Musette inseamna in prezent trei fabrici de productie, 31 de magazine, inclusiv in afara granitelor, 600 de oameni si o cifra de afaceri de peste 16 milioane euro. Pentru anul in curs, cresterea business-ului va fi de doua cifre, cum se intampla anual. Insa nu a fost dintotdeauna asa: Cristina Batlan, alaturi de sotul si fratele sau, au pornit Musette ca o companie de trading din domeniul tesaturilor. La inceputul anilor 2000 au dat drumul productiei de pantofi, care au ajuns sa fie prezentati, comercializati si purtati in marile capitale europene.

Anul trecut, Musette a achizitionat o fabrica de productie din Cluj pe care a relocat-o in Bucuresti, in urma unei investitii de 500.000 de euro. Cu o capacitate de productie de 1.000 de perechi de pantofi pe zi, brandul nu reuseste sa faca fata cererii tot mai mare:

Avem liste de asteptare de o luna. Concurenta adevarata e in strainatate: magazinele noastre de acolo au nevoie de produse cat mai repede, daca in Romania clientii inteleg ca Musette este un brand pronto moda, in afara granitelor nu avem aceeasi notorietate si nici aceiasi clienti ca in tara. Ei ne cer sa venim cu toata marfa intr-o zi, ceea ce e imposibil in structura noastra, in conditiile in care actualizam si producem constant. Ar fi posibil daca am cumpara marfa din alta parte, dar nu ar mai fi Musette, ar fi ceva obisnuit - Cristina Batlan.

In plus, lucrand cu intermediari din afara granitelor, care la randul lor detin cote de profit, rezulta un pret final al produselor Musette mult mai mare, pe care antreprenoarea nu si-l doreste. “Avem o formula imbatabila: lucrand in unitatile proprii si facand totul de la 0, avem un pret corect pentru calitatea pe care o oferim. Nu facem rabat de la calitate, daca gresim suportam si nicidecum nu o simte clientul in pretul final”, explica Cristina.

Si cum discutia ajunge in zona de greseli in business, o intreb pe fondatoarea Musette care sunt cele mai frecvente astfel de erori, pe care ea insasi le-a facut de-a lungul timpului: “Facem, de dimineata pana seara facem greseli non stop, facem si lucruri bune, mai multe decat greseli si la finalul zilei reusim sa dam cu plus”, povesteste antreprenoarea.

Austriecii de la Humanic vor...
Citeste si: Doua noi magazine Humanic pana la finalul anului si alte patru in 2019

Clientii inteleg ca minciuna are picioare scurte. Exista marci care inaintea reducerilor schimba pretul si apoi le reduc. Nu m-am gandit niciodata la asta, cat de mult sa nu iti apreciezi clientul, sa nu il cunosti? Niciodata nu trebuie sa consideri ca un client, un partener, un concurent e mai slab decat tine. E cea mai mare greseala in afaceri. Si in viata. Sa il subestimezi. Eu nu am facut si nici nu o fac cu oricine as vorbi. Limitele de a invata sunt infinite, permanent stiu ca am de invatat de la oricine.

“Un om greseste pentru ca nu este obiectiv si se lasa prada emotiilor si sentimentelor. Desigur, pot aparea si lucruri foarte bune din aceasta subiectivitate, dar de exemplu, in branding e gresit sa alegi lucruri care iti plac tie personal si nu clientilor. Sa nu stii care e clientul si piata ta”, spune Cristina, explicand de ce multe branduri nu rezista foarte mult in industria de fashion.

Cristina Batlan Musette

“Sa faci investitii in lucruri care nu ti se potrivesc sau la care nu te pricepi, doar sa crezi ca daca ai bani e suficient sa investesti in orice”, adauga aceasta. De altfel, in urma cu cativa ani, Cristina Batlan si sotul sau Roberto au avut cateva investitii esuate in imobiliare, zona care in continuare ii tenteaza deoarece pregatesc un nou proiect rezidential, in zona Cheiului Dambovitei, unde detin showroom-ul si birourile Musette si au achizitionat un teren in urma cu cativa ani.

Complice, businessul care...
Citeste si: Complice, vanzari triple in 2018. La cat vor ajunge afacerile?

“Uitati-va la firme foarte mari, precum Apple, cate greseli fac. Viteza si concurenta de azi pun multa presiune. Cand ai un obiectiv sa fii pe primul loc, tragi sa ajungi acolo. Cand tu esti pe primul lov, obiectivul tau este undeva in neant, nu stii unde trebuie sa ajungi, nici nu ai timp sa verifici ce e sub tine. Asta se reflecta in greseli de calitate, consider”, spune Batlan.

Isi doreste Musette sa ajunga o astfel de companie mare in industria de fashion? Cum s-ar putea realiza acest lucru? Daca in urma cu cativa ani antreprenoarea planuia sa deschida magazine in toata lumea, realitatile din piata au facut-o sa isi doreasca sa renunte la acest plan si sa ramana sa faca ce stie mai bine: pantofi si accesorii de calitate. “Nu este posibil si nu o sa ne consumam viata gandindu-ne sa deschidem 300 de magazine cand putem sa traim linistiti cu cate avem si sa ne iubeasca lumea la fel de mult”, completeaza antreprenoarea.

