10 Martie 2009
Alimentele si bauturile, motoarele de crestere ale FMCG-ului romanesc in ultimul trimestru din 2008
Cu toate ca piata locala a produselor de larg consum (FMCG) din Romania a intregistrat o incetinire a ritmului de crestere in ultimul semestru din 2008, alimentele si bauturile nu au lipsit din cosul romanilor, vanzarile majorandu-se cu 20%, respectiv 26% comparativ cu aceeasi perioada a anului 2007, potrivit unui studiu al companiei de cercetare a pietei MEMRB Retail Tracking Services, realizat in canalul off-premise (nu include HoReCa).
Ultimul trimestru din 2008 a adus o incetinire a ritmului de crestere pentru toate categoriile principale de produse-alimente, bauturi, bunuri nealimentare si tigari. Cele mai mari cresteri au fost generate de segmentele Food si Beverages, cu un ritm de 20%, respectiv 26%.
In cadrul categoriei alimente cele mai mari cresteri au fost raportate de snacks-uri (55%), ketchup (35%), sana si kefir (34%), uleiul pentru gatit (32%) si lapte (31%).
Pe de alta parte, piata bauturilor s-a evidentiat prin cresteri de doua cifre atat pentru categoria de bauturi alcoolice (27%), cat si in ceea ce priveste segmentul de bauturi non-alcoolice (25%). Astfel, in topul preferintelor pe segmentul bauturi alcoolice, in ultimele patru luni din 2008, se situeaza sampania (+66%), whisky (+53%), sortimentele de bere (+30%) si vin (+24%). La polul opus, cu o dinamica redusa a vanzarilor, se situeaza sortimentele de gin (0%), lichior (4%), bitter (6%) si vodka (+10%).
In ceea ce priveste bauturile non-alcoolice, cea mai importanta crestere-123%-a fost raportata de sortimentele ice tea, urmate de categoria “ready to drink”-108%, bauturi energizante (60%) si berea non-alcoolica (38%).
Toate categoriile principale de produse au intregistrat in intervalul mentionat cresteri ale preturilor la raft comparativ cu ultimele patru luni din 2007 – alimente (+17%), produse nealimentare (+8%), bauturi (+16%) si tigari (+15%).
Crestere sustinuta si pentru sectorul produselor cosmetice si ingrijire personala
Cresterea de 14% a sectorului de produse ne-alimentare, in ultimele patru luni din 2008, a fost impulsionata in termeni de volum de articolele cosmetice si de ingrijire personala, cu un volum al vanzarilor mai mare cu 16% fata de perioada similara a anului trecut. O majorare a volumelor de vanzari a intregistrat si categoria “detergenti” (9%), in timp ce segmentul “alte produse ne-alimentare” a raportat o incetiniere a ritmului de crestere de pana la 17%.
Analiza MEMRB a vizat comertul traditional, retelele de magazine care au oferit date fiind Carrefour, Cora, Metro, Carrefour Express, Billa, G'market, Mega Image, Spar, Profi si Albinuta.
In cadrul categoriei alimente cele mai mari cresteri au fost raportate de snacks-uri (55%), ketchup (35%), sana si kefir (34%), uleiul pentru gatit (32%) si lapte (31%).
Pe de alta parte, piata bauturilor s-a evidentiat prin cresteri de doua cifre atat pentru categoria de bauturi alcoolice (27%), cat si in ceea ce priveste segmentul de bauturi non-alcoolice (25%). Astfel, in topul preferintelor pe segmentul bauturi alcoolice, in ultimele patru luni din 2008, se situeaza sampania (+66%), whisky (+53%), sortimentele de bere (+30%) si vin (+24%). La polul opus, cu o dinamica redusa a vanzarilor, se situeaza sortimentele de gin (0%), lichior (4%), bitter (6%) si vodka (+10%).
In ceea ce priveste bauturile non-alcoolice, cea mai importanta crestere-123%-a fost raportata de sortimentele ice tea, urmate de categoria “ready to drink”-108%, bauturi energizante (60%) si berea non-alcoolica (38%).
Toate categoriile principale de produse au intregistrat in intervalul mentionat cresteri ale preturilor la raft comparativ cu ultimele patru luni din 2007 – alimente (+17%), produse nealimentare (+8%), bauturi (+16%) si tigari (+15%).
Crestere sustinuta si pentru sectorul produselor cosmetice si ingrijire personala
Cresterea de 14% a sectorului de produse ne-alimentare, in ultimele patru luni din 2008, a fost impulsionata in termeni de volum de articolele cosmetice si de ingrijire personala, cu un volum al vanzarilor mai mare cu 16% fata de perioada similara a anului trecut. O majorare a volumelor de vanzari a intregistrat si categoria “detergenti” (9%), in timp ce segmentul “alte produse ne-alimentare” a raportat o incetiniere a ritmului de crestere de pana la 17%.
Analiza MEMRB a vizat comertul traditional, retelele de magazine care au oferit date fiind Carrefour, Cora, Metro, Carrefour Express, Billa, G'market, Mega Image, Spar, Profi si Albinuta.