Perioada Sarbatorilor Pascale este una dintre cele mai profitabile pentru retailerii romani, dar si una in care lupta concurentiala atinge cote maxime. Cele mai intalnite practici concurentiale ale retailerilor au ca nucleu pretul, insa consumatorii trebuie fie atenti la practicile inselatoare si promotiile la raft.

“E o perioada buna pentru consum si pentru cei care comercializeaza produse. Cand vorbim de consumatorul roman, el este atras de pret. Pe de o parte creste consumul cu cat reusim sa promovam produsul ca fiind la un pret mai bun decat intr-o alta perioada si sa vindem mai mult. Asta insa atrage atentia autoritatilor, sunt doua implicate in zona de reglementare. Consiliului Concurentei care se ocupa de relatia dintre societati comerciale pe piata si modul in care concurenta actioneaza in piata, cumva este punctul pana la raft apoi vbm de ANPC care protejeaza consumatorul de practici, sa spunem neloiale sau inselatoare”, a explicat Catalin Suliman.

Ce ar trebui sa stie consumator roman in privinta practicilor inselatoare si la ce ar trebui sa fie atent? In primul rand, consumatorul trebuie sa fie atent la produs, sa fie conform, sa nu fie alterat, sa nu-si schimbe culoarea, care ar proveni dintr-o ineficienta a modului de prezentare sau de depozitare. Produsul trebuie sa aiba intotdeauna eticheta in limba romana, sa fie completa si sa ofere toate informatiile necesare pentru o lua o decizie importanta. “Eticheta trebuie sa fie „sincera”, nu putem vorbi de etichete in care spunem consumatorului ca nu contine bazaconii, dar in realitate sa contina lucruri daunatoare”, explica Catalin Suliman.

Trecand peste eticheta, consumatorul trebuie sa fie atent la pret. ”Trebuie prezentat in mod corect, este incorect fata de consumator sa ii spui ca a prins oferta vietii lui si sa nu fie asa. Sunt niste reguli simple: atunci cand spui ca este promotie, trebuie sa afisezi pretul vechi si cel nou, prin taiere. Nu ai voie sa spui pret soc, fara sa spui ce inseamna sau pret senzational pentru ca sunt elemente care difera de la om la om. Exista o regula atunci cand vorbim de promotie si tai pretul vechi; acesta din urma este pretul care a fost in ultimele 30 de zile la raft, nu ai putea sa schimbi pretul de pe o zi pe alta si sa ii arati consumatorului un discount mai mare”, explica Catalin Suliman.

Nicoleta Radu (PAID): Peste 7...
Citeste si: De ce nu isi asigura romanii casele? Ce rol au autoritatile?

Cele mai intalnite astfel de practici in retailul romanesc, potrivit controalelor facute de ANPC in perioada de soldare-lichidare din ianuarie-februarie, au implicat pretul produselor, cat si informatiile asociate promotiei.

“De exemplu, nu ai voie sa spui promotie si atat. Trebuie sa spui este o promotie dar are un stoc limita, este in limita stocului disponibil, sau e o promotie care opereaza intr-un interval anume. Ceea ce inseamna ca ori de cate ori consumatorul vine poate sa isi produsul la promotie, nu e cu stoc limitat. Eu ca retailer imi asum obligatia sa alimentez stocul constant in perioada promotiei”, explica partenerul PeliFilip.

Controalele ANPC au dus la sanctiuni de aproximativ 850.000 lei pentru retaileri: “Un semn bun este faptul ca autoritatea a dat si avertismente, nu este psihoza aia trebuie neaparat sa sanctionam. Cred ca trebuie sa fim balansati, daca ai o incalcare poate e mai bine sa primesti un advertisment si rezolvi comportamentul decat doar sa sanctionezi”, spune Suliman.

Pentru a afla ce sanctiuni risca retailerii care nu respecta legislatia privind promotia la raft urmariti integral emisiunea Profesionistii in Retail.

A renuntat la piata locala si...
Citeste si: A renuntat la piata locala si acum exporta rochii de 750.000 de euro