Cand ajungi sa faci mult – si ceea ce facem noi este destul de mult, insa nu ne putem compara cu gigantii din fashion– devii un colos fara personalitate. Totul se rezuma la cifre, business, nu mai exista brand, designer. Nu sunt o persoana pregatita pentru un astfel de business decat daca creste organic.

In prezent, Musette se vinde si in afara granitelor, in Europa si Asia si primeste des cereri de francizare din piete externe, lucru imposibil de realizat deoarece ar presupune marirea productiei, o provocare deja destul de mare pentru brandul romanesc. Sa mute productia in alta tara nu ar fi profitabil si ar fi greu de gestionat, explica antreprenoarea.

Ce isi propune noua platforma...
Citeste si: Ce isi propune noua platforma dedicata antreprenorilor, EuroIMM

Sustenabilitate in fashion, business, viata

La momentul realizarii acestui interviu, Cristina isi pregatea colectiile pentru sezoanele urmatoare. Printre meetinguri de business si alte activitati s-a strecurat si intalnirea noastra, care s-a concentrat pe tandemul profesional - personal. Cum isi gaseste antreprenoarea inspiratie pentru colectii? Cum ramane ancorata in realitatea imediata proiectandu-se in sezoanele urmatoare? Dupa ce principii se ghideaza in creionarea acestora?

Cristina este o mare iubitoare de natura si de sustenabilitate in fashion, business si viata. Considera ca nu e greu sa fii corect in business si ca totul depinde de cum vrei sa te pozitionezi: “Cand faci un lucru rau sau iti dai seama ca nu e suficient de bun pentru societate, trebuie sa faci ceva in sensul asta. E foarte rau cand stii si nu faci nimic. Sunt impotriva consumerismului, poate de aceea mi se potriveste Musette pentru ca nu poate sa produca atat cat e nevoie”.

Cristina Batlan Musette

Una dintre ultimele colectii capsula Musette pentru vara a fost realizata din materiale ramase din colectiile anterioare. Inspirata de natura, antreprenoarea a creat pantofi din bumbac, din plasa de in, lemn, solzi. “Nu mananc nici peste, carne, ou, lapte, iar cand va exista o solutie, o alternativa la pielea naturala, cu siguranta si noi vom face pantofi din altceva, insa animalele nu sunt sacrificate pentru piele, consumul de carne este imens, iar risipa la fel”, sustine Cristina Batlan.

Fashionul e superficial, desi ar putea fi solid. In scolile de fashion din afara se pune intrebarea de ce produc? Fac pentru ca e frumos sau pentru ca e nevoie de produsul meu? Cred ca mai intai de toate trebuie sa creezi pentru ca este benefic pentru societate. De aceea multi designeri clacheaza, pentru ca nu gasesc piata care sa aiba nevoie de produsele lor, nu doar ca sa satisfaca un orgoliu. Atat timp cat lucrezi pentru orgoliu, nu ai nicio sansa. Nu cred sa existe cineva care sa supravietuiasca asa, mai devreme sau mai tarziu se termina daca nu ai fundamentul asta. Sa fii constient ca ceea ce faci e sustenabil, corect.

S-ar vedea facand altceva? “Imi place tot timpul sa fac altceva”. Parintii sai isi doreau sa devina medic, insa ea a optat pentru silvicultura si pana la urma a urmat facultatea de Drept, pana cand a renuntat la ea pentru a face moda. “Orice lucru pe care il fac, indiferent ca lucrez la o colectie, ajut pe cineva sau fac yoga, incerc sa il fac cat mai bine, sa dau totul din mine. Imi imaginez ca ala e business-ul meu si trebuie sa traiesc din el a doua zi. Intotdeauna trebuie sa iti placa si altceva si sa fii capabil. Si nu fac lucruri care nu imi plac pentru ca sunt atat de multe care imi plac si la care ma adaptez”.

Lucrand insa in zona de creatie, anticipand miscarile din moda si gandindu-se la tendinte si trenduri ce ar putea sa apara, este nevoita “sa isi dea restart” destul de des si sa revina la clipa prezenta. “Vacanta din India de acum doi ani m-a facut sa realizez lucrul acesta si sa pretuiesc clipa de fata. Creativii din orice domeniu nu au prezent deloc, nimic nu ii multumeste pentru ca au vazut deja fara sa vada de fapt. E foarte rau, trebuie sa te detasezi”. Cum face acest lucru? Calatoreste. Dar nu putin ci des, ci mai rar, dar o perioada mai lunga de timp. In felul asta, spune ea, reuseste sa se relaxeze, dar isi gaseste si surse de inspiratie pentru colectiile viitoare.

In incheiere, o invit pe Cristina sa ofere cel mai pretios sfat al sau pentru antreprenorii creativi: “E bine sa fii antreprenor pentru ca atunci intelegi care e adevarata valoare a muncii, insa nu e obligatoriu sa fii antreprenor. Invata intai sa faci pentru tine ceea ce vrei sa faci pentru altul. Invata sa inveti din greseli, sa fii obiectiv si sa intelegi de ce, cu ce scop si cu ce cost faci acel lucru”.