Istoria Coca-Cola in Romania merge mana in mana cu istoria capitalismului romanesc: in 1991, cand Coca-Cola imbutelia prima sticla de bautura racoritoare, Romania avea doar doi ani de cand era o piata libera, o perioada insuficienta pentru o transformare semnificativa. 27 de ani mai tarziu, piata FMCG este una dintre cele mai competitive, iar Coca-Cola numara investitii de 230 milioane de euro in economia romaneasca. Cum a fost pentru o multinationala precum Coca-Cola sa se extinda intr-o piata care facea pasi timizi catre capitalism? Cum se vede evolutia capitalismului in industria FMCG?

Jovan Radosavljevice este Director General Coca-Cola HBC Romania, iar Paris Nikolopoulos este Franchise Country Manager Coca-Cola Romania. Impreuna, cele doua companii formeaza Sistemul Coca-Cola in Romania, un sistem propriu care include toate verigile necesare producerii si distributiei produselor, prezent de altfel in toate tarile in care Coca-Cola activeaza.

In 1991 trei companii de imbuteliere se ocupau de productia bauturii racoritoare in Romania si abia incepand cu 2000, in urma unei fuziuni, s-a format Coca-Cola HBC, imbuteliator unic.

“Cand Coca-Cola a intrat pe piata locala, prezenta celebrei sticle de Coca-Cola pe mesele romanilor era un simbol al schimbarii si al libertatii. Pentru compania noastra si pentru oamenii nostri, acel moment a reprezentat inceputul unui angajament pe termen lung, al unui parteneriat pe termen lung. Suntem parte din trecutul, prezentul si viitorul Romaniei, parte din povestea acestei tari”, povesteste Jovan Radosavljevice.

Inceputul povestii noastre in Romania nu a fost usor. Mediul economic era impredictibil in acea perioada, iar crearea unui plan de afaceri depindea de foarte multe variabile. Totusi, suntem un sistem multinational, cu o vasta experienta si know-how la nivel global. Acest lucru ne-a ajutat sa ne stabilim o strategie corecta si sa reusim sa crestem in Romania, odata cu dezvoltarea economica a tarii.
Jovan Radosavljevic

Citeste si:
Expat in Romania: Tara se dezvolta cu frana de mana trasa
Expat in Romania: Tara se...

“Cred ca cel mai important moment din istoria recenta a Romaniei, care a influentat decisiv evolutia capitalismului, a fost aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Deschiderea pietelor si accesul mai facil al investitorilor straini in Romania, dar si al investitorilor romani pe pietele europene reprezinta unul dintre momentele-cheie ale capitalismului romanesc. Practic, aderarea la UE a validat potentialul economic al Romaniei si a convins mai multi investitori straini sa ia in calcul si aceasta piata in strategiile lor de extindere, ceea ce a adus beneficii de necontestat”, adauga Paris Nikolopoulos.

Pentru sistemul Coca-Cola in Romania, intrarea in UE a insemnat facilitarea exporturilor catre pietele din regiune, contribuind astfel la cresterea capacitatoi de productie a fabricilor Coca-Cola din Romania si la cresterea numarului de locuri de munca oferite.

Jovan Radosavljevice a fost numit la conducerea Coca-Cola HBC in mai anul trecut, insa se grabeste sa adauge ca este destul de familiarizat cu piata romaneasca. Inainte de a prelua actuala functie, a petrecut 3 ani ca director comercial al companiei, in perioada 2013-2016.

Coca-Cola HBC

Citeste si:
Tendinte FMCG: produse premium, BIO si cu impact redus asupra mediului
Cristian Ungureanu, Unilever,...

