Mega Image este de acord să vândă 87 de magazine din rețeaua sa, astfel încât să le demonstreze reprezentanților Consiliului Concurenței că preluarea Profi nu va provoca un dezechilibru concurențial în piața de retail.
”Mega Image anunță că, în completarea angajamentelor privind achiziția Profi, după ce au fost propuse angajamente comportamentale privind piața din amonte, au fost definitivate și propuse Consiliului Concurenței o serie de angajamente structurale privind piața din aval (piața de comercializării cu amănuntul a produselor de larg consum)”, se menționează într-un comunicat de presă al Mega Image.
Pentru claritate, angajamentele specifice piețelor locale fac parte integrantă din pachetul complet al angajamentelor propuse de către Ahold Delhaize, alături de angajamentele comportamentale supuse consultării publice de către Consiliul Concurenței în data de 09.10.2024. Grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize este proprietarul Mega Image.
”Angajamentele asumate garantează că aprobarea tranzacției, în condițiile implementării lor, asigură păstrarea unui just echilibru concurențial pe piață, angajamentele fiind de natură să înlăture complet îngrijorările exprimate de Consiliul Concurenței cu privire la piețele locale. Astfel, Ahold Delhaize se angajează să cedeze activitățile de vânzare de bunuri de larg consum aferente unui număr total de 87 de magazine în vederea reducerii cotei de piață cumulative si a numarului de magazine în zonele relevante, către unul sau mai mulți cumpărători adecvați și evaluați în baza unor criterii obiective și calitative, cu aprobarea prealabilă a Consiliului Concurenței”, spun oficialii Mega Image.
Astfel, angajamentele propuse constau în cesionarea activității comerciale a unor magazine situate în București, Ilfov, Cluj, Timișoara etc., iar cesiunea va fi realizată sub forma unui transfer de business (incluzând echipamentele, personalul aferent etc.), fără întreruperea activității pentru niciunul dintre magazinele implicate.
”În linie cu valorile esențiale ale grupului Ahold Delhaize, clarificăm faptul că întreg personalul implicat în desfășurarea activității magazinelor ce urmează a fi cesionate va fi protejat pe parcursul întregului proces și va fi transferat, alături de toate drepturile și beneficiile decurgând din lege, către cumpărătorul/cumpărătorii adecvat/adecvați”.
De asemenea, în linie cu regulile specifice concentrărilor economice, cumpărătorul și/sau cumpărătorii vor trebui să îndeplinească o serie de condiții de eligibilitate menite să asigure viabilitatea și continuitatea activității comerciale cesionate. Mai precis, entitățile interesate vor trebui să îndeplinească toate cerințele legale aplicabile pentru a prelua activitatea. Totodată, cumpărătorul / cumpărătorii vor fi supuși, în prealabil, aprobării Consiliului Concurenței, astfel că orice acord final va fi încheiat doar după aprobarea de către Consiliul Concurenței.
”Reiterăm că transmiterea în consultare publică de către Consiliul Concurenței a angajamentelor propuse constituie un pas procedural normal și obligatoriu, reglementat de regulile aplicabile în materia concentrărilor economice”, concluzionează Mega Image.
Achiziția Profi de către Mega Image e „cea mai complicată”
Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat anterior că "achiziţia pe care vrea Mega să o facă, a lui Profi, este cea mai complicată operaţiune de concentrare economică pe zona de comerţ alimentar de până acum”.
El a subliniat că autoritatea de concurenţă se uită la cota de piaţă, să nu fie prea mare, dar de data aceasta a mai fost introdus un criteriu şi anume să nu fie nici prea multe magazine.
"Deci îi obligăm să vândă din zonele unde au fie cifră de afaceri, deci din total vânzări în zona respectivă au cotă mare - cotă mare pentru noi înseamnă peste 40% - sau unde au foarte multe magazine, unde au peste 30-40% din magazine", a mai spus Bogdan Chiriţoiu.
De asemenea, el a menţionat că în cazul acestei tranzacţii autoritatea se uită şi "în amonte", respectiv la impactul asupra furnizorilor.
"Şi acolo iarăşi am pus deja în dezbatere publică, de 10 zile, o serie de angajamente pe care vrea Mega să şi le ia. Asta vizează două lucruri. Ideea e cum îi tratezi pe aceşti furnizori care în general sunt români, că sunt firme mai mici, în general local. Am spus: unu, să avem nişte reguli generale privind listarea şi delistarea, pentru a duce o anumită transparenţă acestui proces, să nu pară cum pare acum că e cumva arbitrar. Şi regulile astea am vrea să le ţinem pe o perioadă lungă”, a spus Chirițoiu.