Valoarea pietei de retail modern din Romania este cuprinsa intre 17 si 20 de miliarde de euro, potrivit unui studiu realizat de Euler Hermes, lider global in asigurarea de credit comercial si specialist in domeniul garantiilor si al colectarii creantelor. Principalii jucatori din piata de retail romaneasca dupa cifra de afaceri sunt Kaufland, Carrefour, Lidl si Auchan. Reteaua cu cea mai mare expansiune din Romania este Profi. Care sunt perspectivele pentru piata de retail in acest an si care sunt punctele slabe, cele forte, oportunitatile si amenintarile pentru acest segment?

Anul 2017 a fost un an foarte bun pentru consum, aducand o crestere de doua cifre, peste 10% (conform Institutului National de Statistica, citat de Euler Hermes), a vanzarilor din comertul cu amanuntul. Aceasta dinamica a fost sustinuta de o mare disponibilitate de a cumpara in randul consumatorilor, ca urmare a majorarilor salariale, a maririi punctului de pensie, dar si datorita reducerii fiscalitatii (diminuare tva de la 20% la 19%), a eliminarii supraaccizei la carburanti in primele doua trimestre ale anului trecut si a cresterii cu 2,3% a ratei de ocupare in randul fortei de munca.

La cresterea sectorului retail a contribuit si expansiunea teritoriala a retailerilor, cu peste 350 de magazine nou deschise in 2017, cele mai multe deschideri fiind inregistrate in zona rurala. Pentru al doilea an consecutiv, liderul expansiunii este Profi, cu aproape 200 de magazine nou deschise (pe toate formatele de magazin, dar in special pe Profi Loco). Profi detine primul locul si dupa numarul de magazine, urmat de Mega Image, care a incetinit ritmul expansiunii in 2017, potrivit Euler Hermes si Carrefour, retea ce a a finalizat, in 2017, procesul de integrare al magazinelor Billa.

Retailerii au mizat pe magazinele de tip discount si pe cele de proximitate, trendul fiind apropierea de consumatori. Mega Image a iesit in afara Bucurestiului, Carrefour a extins conceptul Carrefour Market, Auchan a intrat in benzinarii cu magazinele My Auchan, iar Metro a extins reteaua La Doi Pasi.

Retailul in Romania in 2018: principalele tendinte

Proximitatea si extinderea in mediul rural, care are mult potential de crestere. Retailerii se orienteaza catre localitatile sub 15.000 de locuitori, iar formatul de magazin se adapteaza si el: daca pentru Kaufland suprafata uzuala a unui magazin era de 4.500 de metri patrati, acum noile formate incep de la 2.000 de metri patrati. Pentru retailerii concentrati in Bucuresti, unde comertul modern a ajuns aproape de 70%, devin de interes si alte orase: de exemplu, Mega Image targeteaza Cluj si Timisoara.

Citeste si:
Carrefour reinvie comertul de alta data: produse vrac si sticle goale
Carrefour reinvie comertul de...

Planurile de extindere continua in 2018 cu un target de retea de 1.000 de magazine pentru Profi (in prezent retreaua numara peste 700 de magazine) si 10 magazine noi anuntate de Kaufland (cu un buget dublu de investitii – de la 100 milioane de euro in 2017 la 200 milioane de euro in 2018). In timp ce reteaua se dezvolta mai moderat decat in anul 2016, majoritatea retailerilor asteapta in continuare cresteri de cel putin o cifra a vanzarilor. Cresterea densitatii unitatilor retail este asteptata sa ingreuneze eventualele tranzactii pe piata de retail, in contextul in care Consiliul Concurentei a ajustat in jos zona de proximitate (acum 10 minute de mers pe jos intre magazinele mici sau cu masina intre cele mari).

Imbunatatirea experientei de cumparare, obtinuta printr-un mix de tehnologie si interactiune umana in magazin, cu o expunere atractiva a produselor, care sa faciliteze procesul de cumparare si sa fidelizeze consumatorul. Zona de e-commerce, desi inca nu este o optiune pentru unii retaileri (de exemplu, Kaufland a testat fara succes conceptul in tara mama), are o crestere anuala de doua cifre ca pondere in totalul comertului. Prezenta umana in magazine ramane necesara, iar conceptul self service (magazine autonome, cu putin sau deloc personal) castiga popularitate in alte piete, in timp ce Romania este la un stadiu incipient sau de testare.

Euler Hermes retail

Preocuparea pentru sortimentatie si pret, urmand preferintele consumatorilor pentru produse care contribuie la un stil de viata mai sanatos, nu doar prin calitate sau functionalitate, ci si prin sursa de provenienta. Preferinta pentru functionalitate creste in conditiile in care peste 50% din populatia consumatoare la nivel global este cea adulta, iar media de varsta este in crestere. Trendul Bio se extinde atat pe food, cat si pe non-food (de exemplu: trendul “bio cotton” in fashion retail), iar din anul 2021 este asteptata la o uniformizare a calitatii produselor Bio, potrivit reprezentantilor Euler Hermes, ca urmare a unei directive adoptate recent de Consiliul European.

Citeste si:
TEZYO deschide primul magazin in Buzau
Tezyo deschide primul magazin...

Produse cu specific local si produse de origine locala. Carrefour are cooperativa agricola proprie, Kaufland a incheiat un parteneriat cu Cooperativa Agricola Tara Mea si a lansat conceptul Raftul romanesc, cu carne de porc 100% romaneasca, Penny are parteneriat cu brutarii si macelarii locale, tintind catre un procent de 70% de produse romanesti in retea.

Produse premium si in acelasi timp accesibile ca pret (conceptul de “affordable premium”). Brandurile proprii ale retailerilor, care contribuie cu peste 10% la vanzarile magazinelor de tip discount in prezent si mai au potential de crestere (peste 1/3 din vanzarile discount retail in tarile vestice).

Sustenabilitate si responsabilitate sociala. Constructia de magazine eco friendly (Lidl a inaugurat in 2018 al treilea magazin de acest tip), promovarea economisirii energiei, preocuparea pentru intretinerea si extinderea spatiilor verzi, implicarea in actiuni de responsabilizare sociala cu privire la problemele de mediu.

Euler Hermes: Analiza SWOT a pietei de retail din Romania

Puncte forte

Citeste si:
C&W: Dezvoltatorii vor accelera deschiderile de centre comerciale
Cushman & Wakefield:...
  • Trend ascendent in consum
  • Piata are inca potential de crestere pe comertul modern
  • Competitivitate ridicata prin pret vs. comert traditional, in special in zona de discount retail

Puncte slabe

  • Cresterea costurilor in tot lantul de aprovizionare si cresterea costurilor cu forta de munca pun presiune asupra pretului final
  • Presiune asupra furnizorilor cu impact negativ asupra calitatii produselor, pentru mentinerea marjelor

Oportunitati

  • Dezvoltarea in zonele inca neacoperite si care au potential de crestere pe comertul modern
  • Dezvoltarea in online, cu o mai mare atentie acordata livrarii produselor, indeosebi in ceea ce priveste retailul alimentar
  • Castigarea clientelei prin preintampinarea cerintelor de calitate si transparenta, precum si autoreglementare

Amenintari

  • Instabilitatea politica si cea legislativa, care conduc la lipsa predictibilitatii
  • Cresterea costurilor fixe in general si a celor cu logistica, odata cu expansiunea in proximitate si in zonele mai putin accesate

Sursa foto: Dreamstime.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Kaufland lanseaza serviciul de livrari rapide la domiciliu