20 Aprilie 2019
Romanii care au construit afaceri de succes: povesti de business care sa te inspire
Peisajul economic romanesc se poate mandri cu multi antreprenori si oameni de afaceri care au pus pe picioare businessuri de succes si au devenit nume de referinta si modele de urmat pentru noile generatii de antreprenori.
Doina Cepalis - Te-Rox
Dupa ce a lucrat in comertul alimentar, s-a reorientat catre productie si a cumparat actiunile unei filaturi si tesatorii de in si canepa, o fabrica in care lucrau 622 de angajati. Inceputul a fost timid, cu 10 angajati si 10.000 de euro investiti. In opt ani insa business-ul a crescut la 1.000 de angajati si afaceri de 10 mil. euro. In fabrica de la Pascani se produc scaune auto pentru copii, dar compania Doinei Cepalis a realizat si huse sau centuri auto.
Antreprenoarea detine un grup cu afaceri de 28 mil. euro si un profit estimat la circa 2 mil. euro. Te-Rox este operat prin intermediul a patru firme, dintre care cele mai mari sunt Te-Rox Prod si My Plast Investments. Scaunele auto pentru copii ajung astazi in Franta, Germania, Marea Britanie, Italia, Brazilia si alte 40 de piete. Scaunele produse la Pascani au preturi cuprinse intre 40 si 60 de euro.
Cristina Batlan - Musette
Musette inseamna in prezent trei fabrici de productie, 31 de magazine, inclusiv in afara granitelor, 600 de oameni si o cifra de afaceri de peste 16 milioane euro. Afacerea creste anual cu doua cifre, insa nu a fost dintotdeauna asa: Cristina Batlan, alaturi de sotul si fratele sau, au pornit Musette ca o companie de trading din domeniul tesaturilor. La inceputul anilor 2000 au dat drumul productiei de pantofi, care au ajuns sa fie prezentati, comercializati si purtati in marile capitale europene.
In prezent, Musette se vinde si in afara granitelor, in Europa si Asia si primeste des cereri de francizare din piete externe, lucru imposibil de realizat deoarece ar presupune marirea productiei, o provocare deja destul de mare pentru brandul romanesc.
Vasile Armenean - Betty Ice
Vasile Armenean a intrat in industria inghetatei inainte de anii 1990, pe cand locuia in orasul austriac Linz. Armenean lucra intr-o fabrica de ochelari si, la solicitarea unui prieten care era angajat intr-o gelaterie l-a ajutat in prima instanta la repararea unui utilaj defectat. I-a placut ideea unei afaceri cu inghetata si si-a dorit sa dezvolte acest concept pe piata autohtona. In 1992, omul de afaceri sucevean a decis sa se intoarca in tara si doi ani mai tarziu a pus bazele afacerii Betty&Cris, alaturi de alti doi parteneri. In 1998, cei doi parteneri au iesit din afacere, Armenean ramanand singurul actionar. Avea la momentul respectiv 50 de angajati si trei camioane pentru distributie.
La inceputul anului trecut, Armenean a ajuns la un acord de vanzare catre gigantul anglo-olandez Unilever, al doilea mare jucator din industria alimentara si liderul pietei de inghetata din Romania. Valoarea tranzactiei a ramas confidentiala, dar achizitia presupunea ca divizia de inghetata din cadrul Unilever South Central Europe si Betty Ice sa opereze ca o companie de sine statatoare in cadrul Unilever si sa fie condusa de Vasile Armenean, din pozitia de general manager.
Roxana Maftei - Farmacia Tei
Roxana Maftei a deschis farmacia online in 2009 si datorita succesului de care s-a bucurat, a ales sa se extinda in offline; nu a mizat pe o expansiune teritoriala, limitandu-se doar la avantajul unei pozitionari strategice in Capitala, in zona cartierului Tei. In prezent, Farmacia Tei numara 5 puncte de lucru, din care unul online, iar Bebe Tei - 4 magazine si inseamna o cifra de afaceri de aproximativ 150 milioane euro, in crestere cu 50% fata de anul 2017, cand au inregistrat venituri in jur de 100 milioane euro.
Portofoliul Farmaciei Tei contine peste 35.000 de produse, iar magazinul Bebe Tei a ajuns sa aiba peste 50.000 de produse listate. “Noi nu spunem ca avem cele mai mici preturi de pe piata, noi spunem ca avem preturile corecte. Incercam sa avem la toate produsele din portofoliu un anumit adaos comercial, iar datorita diversitatii si spatiului mare, ne permitem sa avem aceste preturi”, spunea Roxana Maftei intr-un interviu acordat wall-street.ro.
Radu Timis - Cris-Tim
Cateva din miscarile de succes ale Cris-Tim includ renuntarea la E-uri si cresterea cantitatii de carne la 70% din produsele Cris-Tim si publicarea procentelor pe ambalaje, cu un impact financiar de 2,75 milioane euro in businessul familiei Timis. “E un nou trend pe care il dam acum, dupa Revolutie odata cu venirea noilor companii din zona de aditivi, condimente, in dorinta de a fi cat mai competitiv, a fost o batalie continua pe pret. Daca in fiecare an supermarketurile iti cer un procent mare, cheltuielile cresc, materia prima la fel si nu faci fata competitiei, risti sa te duci in zona de low si multi au facut asta, au inlocuit carnea, iar cantatitea reala de carne din produse a scazut”, explica Radu Timis intr-un interviu acordat Wall-Street.ro.
Cris-Tim comercializeaza 250 de tipuri de produse, echivalent cu distributia zilnica a peste 100 de tone de preparate. Printre brandurile Cris-Tim se numara Matache Macelaru, Bunea Haiducul (preparate din carne afumat-uscate), Delicii de Pretutindeni (salamuri crud-uscate), Gostat (produse fiert-afumate), Vitality (produse foliate si ambalate fara E-uri si conservanti), Salam de Sibiu, Salam Sasesc, Obrajori (gama de produse pentru copii) si Bunatati, cu peste 150 de produse gata preparate, de la salate, gratare, sarmale traditionale sau supe.
Pe langa mezeluri, Radu Timis planuieste sa dezvolte afacerile din zona de lactate si vin si au plan sa achizitioneze o fabrica si sa produca mezeluri in Spania sau Marea Britanie.