CFR Infrastructura vrea sa execute silit CFR Calatori si CFR Marfa daca nu isi platesc datoriile pe care le-au acumulat din neplata taxei de infrastructura (TUI) in valoare de 180 de milioane de lei, respectiv 1 miliard de lei, a declarat directorul general al CFR SA, Constantin Axinia, in fata jurnalistilor, in cadrul evenimentului Zilele Feroviare.

„Le-am inaintat cate un document in care le-am expus situatia financiara a caii ferate romane. Noi de la Infrastructura nu mai dorim sa fim o banca fara dobanda si nu putem sa subventionam CFR Calatori si CFR Marfa, creandu-ne un gol. Daca ei au pierderi, i-am rugat sa nu le transfere catre Infrastructura. Am facut notificari, au platit ceva din urma, dar ii voi executa silit”, a explicat Axinia.

Axinia a precizat ca a prezentat un plan pentru celelalte companii feroviare, care implica transferul catorva active, precum vagoane si locomotive, in administrarea companiei CFR Infrastructura.

„CFR Calatori are o datorie de 180 de milioane de lei, care creste pe masura ce trece timpul, iar CFR Marfa are o datorie de un miliard de lei. Eu le-am propus, celor de la CFR Marfa, sa-mi dea din banii astia niste active (vagoane, locomotive) ca sa pot sa ajut CFR Marfa sa nu fie executat de altcineva. Imi voi dezvolta un departament de marfa in cadrul companiei, in care vor exista vagoane si locomotive apte de circulatie. Cu o parte din vagoane si locomotive imi voi face propriul meu transport tehnologic. Ca un fel de holding. In momentul in care statul roman va considera ca are nevoie sa creeze o alta 'Marfa' poate sa dea dispozitie, prin lege, ca aceste locomotive si vagoane de la Infrastructura care au fost luate de la Marfa sa creeze o alta societate de marfa”, a declarat Axinia.

In ceea ce priveste planurile pentru CFR Calatori, directorul CFR Infrastructura a dezvaluit ca isi doreste ca trenurile care vor circula pe magistrala in constructie pana la Aeroportul Otopeni sa apartina companiei pe care o administreaza.

„As vrea, sper sa fiu tot aici, ca in momentul in care se va circula de la Bucuresti Nord la Otopeni sa se circule cu material rulant apartinand CFR SA, adica Infrastructura. Si daca reusesc, va voi arata un adevarat material rulant performant 2019”, a adaugat directorul CFR Infrastructura.

Directorul general al CFR Calatori, Valentin Dorobantu, prezent la eveniment, a negat ca ar avea conturile blocate in urma neplatii datoriei catre CFR SA, aceasta ridicandu-se la doar la 100 de milioane de lei.

"Nu (CFR Calatori nu are conturile blocate - n. r.). Avem o datorie de 100 de milioane de lei (din neplata TUI-ului - n. r.) pe care o vom compensa instantaneu in momentul in care vom incasa banii de la ARF", a raspuns el.

Bani pentru ridicarea restrictiilor de trafic

Taxele de infrastructura incasate de la ceilalti operatori feroviari, cu exceptia CFR Marfa si Calatori, au contribuit la ridicarea restrictiilor de viteza pe mai multe magistrale de cale ferata. Astfel, din 490 de restrictii de viteza cate am avut la inceputul anului, au ramas 210 restrictii de viteza, care vor fi eliminate pana la inceputul anului viitor.

"In martie aveam 490 de restrictii de viteza, iar acum am in jur de 210 - 215. Faceam si mai mult daca nu redeschideam niste linii de cale ferata. Am redeschis linia de cale ferata de la Tg. Magurele la Portul Magurele pentru marfa. Am mai ridicat niste restrictii de viteza pana a venit constructorul la Mioveni, am mai facut niste bariere de cale ferata in alte locuri unde mi s-a cerut, pentru ca era problema de trafic pe rutier. Deci am fost nevoit sa folosesc banii pentru ridicarea restrictiilor in alta parte. Daca voi avea bani, da, le ridic si pe cele 210. Trebuie sa incasez restantele (de la CFR Calatori si CFR Marfa - n.r.). Va dati seama daca aveam banii astia, un miliard si cele 180 de milioane, faceam contract cu firme pentru mentenanta caii ferate si nu ma durea capul sa fac achizitii de traverse, de sine”, a explicat Axinia.

In plus, CFR Infrastructura are nevoie de bani cu care sa plateasca serviciile de mentenanta pentru ridicarea restrictiilor de viteza, cumpararea de aparate de cale, sine si traverse ca sa le inlocuim pe cele care sunt rele si reabilitarea unor poduri care nu au fost cuprinse in planul de reabilitare.

„Din resursele pe care le-am avut, incasand de la ceilalti operatori feroviari de marfa si de calatori, exclusiv CFR Calatori, am reusit sa ridicam aceste restrictii de viteza. Dar aceasta nu este suficient. Ne asteapta la usa niste echipamente care vor veni din Franta, adica utilaje pentru mentenanta caii ferate care costa in jur de 60 de milioane de lei si incepem sa facem plata. Trebuie sa facem plata pentru sina de cale ferata, trebuie sa facem plata pentru schimbatoare de cale ferata si ma tot gandesc de unde sa fac rost. Mai mult de atat, incepand cu 1 septembrie, s-a majorat salariul la calea ferata cu 15% si trebuie sa asigur fondurile necesare pentru plata salariilor. Mai mult, am promis ca la fiecare am sa le acord o clasa de salarizare sau o marire salariala, alta decat cea de 15%, pentru performanta si trebuie sa ma tin de cuvant", a spus Axinia.

Incepand din noiembrie, nu vor mai exista restrictii de viteza intre Bucuresti si Suceava si nu vor mai exista restrictii de viteza majore, ci doar cele tehnologice, pe regionala Cluj. De asemenea, datorita culoarului pe care se lucreaza de la Timisoara pana la Brasov vor exista doar restrictii tehnologice.

"La 1 noiembrie, suta la suta nu vom avea restrictii intre Bucuresti si Suceava. Voi termina, dupa 3-4 ani, podul de la Ploiesti. Il voi termina la sfarsitul lunii. Am notificat toti operatorii de transport de calatori si de marfa ca am ridicat restrictiile si asteptam sa vina cu propuneri. Astept ca cineva sa vina sa imi ceara sa puna un Intercity pe calea ferata romana intre Bucuresti si Suceava. Durata se reduce cu o ora si 20 de minute cu Intercity si cu o ora la trenul Regio. Acum face 6 ore si 35 de minute", a explicat Constantin Axinia.

Sursa foto: CRISTIAN NISTOR / AGERPRES FOTO

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri