Christian Kohlpaintner, membru in comitetul executiv al Clariant Ltd., este cat se poate de clar: ”Nu vrem sa devenim un producator de etanol”. Si atunci, de ce ne aflam cu totii, jurnalisti din Romania, Statele Unite ale Americii si Franta in sala de conferinte a laboratorului Clariant din Planegg (Munchen), urmand sa vizitam si fabrica ”precomerciala” din Straubing si, la finalul vizitei, fosta fabrica de zahar din Podari, Romania, pe locul careia va fi construita prima unitate de productie comerciala de etanol a Clariant?

Raspunsul ni se dezvaluie pe masura ce oficialii companiei – alaturi de Christian Kohlpaintner iau cuvantul Dr. Markus Rarbach, Head of Business Line Biofuels & Derivatives si Dr. Ling Hua, vicepresedinte, Head of Group Biotechnology – prezinta cele patru divizii ale Clariant, companie care are 18.135 de angajati la nivel global, activeaza in 52 de tari, a inregistrat o cifra de afaceri, in 2017, de 6,377 miliarde de franci elvetieni si un profit EBITDA de 974 de milioane de franci elvetieni.

Pentru Clariant, etanolul este o directie de business nascuta in laborator

Noua linie de business a Clariant este reprezentata de combustibilii obtinuti din resurse regenerabile, comercializati sub brandul Sunliquid, si este integrata in divizia denumita ”Catalysys”. Celelalte trei divizii sunt ”Care Chemicals”, ”Natural Resources” si ”Plastics & Coatings”, cea din urma reprezentand cel mai mare segment. Aceasta noua linie de business a aparut ca urmare a nevoii companiei de adaptare la noile realitati din piata, care sunt subordonate ideii de ”sustenabilitate”. Pe romaneste: populatia lumii creste intr-un ritm exponential, calitatea vietii creste de asemenea – pana in 2030, 60% din populatie va apartine clasei de mijloc, vor fi peste doua miliarde de automobile la nivel global, consumul de produse alimentare va creste cu 50%, iar cel de energie, cu 40%, potrivit datelor Clariant –, iar companiile trebuie sa ”inventeze” produse care sa tina cont de aceste elemente si de resursele limitate ale Pamantului.

Fabrica Clariant

DKV Euro Service a ajuns la...
Citeste si: DKV Euro Service a ajuns la 15% din piata cardurilor de combustibil

Unul dintre aceste produse noi este, pentru Clariant, bioetanolul, un combustibil care este fabricat din resurse regenerabile vegetale. Acest tip de combustibil nu este o noutate, insa elvetienii de la Clariant, care au investit 211 milioane de franci elvetieni in cercetare si dezvoltare in 2017, spun ca felul in care ei il produc este unul foarte eficient si profitabil. Oficialii companiei nu se feresc sa ”recunoasca” faptul ca aceste investitii, printre care se numara si cele peste 100 de milioane de euro investite in fabrica de la Podari, din Romania, au ca scop obtinerea de profit, pe langa faptul ca pot contribui la o mai buna folosire a resurselor naturale care altfel ar fi aruncate. Anul trecut, un procent de 2,5% din cresterea afacerilor Clariant a venit din noile produse rezultate in urma activitatii de cercetare si dezvoltare.

Fabrica Clariant din Podari, replica a unitatii precomerciale din Bavaria

Cercetarea care sta la baza investitiei de peste 100 de milioane de euro de la Podari, dintre care 40 de milioane de euro fonduri europene, a inceput in 2006, in laboratorul Clariant din Planegg, de langa Munchen, in Bavaria, o cladire in care munca desfasurata de chimisti este completata astazi de teste efectuate de roboti. In laborator au fost create si cercetate milioane de tipuri de enzime care descompun paiele sau alte tipuri de resturi vegetale ramase in urma recoltei in zaharuri, din care sunt obtinute etanolul, lignina (polimeri care confera rigiditate paielor, cu alte cuvinte care ”tin laolalta” zaharurile din care este apoi obtinut etanolul; lignina este arsa pentru a obtine energia necesara productiei din fabrica) si vinasa (un lichid-reziduu rezultat in urma fermentarii masei celulozice, care poate fi folosit pe post de ingrasamant). Potrivit reprezentantilor Clariant, din 4 tone de paie sunt obtinute 3-3,5 tone de zaharuri celulozice si, apoi, o tona de etanol.

Roboti laborator, Clariant

Dupa testele de laborator, care sunt desfasurate in continuare si in prezent, a urmat constructia fabricii ”precomerciale” Clariant de la Straubing, Germania. Chiar daca este o unitate de productie ”precomerciala”, asa cum o descriu reprezentantii companiei, etanolul fabricat la Straubing, comercializat sub brandul Sunliquid, este vandut in Brazilia.