“Schimbarile din Romania se vad de la un an la altul, datorita know-how-ului pe care il aduc aici companiile multinationale si datorita investitiilor realizate in dezvoltarea profesionala si personala a oamenilor care lucreaza in companiile respective. Noi, la Coca-Cola, spunem intotdeauna ca oamenii sunt ingredientul nostru secret si acest lucru este perfect adevarat, deoarece performanta angajatilor nostri se reflecta in succesul companiei. Investim constant in training-ul oamenilor nostri si in crearea unui mediu de lucru prietenos, divers si echilibrat. Eforturile noastre au fost recunoscute: de cinci ani incoace Coca-Cola HBC Romania este cel mai dorit angajator din FMCG".

Au fost momente - in cei 27 de activitate in Romania - cand mediul economic li s-a parut prea dificil pentru a performa pe plan local?

“Fara indoiala, cea mai dificila perioada pentru mediul economic a fost 2009-2013, cand criza mondiala a lovit si Romania. Si vanzarile noastre au scazut in anii respectivi si am fost nevoiti sa ne adaptam rapid si sa ne redesenam strategia. A fost o perioada cu adevarat dificila, o provocare pentru noi toti, dar si o lectie buna. Am dovedit rezistenta in acea perioada grea si am putut sa privim afacerea din diverse perspective, pregatind-o pentru anii de crestere, odata ce criza s-a terminat”, considera Jovan Radosavljevice.

Cele trei decenii de capitalism ne-au oferit cateva lectii importante cu privire la ce am putea imbunatati in viitor. Romania are un potential urias de dezvoltare, care poate fi atins printr-o colaborare eficienta intre companii si societatea in ansamblu, fiind nevoie de un mediu de business adecvat. Nicio companie nu se poate dezvolta de una singura, nicio companie nu poate fi singurul contributor la dezvoltarea tarii. Un alt aspect care influenteaza deciziile de afaceri si, implicit, evolutia capitalismului, este infrastructura, un factor decisiv in planurile investitorilor.
Paris Nikolopoulos

Citeste si:
Bob Concierge, un automat cu servicii de curatenie, in scara de bloc
Bob Concierge, proiectul...

Coca-Cola Romania

Seful Coca-Cola Romania vede schimbari in mai multe industrii: IT, retail & FMCG, auto, inclusiv agricol, “care a inregistrat o revenire vizibila in ultimii ani”.

“Au existat masuri economice care au stimulat consumul, generand crestere economica, dar este nevoie in continuare de masuri care sa stimuleze investitiile, in special de o infrastructura dezvoltata. Aceasta ar stimula si dezvoltarea turismului, pentru ca Romania este o tara cu peisaje absolut minunate, dar deseori lipsa infrastructurii ii impiedica pe turisti sa o descopere”, spune Nikolopoulos.

"Lucrand aici in trecut si revenind in Romania dupa numai doi ani, am fost placut surprins sa vad cum progreseaza clar Romania, dezvoltarea este aproape tangibila in multe domenii. De exemplu, am auzit ca, in anii 90, nu a fost usor sa avem atat de multi furnizori locali, deoarece pur si simplu nu puteau indeplini cerintele noastre. In prezent, 86% dintre furnizorii nostri sunt companii locale, ceea ce demonstreaza cat de bine se imbunatateste calitatea produselor si a serviciilor disponibile la nivel local”, adauga Radosavljevice.

Cum vad sefii Sistemului Coca-Cola “slabiciunile” capitalismului romanesc

Romania are multi antreprenori de exceptie si un potential urias. Romanii sunt foarte creativi si inovatori, considera Jovan Radosavljevic.

“Prin urmare, capitalismul local trebuie, in primul rand, sa fie capabil sa exploreze acest spirit creativ, combinandu-l cu know-how, noi tehnologii si gandire strategica pe termen lung. Cred ca multe afaceri locale trec acum la nivelul urmator, au o expertiza clara si sunt mai conectate la economia internationala. Prin urmare, cred ca este nevoie de mai multe investitii in dezvoltarea capitalului uman si in retinerea talentelor si a creativitatii in Romania. Nu exista dezvoltare fara a avea oamenii potriviti”.

