Dragoș Constantin a deschis în urmă cu cinci ani un studio de fotografie în centrul Capitalei, care în prezent, a ajuns la o echipă de patru angajați și câțiva colaboratori. Afacerea, care acoperă mai multe domenii: de la nunți și botezuri, la ședințe tematice de Paște și Crăciun, și-a dublat veniturile în ultimul an, ajungând la 100.000 de euro, timp în care încearcă să facă față amatorilor din domeniu și să educe publicul în materie de fotografie.

Dragoș Constantin a terminat Facultatea de Management din cadrul Academiei de Studii Economice din București și a fost angajat la patron doar un an, pentru că de mic voia să fie manager. La primul loc de muncă a învățat grafica, iar în timpul liber practica fotografia, autodidact sau la cursuri. A renunțat la programul fix și și-a deschis o firmă de web design, care a funcționat până a venit criza economică. Cât timp a mers, Dragoș făcea site-uri pentru companii și poze, atunci când i se cerea. A început să studieze mai mult fotografia, să participe la cursuri în România și peste hotare și să închirieze studiouri cu alți fotografi.

„Prima nuntă la care am lucrat a fost în 2005, când aveam firma de web design. Părinții mei nu erau de acord cu această meserie, nu credeau că se poate trăi din așa ceva și chiar plăcut. La primele evenimente mă întrebam cum să mă distrez și să mai fiu și plătit”, își amintește Dragoș Constantin.

Studioul de pe Calea Victoriei în care a investit, inițial, circa 50.000 de euro, a însemnat debutul lui oficial ca fotograf profesionist, unul care adună o echipă în care fiecare este specializat pe un domeniu, lucrând cu toții sub aceeași umbrelă, înconjurați de aparaturi, softuri și decoruri. În prezent, echipa Venus Five numără patru oameni, fiecare câștigând lunar circa 1.000 de euro.

Cum se împart afacerile unui studio foto

În 2019, studioul de fotografie Venus Five a avut afaceri de 100.000 de euro, dublu față de anul anterior. Pentru 2020 se estimează vânzări de 150.000 de euro, pe fondul participării la târgurile de nunți și al creșterii solicitărilor pentru ședințele foto tematice, cum sunt cele de Crăciun sau Paște.

Citeste si:
Concurenții unei emisiuni Big Brother au aflat abia marți de criza...
Concurenții unei emisiuni Big...

Cele mai mari încasări, circa 45%, vin din evenimentele private, nunți și botezuri – evenimente care sunt privite refractar, dar care implică foarte multe cunoștințe și abilități ale fotografului de nuntă, pentru că „momentele nu se repetă”. Pachetele de fotografie la nunți încep de la 700 de euro și ajung la 2.400 de euro, preț care include servicii înainte de nuntă, în ziua nunții și după eveniment. Prețul filmării începe de la 550 de euro și ajunge la 2.200 de euro.

Aproape 30% din încasări vin din evenimente corporate, 20% din cifra de afaceri este generată de alte tipuri de fotografie de studio, inclusiv cele de produs și cele realizate de sărbători, cu decoruri. Restul de 5% este reprezentat de școala de fotografie, unde cursurile durează trei luni, fiind vorba de 12 ședințe la prețul de 200 de euro.

Trenduri în fotografie

Trendul fotografiilor cu decor de sărbători a apărut pe piață în urmă cu patru ani. De doi ani, Venus Studio organizează ședințe foto de Paște și Crăciun, iar circa 30% din participanți au revenit. Investiția într-un decor de sărbători poate începe de la 100 de euro, pentru un fundal mare de pânză, și ajunge la 1.000 de euro, pentru recuzită, fundal și machete 3D.

Citeste si:
Oprea, ironizat la Euronews. "Falsifica o poza cu Obama"/ Alte reactii
Gabriel Oprea, ironizat la...

„Când faci o fotografie, esențial este, în primul rând, să ai o viziune artistică, să știi cum să pui subiectul, cum să folosești lumina. În plus, cei care vin aici au și o experiență foarte plăcută, nu doar vin, ei stau și eu pozez. Încet, încet, într-o oră te simți în largul tău și începi să fii model”, spune Dragoș Constantin râzând.

Ședințele foto corporate sunt și ele în trend în ultimii ani, iar cererile au crescut în ultima perioadă, angajații având nevoie de fotografii profesionale. Fotografiile cu drona sunt și ele în trend. Venus Studio are două drone pe care le folosește pentru fotografii și filmări, domeniul pe care au început să se specializeze, pentru că este căutat. Un trend care se păstrează constant în preferințele clientelor este „trash the dress”, cu locații inedite și imortalizabile din Italia sau Bulgaria.

Cele mai aglomerate perioade ale unui studio foto

Anumite genuri de fotografii au o periodicitate specifică. De exemplu, nunțile se desfășoară, în special, la începutul anului și la jumătatea acestuia, la final fiind foarte puține. Evenimentele corporate sunt pe tot parcursul anului, iar cele tematice sunt stabilite în calendar.

„Ca să meargă un business în domeniul acesta, trebuie să le faci pe toate. Este destul de greu ca afacerea să funcționeze doar din nunți sau din fotografii de studio, pentru că se creează anumite perioade în care stai degeaba. Soluția noastră este să facem mai multe variante de fotografie, ca să putem acoperi toate perioadele. Cele mai aglomerate luni sunt martie, aprilie, mai și apoi, spre sfârșitul anului, septembrie, octombrie – aici se aglomerează multe evenimente”, explică Constantin.

Citeste si:
Aparatura foto: ce ai nevoie pentru un studio de incepator
Aparatura foto: ce ai nevoie...

Competiția cu amatorii

În domeniul foto, problemele apar când intervine competiția, iar clienții nu deosebesc un fotograf profesionist de un amator.

„Eu încerc să ridic nivelul fotografului. Problema este că barierele de intrare sunt foarte mici, oricine poate să își ia un aparat foto și să facă poze, iar clienții, de multe ori, nu înțeleg. Oricine poate fi fotograf, își ia un aparat foto și începe să facă poze și își pune la profilul de Facebook „Cristi Ionescu, fotograf profesionist”. Problema este că mulți nu au formă juridică, nu au un studio și au și alt job. Trebuie să educi clienții”, explică Constantin.

Un alt impediment al afacerii este îndeplinirea celor trei cerințe pe care le are orice client: repede, bine și ieftin.

„Ca să meargă businessul, ideea este să ai niște prețuri accesibile la o calitate bună. Tot timpul mă gândesc cum să scădem prețul, dar să păstrăm produsul la aceeași calitate. Unii clienți vor fotografii repede, bine și la preț mic. De obicei, se pot doar două, niciodată toate trei”, a explicat Dragoș Constantin.

Planul este de a deschide încă o locație, iar visul este de a avea o rețea de studiouri în București. În prezent, fotografia ocupă circa 50-60% din timp. Când vor ajunge la un timp de ocupare de 80% și vor fi nevoiți să refuze ședințe, atunci vor deschide o altă locație. Mai mult, Studio Venus Five vrea să dezvolte servicii conexe – de editare, cabinete foto, video și cursuri online pe care să le vândă, atât în România, cât și în străinătate.

Sursa foto: Venus Five Studio

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »



Citește și
Ce trebuie să ştii dacă vrei o afacere în industria serviciilor de înfrumuseţare
Setari Cookie-uri