager de magazin sau consultant de moda in vanzari, nu exista scoli pentru aceste profesii”, spune Burak Akbulat.

Acesta a adaugat ca exista o mare discrepanta intre responsabilitatile posturilor si asteptarile oamenilor in ceea ce priveste salariile si beneficiile. „Proaspetii absolventi de facultate isi doresc sa se angajeze direct pe pozitii inalte si cu venituri ridicate. Cred ca este nevoie ca tanara generatie sa fie sfatuita si indrumata si trebuie sa inteleaga ca o cariera solida se construieste pas cu pas, prin munca”, spune acesta.

Retailerul turc Koton are in Romania 300 de angajati, dar numarul acestora va creste odata cu expansiunea companiei si deschiderea de noi magazine, managerul estimand ca pana la finalul anului viitor vor avea peste 500 de salariati. De asemenea, Burak Akbulat a adaugat ca gasirea personalului necesar este o adevarata provocare pentru Koton, deoarece chiar daca rata crescuta de angajare in domeniul retail-ului de moda este de inteles, in Romania acest raport este mai mare decat in alte tari in care Koton isi desfasoara activitatea. „Rata somajului este unul dintre motive. Spre deosebire de Grecia sau Spania, unde este 24%, respectiv 22%, in Romania, rata somajului a fost anul trecut de 7%. Exista orase precum Timisoara, unde este in jur de 1%, asadar este foarte dificil sa gasim angajati, mai ales ca oamenii aleg sa isi schimbe locul de munca foarte des”.

Pe langa rata somajului scazuta, lipsa recomandarilor si a referintelor este un alt motiv pentru care angajatorii din Romania au dificultati in a gasi personal. Managerul Koton da exemplu tari europene precum Germania care au pus in aplicare un sistem de scoring pentru fiecare salariat, iar in momentul in care doreste sa isi gaseasca un nou loc de munca, angajatorul ii poate consulta istoricul de lucru. „In Romania nu avem acest concept, asa ca, oricine, indiferent de motivul pentru care pleaca de la o companie, poate gasi cu usurinta un nou loc de munca la o alta companie, deoarece angajatorii romani recruteaza fara o investigare temeinica a CV-ului sau a experientei anterioare. La Koton facem aceasta verificare cu ajutorul autoritatilor, prin contactarea angajatorului precedent si prin evaluarile noastre interne”.

Dupa gasirea si selectarea angajatiilor, managerul Koton considera ca retailerii de moda ar trebui sa investeasca mai mult decat o fac deja in formarea acestora astfel incat sa se concentreze pe nevoile clientilor. „Mai mult decat sa vindem haine ar trebui sa ne concentram foarte mult pe detalii si frumusete. Ar trebui sa ii invatam pe angajatii si pe clientii nostri cum sa poarte hainele, sa aiba propriul lor stil in acord cu personalitatea lor. Stilul nu e legat de bani si nu a fost niciodata despre preturi”.

Romania are neaparat nevoie sa fie promovata

Desi managerul Koton este de origine turca, acesta considera ca Romania este casa lui si declara ca este mandru sa fie roman si crede ca toti cetatenii tarii ar trebui sa fie mandri de nationalitatea lor. Pe langa aceasta schimbare de mentalitate, Burak Akbulat crede ca Romania are peisaje superbe, oameni harnici si mult potential si are mare nevoie sa fie promovata, deoarece, in prezent, nu este cunoscuta suficient in lume: „In retail-ul de moda, fiecare miscare pe care o facem, nu numai in ceea ce priveste articolele vestimentare, ci de la iluminat la software, de la manechine la cabinele de proba, totul este despre marketing. Sunt de acord, este important sa ai un produs de calitate, sa ai oameni calificati, sa ai experienta, este foarte important. Dar marketingul este cheia prin care poti vinde povestea ta si prin care ii poti face pe oameni sa fie interesati de tine si sa te viziteze. Indiferent daca vorbim despre un magazin sau despre o tara”.

Cred ca Romania are nevoie de o buna strategie de marketing pentru a putea fi vazuta prin ochii strainilor, la adevarata ei valoare, ca un loc perfect pentru divertisment si turism, si, de asemenea, cu o numeroase oportunitati pentru investitii. Daca ne uitam de-a lungul istoriei si la realitatea de azi, vom observa ca cele mai puternice tari sunt cele cu un spirit nationalist foarte dezvoltat. Trebuie sa ne respectam tara, sa muncim, sa luptam pentru ea.

Wall-Street.ro a lansat proiectul anului: #RomaniaProfesionista. Avand in minte tragedia de la Colectiv, din toamna lui 2015, si schimbarile produse atunci in fiecare dintre noi si in societate, in ansamblu, ne dorim sa fim parte din schimbare. Mai mult, ne dorim sa contribuim, sa conturam acea Romanie profesionista in care sa ne regasim, sa propunem solutii concrete pentru reforma reala de care avem nevoie. Astfel, vom lansa permanent solutii, propuneri si idei ale managerilor si antreprenorilor - specialistii care sustin economia reala.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri