KFC și McDonald’s își împart jumătate din piața de fast-food din România, una puternic fragmentată și în care shaormeriile sau patiseriile ”de cartier” sunt practic principalul competitor al celor două binecunoscute branduri.

Cozile din dreptul locațiilor McDonald’s și KFC din malluri reflectă perfect clasamentul lanțurilor fast food cu cele mai mari vânzări din România. Astfel, McDonald’s este lider cu o cotă de piață de 28,3%, în vreme ce KFC controlează 21,4% din piață.

A treia poziție din clasamentul general este ocupată de firme fast-food care nu au nume cunoscut la nivel național, dar care împreună reprezintă 9,7% din piață, potrivit datelor furnizate de Euromonitor. Este practic vorba despre micile firme de cartier, care deși în ultimii ani au pierdut teren în fața francezielor internaționale, rămân în topul preferințelor multor români.

Citiți și Câți bani fac cele mai mari pizzerii cu livrare din București

Dincolo de acestea, brandurile care fac competiție McDonald’s și KFC sunt Spartan, Mesopotamia, Dabo Doner, Salad Box și Dristor. Toate cele cinci lanțuri fast food au însă cote de piață mici, cuprinse între 5,5 și 2,9%.

Proprietar Brand Global Brand Cota de piață
1 McDonald's Corp McDonald's 28,3%
2 Yum! Brands Inc KFC 21,4%
3 N/A Alte branduri 9,7%
4 Strong MND Corp SRL Spartan 5,5%
5 Set-Corp SRL Mesopotamia 4,2%
6 Dabo International SRL Dabo Doner 2,9%
7 Emma Salad SRL Salad Box 2,9%
8 Dristor Kebab SRL Dristor 2,9%
9 Jerry's Pizza SRL Jerry's Pizza 2,6%
10 Doctor's Associates Inc Subway 2,3%

Sursa date: Euromonitor

Restaurantele de fast-food își vor reveni complet abia în 2023

Pandemia a frânat puternic avântul pieței fast-food în 2020, însă principalii jucători au intrat într-o înverșunată cursă de recuperare, mixul dintre noile deschideri de locații și extinderea puternică a serviciilor de livrare, urmând să împingă valoarea de piață a restaurantelor „cu specific” (n.red. clasificarea Euromonitor) la 3,5 mld. lei anul acesta și la peste 5 mld. lei în 2024.

În 2019, ultimul an înainte de pandemia COVID-19, cifra ajungea la 4,2 mld. lei, după care a urmat o cădere la 3 mld. lei în 2020 (-28%).

În intervalul 2020 – 2025, analiștii Euromonitor mizează pe o dublare a pieței de fast food în România (creștere cu 109,5%).

Românii vor renunța la merdenele în favoarea pizza și a mâncării asiatice

Restaurantele cu specific asiatic din România au cel mai mare potențial de creștere în perioada 2020 – 2025, consideră analiștii Euromonitor. Astfel, aceștia văd un potențial de creștere de 217% în intervalul de timp menționat.

Urmează locațiile care vând sau livrează pizza, acestea având un potențial de +122% în cei cinci ani. Creșteri importante mai sunt anticipate în cazul locațiilor care se bazează pe produse din pui (+113%) și pește (+85%).

În schimb, patiseriile vor râmâne în urmă, având cea mai mică rată de crește (+41%) anticipată până în 2025. Nici restaurantele care se bazează pe vânzarea de burgeri nu au un viitor foarte roz, piața ajungând la o suprasaturare pe acest segment, iar creșterea fiind limitată la 55% în 2020 – 2025.

Analiștii de pe bursă văd potențial de 40% pentru acțiunile Sphera – proprietarul francizelor KFC, Pizza Hut și Taco Bell în România

KFC, Pizza Hut, Pizza Hut Delivery și Taco Bell sunt toate operate într-un sistem master de franciză, de companii deținute de către Sphera Franchise Group (SFG). O franciză principală este un contract de franciză în care francizorul principal predă controlul activităților de franciză pe un teritoriu specificat unei persoane sau entități, numit „francizat principal”. Yum! este francizorul principal al Sphera Franchise Group.

Analiștii casei de brokeraj BRK Financial Services consideră că Sphera Franchise Group (SFG) are un potențial de creștere de 40% pe Bursa de Valori București.

Pe bursă, acțiunile SFG se tranzacționează în jurul valorii de 14,6 lei, în vreme ce BRK Financial Services are un preț țintă de 20,52 lei/acțiune pentru titlurile Sphera, valoare determinată prin metoda fluxurilor de numerar actualizate (n.red. se estimează câștigurile viitoare generate de un activ ținând cont de utilizarea lui viitoare și de încasările pe care le va genera).

Sphera Franchise Group a planificat să deschidă 10 restaurante noi KFC în România în perioada 2020-2021. Ținta pentru anul 2022 include deschiderea a 9 restaurante noi, iar pentru 2023 ținta este de 6 restaurante USFN, filiala grupului care deține drepturile de franciză de a opera restaurante KFC în România. De asemenea, Sphera a convenit asupra unui număr minim de restaurante Pizza Hut ce urmează a fi deschise în 2021-2023: 3 restaurante noi în 2021, 3 restaurante în 2022 și 4 restaurante Pizza Hut în 2023.

Pentru California Fresh Flavors SRL („CFF”), filiala Grupului care deține drepturile de franciză pentru a opera restaurantele Taco Bell în România, grupul nu are niciun angajament de a deschide noi unități Taco Bell în 2020-2021, dar conducerea companiei consideră că există un potențial de a deschide 3 restaurante noi pe an.

Citiți și Pizza Hut inaugurează cel de-al doilea restaurant Fast Casual Delivery

”Considerăm că scăderea vânzărilor din anul 2020 va fi devansată de o creștere de 30,9% a cifrei de afaceri preconizată pentru 2021. De asemenea, estimăm o creștere de 13,7% a veniturilor din exploatare în anul 2022. În ceea ce privește profitul operațional al grupului, este așteptată o revenire, cu o marjă de 4,2% în 2021 și una de 6,1% în anul 2022, alături de o marjă EBITDA de 15,2%, respectiv 16,5% în anul 2022”, menționează analiștii BRK.

Printre riscurile care amenință estimarea optimistă a brokerilor de la BRK Financial se regăsește noul val al pandemiei, care ar putea determina închiderea temporară a restaurantelor și închiderea treptată a frontierelor sau limitarea circulației vehiculelor sau a persoanelor în anumite zone, inclusiv în țările de activitate ale grupului. Astfel, nu poate fi exclus riscul aferent deficiențelor de livrare sau întreruperilor în lanțul de aprovizionare.

Un alt risc pentru Sphera, dar și pentru industria de fast food în general, este schimbarea preferințelor de consum ale românilor, în sensul orientării spre produse alimentare percepute a fi mai sănătoase.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Sișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri