In eventualitatea unei viitoare crize financiare ca cea din 2008, majoritatea oamenilor de afaceri care au raspuns unui studiu realizat de EY Romania considera ca tara nu este pregatita pentru a rezista din punct de vedere economic. Aproape jumatate dintre respondenti spun ca nu au incredere in evolutia economiei romanesti in urmatoarele 12 luni, iar 94% dintre antreprenorii chestionati se declara in continuare ingrijorati in ceea ce priveste modelul de crestere economica bazat pe consum.

In eventualitatea unei viitoare crize financiare de aceeasi magnitutinde cu cea din 2008, 92% dintre oamenii de afaceri respondenti considera ca nu suntem pregatiti pentru a rezista din punct de vedere economic, 5% cred ca Romania poate face fata, doar 3% fiind de parere ca nu este cazul unei astfel de situatii.

In cazul unei crize financiare, aproape jumatate dintre executivii romani cred ca organizatia pe care o conduc este pregatita pentru a face fata, dar peste 30% considera ca nu sunt pregatiti.

Increderea in economie

Procentul celor care sunt optimisti in privinta economiei romanesti a scazut semnificativ fata de editia anterioara a studiului (18% in 2019 vs. 31% in 2018), ilustrand o ingrijorare, alimentata de incertitudinile fiscale si legislative, caracterul nesustenabil al cresterii economice bazata pe consum si de presiunile inflationiste.

Avand in vedere estimarea unui ritm de crestere mai putin puternic al consumului privat in 2018, fondul accentuat de ingrijorare al respondentilor a scazut in 2019 comparativ cu 2018 (18% vs. 26%).

Sergiu Oprescu (ARB): OUG 114...
Citeste si: OUG 114 cheama criza! Ce se mai poate repara?

Din perspectiva pietei locale, executivii romani pierd din optimism, pastrand insa acelasi nivel ridicat de incredere pentru cererea de produse si servicii (44%). Cand vine vorba de investitiile private in economia locala, nivelul de incredere scade, 36% dintre respondenti acordand un vot negativ. In ceea ce priveste piata de capital, oamenii de afaceri romani nu sunt foarte optimisti, doar 15% dintre acestia afirmand ca au incredere in evolutia acesteia. Aceleasi perspective negative planeaza si asupra stabilitatii pe termen scurt a pietelor. Analizand evolutia increderii liderilor de companii din Romania asupra economiei locale de la sfarsitul anului 2018 vs. inceputul acestuia, se observa o crestere a numarului de optimisti in ceea ce priveste profitabilitatea companiilor (25% vs. 20%).

Topul prioritatilor

Reducerea costurilor (27%) si cresterea productivitatii (26%) sunt primele in ordinea prioritatilor executivilor din Romania avand in vedere conditiile mediului de afaceri din ultimul an.

Achizitia de talente completeaza clasamentul prioritatilor, fiind semnificativ mai importanta pentru liderii de companii cu capital majoritar strain. Firmele mari (considerand numarul de angajati si cifra de afaceri) pun pe primul plan reducerea costurilor, pe cand cele mai mici se axeaza pe cresterea productivitatii.

Strategie de tara

Potrivit studiului, 98% dintre oamenii de afaceri respondenti indica necesitatea unei strategii de tara orientate catre o crestere sustenabila si recuperarea decalajelor structurale fata de Vest. Romania trebuie sa lupte in continuare impotriva coruptiei sa continue eforturile de imbunatatire a reglementarilor si a cadrului fiscal pentru a incuraja investitii mai mari din partea sectorului privat. Imbunatatirea absorbtiei fondurilor europene pentru a reduce decalajul infrastructural al tarii reprezinta un factor important in cresterea productivitatii. Economistii sustin adoptarea de catre guvern a unei strategii fiscale neutre – in caz contrar, stabilitatea macroeconomica fiind amenintata. Tensiunile create la nivel legislativ si economic fac din Romania o tara mai putin atractiva pentru investitii.

Dana Nae Popa, Pastel:...
Citeste si: Pastel:Clientii sunt mai atenti la canale, se vehiculeaza o noua criza

Pentru ca strategia de tara sa aiba succes, oamenii de afaceri intervievati considera ca cel mai important factor care trebuie luat in considerare este coerenta legislativa si/sau fiscala deopotriva cu stabilitatea de care Romania duce lipsa de multi ani. Infrastructura si investitiile sunt aspecte importante care ar trebui sa fie prioritare in strategia de tara.

Top trei provocari ale mediului de afaceri

Cele mai importante piedici in dezvoltarea afacerilor pentru managerii si antreprenorii din Romania in 2019 tin in continuare de politicile publice si de factori controlati de institutiile statului, precum incertitudinea fiscala (72%), lipsa stabilitatii politice (58%) si birocratia (53%). Aceasta din urma, impreuna cu starea economiei nationale, dar si nivelul de taxare reprezinta motive de ingrijorare pentru mai multi dintre executivii romani, inregistrand o crestere de 4-7 procente comparativ cu anul anterior. Totodata, lipsa educatiei antreprenoriale si accesul dificil la finantare sunt obstacole cu care se confrunta mediul de afaceri romanesc.

Conform raportului, 85% dintre companii isi vad puse sub semnul intrebarii planurile de investitii in 2018. Incertitudinile fiscale si legislative din ultimul an au afectat planurile de investitii pentru 57% dintre companiile din Romania. 38% dintre respondenti, lideri de afaceri din tara, declara ca planurile de investitii le-au fost afectate in mare masura sau in foarte mare masura de incertitudinile fiscale si legislative. Doar 19% dintre lideri considera ca planurile de investitii le-au fost afectate in mica sau foarte mica masura de incertitudinile fiscale.

„Trebuie sa urmarim in viitoarele trimestre daca intr-adevar va scadea nivelul investitiilor si al angajarilor fortei de munca. Vedem ca antreprenorii romani sunt mai ingrijorati decat liderii companiilor straine. Este firesc, companiile straine activeaza pe mai multe piete, au o rezilienta mai mare la eventualele socuri economice si pot apela la firma-mama pentru finantare si suport. Stabilitatea si predictibilitatea mediului fiscal sunt foarte importante in perioada urmatoare”, a declarat Alex Milcev, liderul departamentului de asistenta fiscala si juridica, EY Romania.

BCR: Iata cand va veni...
Citeste si: BCR: Iata cand va veni urmatoarea criza!

Raportul realizat de EY, in parteneriat cu Business Mark, are la baza un sondaj online la care au raspuns 301 lideri de organizatii din diverse sectoare ale economiei romanesti, in perioada 25 octombrie – 10 decembrie 2018.


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Consultant: Factorii care au creat criza in 2008, nu se regasesc azi