Catalin si Oana Tatu au inceput un business cu pilote, plapumi, perne si saltele din lana si exporta, in prezent, 60% din productie in Europa. Confort Merino este o afacere de familie inceputa din nevoie si crescuta cu munca in Piatra Neamt, o poveste despre piedicile din viata si modul in care treci peste ele in stil manual si traditional.

Povestea afacerii familiei Tatu incepe in 2009, odata cu vestea primului copil. In anul in care Romania a fost zguduita de criza economica, Catalin a ramas fara locul de munca din fabrica de textile si a inceput de la zero ca distribuitor de produse farmaceutice.

In 2012, cei doi soti au creat pentru copil un topper de lana pentru pat, la un atelier de plapumi din Piatra Neamt. Cand au revenit la atelier pentru a face inca un topper, au descoperit ca acesta se inchisese.

„Am vazut, am simtit o diferenta deosebita de confort cu acea salteluta aditionala si am inceput sa citim, sa studiem despre lana si despre produsele din lana. Am descoperit ca la nivel mondial produsele din lana reprezinta o adevarata piata, ca lumea foloseste pilote, saltele si chiar perne umplute cu lana. Aflasem la acel moment ce insemna lana, dar mai ales care ar fi avantajele de confort daca s-ar folosi lana fina, merinos. Practic, am indeparta refuzurile si temerile celor care ar spune ca plapuma de lana este grea”, explica Oana Tatu.

Potentialul afacerii era prezent, dar banii lipseau, asa ca au inceput conform posibilitatilor: cu o masina de cusut si o masa de blat pentru croit. Dupa ce au creat un magazin online si o pagina de Facebook, comenzile au inceput sa curga. Toata munca era, insa, realizata dupa job, dar ajunsesera sa castige circa 50% dintr-un salariu si au cooptat un fost coleg de la firma de confectii, maistru croitor.

Citeste si:
Oierii au mai mult timp sa ceara bani de la stat pentru lana vanduta
Se prelungeste perioada de...

Primul produs promovat si vandut a fost salteaua aditionala, care se putea realiza preponderent manual, folosind la final doar o masina de cusut. Pentru pilote era nevoie de matlasare si ei nu aveau utilajul necesar, asa ca pana l-au cumparat, au colaborat cu o firma din Targu Neamt.

Drumul spre export

In 2014, sotii Tatu au fost contactati de un antreprenor din Marea Britanie care cauta un producator de pilote cu lana cu care sa dezvolte produse in volume restranse. Romanii au inchirat un spatiu mai mare si au inceput colaborarea cu partenerul britanic. Astfel, in perioada 2014-2015, exportul reprezenta 95% din afacere, ceea ce nu era stabil, asa ca firma Sanodor a crescut afacerea pe plan intern, prin propriul brand, Confort Merino.

Insa vanzarile din Romania nu compensau valoarea exportului, asa ca sotii Tatu au iesit in cautare de clienti noi, pe piata externa.

„Participarea ca expozant la Heimtextil Frankfurt in ianuarie 2016 a fost una din cele mai bune decizii pe care le-am luat de cand avem acest business. Patru participari consecutive ca expozant la Heimtextil (din 2016 pana in 2019) ne-au permis accesul la informatie, la furnizori, concurenta si mai ales la noi clienti”, spune Oana.

Citeste si:
Cum se transformă o afacere de familie în una de top 3 pe ţară
Cum se transformă o afacere...

Fiecare participare la targ a insemnat aproape 10.000 de euro, dar a dus vanzarile la valoarea de 980.000 de lei, in 2018 si la 1,3 milioane de lei, in 2019. Pentru acest an, fondatorii estimeaza o cifra de afaceri de 1,5 milioane de lei.

2016 a fost anul in care au decis ca unul dintre soti sa se dedice full-time afacerii. Catalin a fost, astfel, primul care a intrat in activitatea zilnica.

Cu timpul, exportul a scazut si a ajuns la 60% din vanzari, tarile vizate fiind Belgia, Spania, Marea Britanie, Olanda, Danemarca, Franta si Ungaria, unde exporta sub private-label pentru fiecare client in parte. Vanzarile in Romania se realizeaza sub brandul propriu ”Confort Merino” si au ajuns la o pondere de 40% din cifra de afaceri.

Citeste si:
Neamţ: Zeci de cadre medicale de la Spitalul Judeţean cer autoizolarea
Neamţ: Zeci de cadre medicale...

Cea mai mare parte din produsele vandute in Romania se comanda direct pe site-ul propriu, dar produsele mai sunt disponibile si in alte magazine online – eMag, Iubim Lana, Made Romania si Galbenus.

Din totalul produselor vandute, 56% sunt perne, cantitate ce reprezinta valoric 24% din cifra de afaceri. In acest procent sunt incluse atat pernele ce s-au vandut sub brandul Confort Merino in Romania, cat si pernele fabricate pentru clientii de export.

Reinterpretarea moderna a plapumii traditionale

In propria sectie de productie din Piatra Neamt, cei opt angajati fabrica produselele din lana merino si bumbac. Pretul pilotelor variaza in intervalul 370 si 840 de lei in functie de caracteristici.

„Romanii au traditie in folosirea lanii; cu totii am experimentat macar o noapte inveliti cu o plapuma traditionala, multi dintre noi am purtat pantaloni de lana la sanius, sosete sau alte hainute impletite de bunica sau mama. Din pacate, la un moment dat, dupa 1989, tot mai multi am respins produsele din lana si am imbratisat noul - atat de ravnit. Cand am decis sa pornim pe acest drum, cu productie de produse pentru pat umplute cu lana, am ales lana fina, merino, pentru a face produsele usoare. Practic, am adus pe piata o reinterpretare moderna a plapumii traditionale – o pilota usoara, dar cu volum si care ofera un grad de confort excelent. Eram constienti ca vom redeschide o piata, ca vom ”invia” o nevoie”, spune Oana.

In Romania cele mai bune luni din an pentru vanzari sunt reprezentate de septembrie – ianuarie. „In ultimii doi ani, am observat o atenuare a curbei de sezonalitate, inregistrand comenzi foarte bune si in perioada aprilie – iulie. Pe plan extern, sezonalitatea nu este asa profunda, singurele luni mai slabe fiind ianuarie si februarie”, explica Oana.

Viitorul afacerii cu lana

Confort Merino vrea sa creasca cota de piata si notorietatea brandului si sa isi faca intrarea in comertul traditonal, prin vanzarea de produse in magazine fizice. Pe plan extern, planul companiei este de a intra pe noi piete. Mai mult, romanii vor sa extinda portofoliul de produse.

”In prezent provocarea noastra vizeaza incercarea de securizare a afacerii prin intrarea pe mai multe piete si diversificarea portofoliului. Online-ul va reprezenta o pondere si mai mare in eforturile noastre comerciale, iar partea de online international - iesirea cu produsele proprii pe piete externe catre clientii finali – defineste provocarea noastra pentru 2019 – 2021. Producem calitate care merita sa ajunga in cat mai multe colturi ale lumii. Vom incepe cu Europa in 2020 si vom continua in 2021 cu Statele Unite si Canada”, sustine Oana.

Sursa foto: Arhiva Oana Tatu

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »



Citește și
CORONAVIRUS România va livra medicamente către Republica Moldova
Setari Cookie-uri