Contextul artistic

Cristina Olteanu a lucrat doi ani intr-o banca, dupa ce a terminat Facultatea de Finante-Banci. Si-a dat seama, rapid, ca vrea sa faca altceva si a ajuns, in 2010, la casa de licitatii Artmark, in domeniul despre care simtea ca ii va aduce cele mai mari satisfactii: arta. Aici a inceput de la zero Institutul Artmark de Management al Artei si o casa de licitatii exclusiv online, numai pentru arta contemporana.

„Domeniul artei nu e ca domeniul financiar sau orice alt domeniu, ceva care e foarte clar, precis. Aici intervine multa subiectivitate, multa pasiune, conteaza foarte mult relatiile de incredere pe care le dezvolti cu artistii, cu colectionarii. Cumva, regulile de business pe care le-am invatat foarte bine la facultate, apoi la banca, aici se aplica ca principii”, spune Cristina.

Dupa sase ani petrecuti la Artmark a ajuns la Timisoara pentru a se ocupa de bienala Art Encounters, din functia de director executiv al fundatiei Art Encounters, dezvoltata de omul de afaceri si colectionarul de arta Ovidiu Sandor. Evenimentul a avut loc in toamna anului 2017, iar toate activitatile s-au finalizat in ianuarie.

Fondatorul Dressbox a lansat...
Citeste si: Fondatorul Dressbox a lansat un magazin premium de design interior

Un proiect pe cont propriu

In martie, Cristina s-a intors in Bucuresti, pregatita sa inceapa un proiect pe cont propriu. Era clar ca arta urma sa fie, intr-un fel, centrul proiectului ei, prin cursuri de actorie, de istorie a filmului sau a fotografiei. Nu s-a oprit doar la cursuri si a vrut sa ajute, comercial, artistii si designerii romani. Asa ca a gasit o casa, pe strada Serban Petrescu, din zona Dorobanti, care sa ii gazduiasca proiectul si toate creatiile artistilor pe care alege sa le expuna.

A investit 35.000 de euro in amenajarea spatiului AlbAlb. Cursurile au inceput in primele zile din octombrie, iar magazinul a fost deschis la finalul lunii. In prezent, la parter sunt expuse creatiile artistilor si designerilor romani, lucrari de arta unicat, printuri in serii limitate, bijuterii de autor, ceramica, portelan, marochinarie, tricouri si carti. La primul etaj al cladirii au loc cursuri precum „Introducere in istoria filmului”, „Introducere in arta moderna si contemporana”, care se desfasoara timp de 4 sedinte si costa 360 de lei.

Experienta din domeniu ii spune sa nu se grabeasca sa scoata investitia rapid, ci in urmatorii ani, perioada de timp in care isi doreste ca designerii sa creasca odata cu magazinul.

„Am pornit cu dorinta de a creste organic. Nu este un proiect care daca nu isi scoate banii in doua luni o sa dispara de pe piata, ci este un proiect care stie la ce s-a inhamat, care spera ca intr-un an, doi, sa ajunga la potentialul la care trebuie. E foarte greu sa pornesti in domeniul asta un proiect care sa reuseasca sa se sustina de la inceput. Vreau sa il iau treptat si sa il fac sa creasca, dar intr-un mod care sa il faca sustenabil. La cum am vazut publicul ca raspunde, are potential foarte mare”, spune Cristina.

5 afaceri profitabile in...
Citeste si: Afaceri profitabile in agricultura incepute cu investitii mici

Conceptul spatiului AlbAlb a plecat de la cel al galeriei de arta white cube. Astfel, a expus pe rafturile mobilierului alb creatiile artistilor si designerilor din mai multe orase, precum Bucuresti, Timisoara, Cluj sau Arad. In schimbul expunerii, artistii ofera un comision din vanzari.

„In domeniu mai exista practica de a pune o taxa de raft, dar eu consider ca vanzarea este si datoria mea. Eu i-am ales. Acum am ajuns sa imi scrie destul de multi. Daca eu ii accept, inseamna ca ma gandesc ca ii pot vinde. O parte din vanzare se face din capacitatea mea de a aduce oamenii potriviti. Daca nu am reusit sa vand in cateva luni, este clar ca trebuie sa facem o schimbare, poate altceva de la designeri sau artisti sau poate ca ei nu sunt potriviti pentru publicul meu. Nu mi se pare in regula sa le cer o taxa. La mine este doar comisionul din vanzari”, explica Cristina.

Planul ei este de a vinde design romanesc in strainatate, prin intermediul magazinului online, unde oamenii pot remarca ca designul, considerat, adesea, scump, este, de fapt, accesibil. Pentru a ajunge, insa, sa vanda obiectele romanesti confectionate de artisti, vrea, mai intai sa gaseasca cat mai multi, mai bine sau mai putin cunoscuti.

Cat ii costa pe romani...
Citeste si: Cat ii costa pe romani subventiile pentru partidele politice

„Rolul meu este sa gasesc creatori interesanti, vreau sa aduc cat mai multi care nu sunt atat de vizibili pe scena la noi. Vreau sa ii aduc si pe cei care au ajuns, cumva, promotorii acestui domeniu la evenimentele mari de design, pentru ca au un brand foarte bine pus la punct, dar vreau si mai putin cunoscuti, dar foarte seriosi si de calitate, din tara. Asta e directia”, spune Cristina.

Sursa foto: Facebook AlbAlb