GPL sau GNC? Autoturismele...
Citeste si: Autoturismele vor putea fi modificate si pentru Gaz Natural Comprimat

”Trebuie sa cautam resurse care au mai putine utilizari competitive, iar in pai exista mai mult zahar decat in bob. Romania este foarte puternica in agricultura, iar in iunie si iulie vedem fermieri care ard paiele, pentru ca nu au ce face cu ele. Enzimele vor fi produse local, in fabrica de la Podari. Vom face afaceri cu fermierii locali, dar si cu prestatorii de servicii locali din lantul de aprovizionare. Investitia va genera si o serie de beneficii pentru afacerile din regiune. Disponibilitatea materiei prime este una dintre cerintele cheie pentru noi, dar si amplasamentul si infrastructura existenta au fost importante: sosele, cale ferata. In plus, generam locuri de munca intr-o regiune in care este nevoie de asa ceva. Exista universitati in Craiova, iar noi intelegem ca trebuie sa investim in training, pentru ca este o tehnologie specifica, iar pregatirea angajatilor recrutati local va avea loc in fabrica noastra din Straubing. A durat zece ani sa dezvoltam aceasta tehnologie, paiul este o parte mecanica, iar Mama Natura nu vrea sa punem mana pe aceste zaharuri. In zona fabricii din Romania exista potential pentru un milion de tone de materie prima si noi nu trebuie sa schimbam nimic, nu trebuie sa cultivam nimic nou, este o resursa care deja exista ”, explica Dr. Markus Rarbach, Head of Business Line Biofuels & Derivatives in cadrul Clariant.

Model de business: Clariant vinde licente pentru fabrici de etanol

Si totusi, de ce spun reprezentantii Clariant ca nu vor sa devina un producator de etanol, in conditiile in care exact asta se va intampla cu fabrica de la Podari, unde vor lucra peste 100 de angajati si a carei productie va fi distribuita in toata Uniunea Europeana? Raspunsul este de gasit in strategia noii linii de business: Clariant va vinde licente pentru aceasta tehnologie fabricilor care deja fabrica etanol in unitati de productie de prima generatie. Un prim exemplu in acest sens este fabrica Enviral din Slovacia, care produce deja etanol cu echipamente de prima generatie si careia ii este adaugata in prezent o extensie in care combustibilul va fi produs cu tehnologia Clariant.

”Noi nu suntem, in ADN-ul nostru, un producator de combustibil bio. Totusi, pentru ca am dezvoltat aceasta tehnologie, ne-am hotarat sa construim fabrica din Craiova si sa comercializam know-how-ul. Romania are mai multe locuri in care pot fi facute astfel de fabrici, datorita agriculturii, la fel ca alte tari din Europa de Est. Cred ca cererea pentru acest combustibil bio va creste foarte mult in Europa de Vest si Centrala”, explica Dr. Markus Rarbach, Head of Business Line Biofuels & Derivatives in cadrul Clariant, adaugand ca obiectivul Clariant este ca primele tone de etanol sa iasa pe poarta fabricii din Podari in anul 2020.

Fabrica etanol

OMV Petrom raporteaza pentru...
Citeste si: OMV Petrom raporteaza un profit net de peste doua ori mai mare

Dupa vizita fabricii precomerciale de la Straubing, in care ne este prezentat procesul de productie – paiele sunt aduse in baloti de 400 de kilograme, sunt curatate, taiate in cuburi cu latura de cinci centimetri, umidificate, intra in faza de pretratament, care nu presupune utilizarea niciunui fel de substante chimice, potrivit reprezentantilor Clariant, li se adauga enzime, se depolimerizeaza si sunt obtinute lignina si zaharurile monomerizate, din care iau nastere etanolul si vinasa – urmeaza calatoria spre Podari, Oltenia, pentru a participa la ceremonia de incepere a lucrarilor.

Dupa cateva luari de cuvant din partea autoritatilor centrale si locale – nu au lipsit micile ”contre” tipic romanesti: ministrul Energiei, Anton Anton, a spus ca s-a uitat pe Google Maps sa vada unde este localitatea Podari, iar Ion Prioteasa, presedintele Consiliului Judetean Dolj, care i-a urmat pe scena ministrului, a tinut sa mentioneze, pentru a sublinia importanta regiunii pentru Romania, ca in zona s-a nascut Henri Coanda – a urmat ceremonia propriu-zisa si prezentarea pe un ecran LED a proiectului 3D al fabricii.

Fabrica din Podari, 50.000 de tone de etanol pe an

La capacitate maxima, fabrica din Podari, al carei director este romanul Dragos Gavriluta, va procesa aproximativ 250.000 de tone de paie de grau si alte cereale, provenite de la fermierii locali, din care va rezulta o productie anuala de 50.000 de tone de etanol celulozic. Produsele rezultate din acest proces vor fi utilizate pentru obtinerea energiei regenerabile, astfel incat unitatea va putea functiona independent de combustibilii fosili.

Odata finalizata, estimarile Clariant sunt ca fabrica sa furnizeze aproximativ 300 de locuri de munca permanente pentru industriile colaterale care deservesc unitatea, precum si pentru transportul si depozitarea materiei prime. Fabrica va avea 100 pana la 120 de angajati. Clariant intentioneaza sa recruteze forta de munca la nivel local, asigurandu-i instruirea atat in laboratoarele proprii din Planegg, langa Munchen, cat si in fabrica din Straubing, Bavaria.

Fabrica Podari

Parasim localitatea Podari si fostul sit al fabricii de zahar – o parte din vechile cladiri au fost deja demolate, pentru a face loc noii unitati de productie – si nu pot sa nu ma gandesc la ceva ce am invatat la scoala in clasele primare, in anii `80: Romania este granarul Europei, sintagma menita sa scoata in evidenta importanta productiei agricole de la noi. Pe atunci insa nu mi-ar fi trecut prin cap ca, intr-o zi, paiele ramase in urma recoltei de grau din Oltenia vor fi cumparate de o companie elvetiana, care le va transforma, intr-o fabrica din Podari, in combustibil bio pentru masinile care circula pe drumurile europene.