Romanii vizioneaza intr-un an milioane de reclame la medicamente, suplimente alimentare si dispozitive medicale. In conditiile acestei avalanse de reclame, promovarea medicamentelor trebuie sa fie reglementata in mod adecvat, sa fie echilibrata si sustinuta in mod corespunzator de surse de informatii complete si validate stiintific si in acelasi timp sa fie bine inteleasa influenta potentiala asupra deciziei de tratament, asupra rezultatelor si costurilor, asa cum sustin reprezentanti ai pacien­tilor, dar si autoritatile.

Promovarea medicamentelor este reglementata diferit in fiecare tara, dar este guvernata de aceleasi principii. Aceasta trebuie facuta in mod responsabil, etic si la cel mai inalt standard, pentru a se asigura utilizarea in siguranta a medicamentelor, indiferent de modul lor de eliberare, in conformitate cu legislatia in vigoare.

Te invitam la Future Healthcare, eveniment wall-street.ro dedicat domeniului farmaceutic si serviciilor medicale, pentru a afla mai multe despre industria de sanatate.

Cu toate acestea, inca exista o serie de sesizari si plangeri pentru reclame inselatoare. Scopul din spatele reglementarilor din publicitatea medicamentelor este: sa incurajeze utilizarea rationala a medicamentelor, prin prezentarea obiectiva a acestora si fara a le exagera proprietatile.

Consilierul de stat in cadrul Administratiei Prezidentiale, Diana Paun, a precizat, referindu-se la publicitatea la medicamente fara prescriptie si suplimente alimentare, ca este foarte greu sa se controleze veridicitatea informatiilor aparute in mediul online si a afirmat ca este nevoie de "un cadru legislativ foarte clar”.

"Daca pentru alte canale exista niste filtre de control, pentru mediul online este foarte greu sa controlezi veridicitatea si corectitudinea informatiilor. (...) Este necesar atat un cadru legislativ foarte clar si foarte corect din punct de vedere al accesului la informatie, dar este necesar sa ne unim fortele pentru a gasi acele modalitati de comunicare care sa convinga, dar sa fie valide, corecte, fundamentate", a afirmat Diana Paun, in cadrul conferintei "PRIA Drugs and Medicine Publicity”.

Analiza Gemius: Cum comunica...
Citeste si: Analiza: Cum comunica industria farma in mediul online?

La acelasi eveniment a participat si Oana Cociasu, presedinte RAC (Consiliul Roman Pentru Publicitate), care a precizat ca piata publicitara din sanatate se estimeaza ca va creste anul acesta cu 10% fata de anul 2018 si va ajunge pana la 502 milioane euro.

Cel mai popular canal de publicitate - televiziunea

In continuare cel mai folosit canal de publicitate ramane televiziunea (66% in 2018, 66% estimare 2019), conform datelor RAC. Formatul print scade din ce in ce mai mult, ajungand la 2% de la 7% in 2012. Radioul a ramas la 6% din piata, in timp ce mediul online a cresut la 19% in 2018 si se estimeaza un procent de 20% in 2019.

“In 2017 a inceput boom-ul in domeniul comunicarii pe categoria de suplimente alimentare, chiar si pentru produse cosmetice. Anul trecut au fost cele mai multe plangeri si sesizari. Publicitatea pe sanatate creste de la an la an, o crestere de 10% inseamna foarte mult pentru acest domeniu. TV-ul in Romania inca este regele, mediul online vine puternic in urma si incepe sa capete importanta mare in detrimentul printului. Radioul, multumita publicitatii a avut o crestere spectaculoasa, pentru ca sunt foarte multi anuntatori pe radio care au intrat pe radio intens si au crescut bugetele pe publicitate”, a precizat Oana Cociasu.

Top advertiseri Pharma 2018 vs 2017

Cea mai mare crestere pe acest segment a fost inregistrata de Johnson & Johnson (+49%), urmata de Reckitt (+40%), Biofarm (+34%), Sandoz (+26) si Sanofi (+23%). Pe de alta parte, cea mai mare scadere a fost inregistrata de catre Fiterman Pharma (-32%), urmata de Walmark (-4%).

Top 20 companii farmaceutice...
Citeste si: Companiile farma care au vandut cele mai multe medicamente in 2018

1. Zdrovit (53% TV, 47% Radio, 1% Print)

2. Biofarm (89% TV, 11% Radio)

3. Sanofi Romania (99% TV)

4. Reckitt Benckiser (99%)

PRIMER: Ce ar trebui sa stie...
Citeste si: PRIMER, despre mecanismului de serializare a medicamentelor

5. Sandoz (94% TV, 4% Online)

6. Glaxosmithkline (82% TV, 16% Radio, 2%)

7. Terapia SA (84% TV, 15% Radio, 1% Print)

8. Berlin-Chemie (69% TV, 26 Radio, 2% Print, 3% Online)

9. Fiterman Pharma (14%, 82% Radio, 2%Print, 2 Online)

10. A&D Pharma (43% TV, 44% Radio, 5% Print, 7% Online)

11. Johnson & Johnson (100% TV)

12. Catena (78% TV, 4% Print, 9% OOH, 7% Online, 2% Radio)

13. Naturpharma (100%)

14. Walmark (68% TV, 11% Radio)

15. Bayer (99% TV)

De ce este un “boom” pe segmentul OTC/SA/DM?

  • interesul crescut al populatiei pentru mentinerea starii de sanatate;
  • atentia sporita acordata preventiei;
  • imbatranirea populatiei & nevoia de a fi activ mai multi ani;
  • cresterea puterii de cumparare a populatiei;
  • diversitateaa de produse disponibile;
  • dezvoltarea de produse noi & eficienta sporita a acestora;
  • promovarea & comunicarea online.


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Piata OTC din Romania ajunge la o valoarea totala de 3,5 miliarde lei