Tot la capitalul uman considera si Paris Nikolopoulos ca Romania mai are de lucrat, atat la nivel de sustinere a antreprenorilor si a micilor afaceri, dar si la nivelul retentiei angajatilor.

"Un alt punct slab, in opinia mea, este gradul de usurinta in a face afaceri: Romania ocupa locul 55 intr-un clasament format din 109 tari, realizat de Banca Mondiala. De asemenea, exista problema exodului fortei de munca: 4 milioane de oameni au parasit Romania in ultimii cativa ani. Este o problema cu atat mai mare cu cat vorbim despre profesionisti in diferite domenii. Trebuie sa gasim o cale de a-i pastra in Romania si de a dezvolta acest potential al tarii. Tinerii din Romania au un potential extraordinar, au initiativa si interes pentru antreprenoriat, lucru pe care il incurajam si il spijinim. Asa a inceput, de fapt, proiectul nostru Future Makers. Am vrut sa ii spijinim la inceput de drum oferindu-le acces la o retea internationala de resurse si sprijin financiar pentru a-si dezvolta proiectul si a face primul pas in business”.

Ce ar putea fi schimbat din acest punct de vedere? Unde si cum ar putea Romania sa implementeze anumite masuri, luand exemplul altor piete capitaliste unde Coca-Cola activeaza?

Paris considera ca tara noastra are nevoie de crearea unor politici pe termen lung pentru a face exporturile mai putin dependente de produse – care pot fi usor influentate de circumstante externe, care nu pot fi controlate local, la nivel de tara – si mai mult bazate pe servicii, concentrandu-se pe investitii in zona digitala, programare si inteligenta artificiala cum ar fi inteligenta artificiala autonoma sau automatizarea proceselor.

“Tara ar putea deveni mai eficienta – imbunatatind astfel si gradul de usurinta in afaceri – si, in acelasi timp, ar putea furniza platforme si ecosisteme care sa retina tinerii si sa ii ajute sa se dezvolte”.

Infrastructura si turismul sunt alte elemente importante care ar contribui la dezvoltarea viitoare a Romaniei, considera si Radosavljevic. “Promovarea frumusetii naturale si a atractiilor turistice, exista un potential urias in acest domeniu. Pe langa acest lucru, multe oportunitati de dezvoltare ar putea aparea din imbunatatirea semnificativa a infrastructurii, lucru care ar permite dezvoltarea accelerata, pe termen lung, a economiei”.

Ce urmeaza pentru Sistemul Coca-Cola in Romania in continuare?

La nivel regional, Romania este recunoscuta ca un hub de inovatie si productie in cadrul Coca-Cola, cu lansari de produse inovatoare si campanii de marketing exportate pe alte piete si repere pentru grup. Mai mult, Coca-Cola Romania este cea mai mare companie de bauturi de pe piata locala, cu exporturi in alte 20 de piete.

Intregul lant de valoare al Coca-Cola Romania genereaza 253 milioane de euro la bugetul de stat, din care 36 milioane de euro sunt impozitele platite in mod direct, date disponibile pentru 2019. Sistemul Coca-Cola are in jur de 1.500 de angajati, dar fiecare loc de munca sprijina inca 18 joburi in lantul de valoare al brandului, ajungand la o cifre de 27.000 de locuri.

“Intr-adevar, datele din ultimii ani arata ca impactul nostru in economie continua sa creasca semnificativ. Mai mult, intreaga comunitate poate beneficia de contributia noastra totala la economia locala. In 2018, contributia noastra directa in economie a fost de 74 de milioane de euro. Ca sistem, obiectivul nostru este sa lasam o lume mai buna dupa noi, continuand sa construim o afacere responsabila, sa investim in practici durabile, in comunitati si oameni mai puternici”, incheie Paris Nikolopoulos.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
"Foame" de angajati in industria jocurilor: Nu avem scoli pentru asta!
Setari Cookie-uri