Nicoleta Scarlat, Eisberg, despre provocarile unui business de 10 mil. euro cu... salata

Nicoleta Scarlat se ocupa de vanzarile Eisberg pe plan local, businessul de 10 milioane de euro al grupului elvetian Bell, de peste 11 ani, timp in care a trecut prin diverse pozitii. Directorul de vanzari al businessului cu salate ambalate a povestit pentru wall-street.ro evolutia Eisberg, care sunt provocarile unui astfel de business, dar si a pietei in general si cum se poate creste consumul de salata in Romania.

A inceput in 2002 ca gestionar, a trecut apoi la productie si ulterior a preluat departamentul de vanzare si marketing, in 2005. „Practic ma ocup de tot ce iese din Eisberg, fie ca e marfa sau vorba”, povesteste Nicoleta.

Daca in momentul in care Nicoleta Scarlat se implica in vanzarile Eisberg si businessul se dezvolta pe plan local se vindeau 500 de kg de salata pe saptamana, in prezent Eisberg a ajuns sa vanda 58 de tone pe saptamana. „Eisberg are o cifra de afaceri de 10 milioane euro (n.r. pe 2017), nu e o cifra mare, dar noi vindem pungi de 80, 100, 120 si 150 de grame de salata. Daca privesti asta in unitati, brusc iti dai seama cat a crescut afacerea”, spune Nicoleta.

Eisberg detine o fabrica de productie la Cernica, in Bucuresti, cu o capacitate de productie de 3.000 de tone, care ridica insa o mare provocare. „Practic nu mai incapem, producem mai mult decat am estimat. Vrem sa ne extindem, insa depindem de alti factori, cel mai important fiind faptul ca fabrica noastra este localizata pe Centura Bucurestiului, care, dupa cum am inteles in urma cu 7 ani, trebuie sa se largeasca si trebuie sa astept acest lucru pentru a ne putea extinde. Avem planuri concrete, avem buget pentru extindere, asteptam doar aprobarile”, spune Nicoleta.

Crestere anuala double digit

In ultimii ani, producatorul de salate a crescut cu doua cifre anual, in 2017 vanzarile de salata ambalata majorandu-se cu 15% fata de anul anterior. Pentru 2018, Nicoleta Scarlat estimeaza o crestere similara, dupa cum au evoluat primele luni ale anului. „Am inceput bine, primele 3 luni ale anului au fost foarte bune pentru noi. De fapt, pana in luna mai, poate putin din iunie, romanii mananca salata mai mult decat in mod normal. Avem doua posibile explicatii pentru acest fenomen de consum: faptul ca vara oamenii sunt mai relaxati, sunt in concedii, mananca mai putin, dar sunt mai dornici sa consume de la piata sau din gradina proprie”, explica directorul de vanzari al Eisberg.

Citeste si:
Astronautii vor manca pentru prima data salata cultivata pe ISS
Premiera in spatiu:...

Lunile de vara inseamna o usoara scadere a vanzarilor, de aproximativ 5%, insa reprezentantul Eisberg sustine ca, avand o arie larga de parteneri, businessul se afla intr-o compensare continua. „Suntem intr-o constanta, nu ne deranjeaza ca lunile de vara sunt mai lejere decat cele de iarna. Luna martie este de departe cea mai buna pentru business”, spune Nicoleta.

Eisberg este prezent atat in retail, cat si HoReCa, canalul din urma reprezentand 40% din vanzari si constand in hoteluri, restaurante, catering si lanturile de fast food. Pentru acestia din urma, Eisberg livreaza catre toti cei prezenti in piata, mai putin Subway. Retailul reprezinta 60% din vanzarile Eisberg, care livreaza catre toate lanturile din Romania, mai putin catre Lidl.

Tot pentru retaileri, Eisberg face marca privata, care reprezinta 50% din productia de salata. „Kaufland si-a dorit ceva mai local si i-am facut o salata pe care am numit-o „Din gradina”. Pentru Mega Image am facut o salata asemanatoarea celei romanesti, am numit-o „salata Rustica’.

Romania, o piata „inexistenta” in comparatie cu Elvetia

Eisberg a fost infiintat in 1976 in Elvetia; s-a extins treptat in 1981 cu o fabrica, ulterior au inceput sa livreze pentru McDonald’s in Elvetia, in 1990 au infiintat fabrici in Polonia si Ungaria, iar in 1995 in Romania si Italia.

Citeste si:
Finanțare în agricultură prin fonduri europene sau credit bancar:...
Finanțare în agricultură prin...

In prezent, 5 tari aprovizioneaza cu salata Europa. Romania, de asemenea, exporta catre Republica Moldova, insa procentul este mic, de aproximativ 5%. Cat de mare e piata romaneasca pentru Eisberg? „Daca Romania si Elvetia ar fi doua planete, nu am fi in aceeasi galaxie”, spune Nicoleta Scarlat.

Consumul de salata in Romania este infim, in comparatie cu alte tari europene. La fiecare 12 tone de salata vandute in Romania, Eisberg Ungaria vinde de 12 ori mai mult.

Cauzele consumului redus de salata in Romania, considera directorul de vanzari Eisberg, isi au radacinile in obiceiurile de consum, dezvoltate inca din copilarie. Astfel, daca in tarile europene primul fel de mancare este o salata, pe plan local ciorba primeaza. „Mi se pare ca ciorba este adevaratul dusman al salatei”, spune Nicoleta.

Cum poate creste consumul de salata in Romania? „Fiecare lant, indiferent ce model este, isi face treaba. De 3,4 veri incoace, McDonald’s face promotii la salata, retailerii la fel, fiecare vine si incearca sa educe piata sa consume salata. Pe langa, punem si noi umarul. Acum lucram la o campanie in care vrem sa aratam drumul salatei, din productie pana in supermarket si ulterior, pe masa clientului”, spune directorul Eisberg.

Citeste si:
Ford anunță că își va electrifica toate mașinile până în 2030
Ford anunță că își va...

Productia si lipsa furnizorilor locali, provocarile Eisberg

Productia reprezinta una dintre cele mai mari provocari pentru Eisberg din cauza lipsei fortei de munca, din cauza incalzirii si a lipsei materiei prime. Eisberg detine un colectiv de pana in 100 de persoane, din care 85 lucreaza in productie. „Platim bine, salariul mediu in firma este salariul mediu pe economie si le oferim si alte beneficii pentru a-i atrage si retine, precum echipamente sau cursuri de formare”, spune Nicoleta Scarlat.

Temperaturile, de asemenea, reprezinta o piatra de incercare pentru un business precum Eisberg. Anul acesta valul de frig a fost usor si nu a afectat culturile de salate, insa anul trecut culturile din intreaga Europa au fost distruse de inghet, iar grupul a fost nevoit sa importe salate din America.

„Suntem disperati dupa furnizori locali”, spune reprezentatul Eisberg. In prezent, acestia colaboreaza doar cu o cooperativa din Cluj si o ferma din aproprierea Bucurestiului, unde cresc frunzele sensibile. „Spre norocul nostru salata are un timp de crestere mai mic si se recolteaza repede, ceea ce ne permite sa urmarim temperatura pe glob. Pe timp de iarna importam din Grecia, Spania, Italia, iar pe timp de vara din tari precum Ungaria, Polonia”, incheie Nicoleta Scarlat.

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »



Setari Cookie-uri