10 Aprilie 2009

Leadership-ul feminin pe timp de criza

Criza financiara nu tine cont de genul managerului, afectand deopotriva companiile in ale caror functii de conducere se gasesc femei sau barbati. Un raport echitabil intre compasiune si nevoile business-ului, perseverenta si fler sunt cateva din calitatile pe care o femeie manager ar trebui sa le afiseze in permanenta, dar mai ales pe parcursul acestei perioade de incertitudine economica.

Nu dezvolt in special feminismul, ci profesionalismul

Din 2006 ocupa pozitia de director general executiv al Petrom, cea mai mare companie din Romania. Pentru Mariana Gheorghe (foto) cea mai dificila decizie din aceasta functie de conducere este legata de restructurare.

“Situatia cea mai grea pentru mine ramane restructurarea. Din pacate este o situatie pe care trebuie sa o gestionam de cativa ani si probabil va mai continua avand in vedere procesul de transformare si modernizare al companiei. Este cu adevarat dificil cand te gandesti la miile de oameni de care trebuie sa te desparti si care trebuie sa faca fata unor provocari si mai mari fiind pe piata muncii in aceste perioade. E o durere pe care din pacate nu ai decat sa o reduci, sa o atenuezi prin masurile pe care le ai de ajutor financiar, de orientare si pozitionare pe piata muncii, lucru pe care un CEO responsabil trebuie sa-l faca”, a declarat, pentru Wall-Street, Mariana Gheorghe.

Prezenta in cadrul celei de-a patra editii a evenimentului LeaderShe, organizat de catre Forum Invest, CEO-ul Petrom afirma ca acest proces de disponibilizare reprezinta o parte a programului de restructurare si modernizare inceput de companie in anul 2005.

“Nu avem obiective numerice in ceea ce priveste disponibilizarile. Este vorba de continuarea unui proces de transformare. Facem investitii, automatizam, imbunatatim conditiile de munca si echipamentele si atunci ai nevoie de mai putini oameni. E un raport foarte delicat intre investitii si resurse umane. Pe de alta parte, se poate sa avem nevoie sa angajam, si facem acest lucru acolo unde este nevoie de o anumita specializare sau in functie de nevoia nou creata de programul de investitii”, spune Mariana Gheorghe.

“Trebuie sa aflam acel raport optim intre compasiune si nevoile business-ului, de care esti la fel de responsabil ca si pentru soarta celor cu care lucrezi. Lucrurile dure trebuiesc facute, insa daca le faci cu mai multa compasiune si grija atenueaza putin din durerea deciziilor”, adauga Gheorghe.

Vom continua sa facem disponibilizari si in 2010

In opinia acesteia, criza financiara reprezinta o oportunitate, in sensul revizuirii standardelor de performanta si a politicii de costuri.

“Cred foarte mult in aportul personal al unui manager, fie el barbat sau femeie. Nu dezvolt neaparat feminismul, ci mai ales profesionalismul. Criza reprezinta o oportunitate depotriva pentru managerii femei si barbati, de a-si revizui standardele de performanta si politica de costuri. Desi resimtim din plin contextul economic dificil, este o criza, deci este temporara. Important este sa nu pierdem din vedere interesele pe termen mediu si lung. Noi ne-am redus bugetul de investitii de la 1,7 mld. euro in 2008 la 1 mld. euro in 2009. Insa continuam sa investim. De multe ori uitam sa ne uitam la cifra absoluta pentru ca ne uitam la trend. Si trendul este important, pentru ca este in scadere, insa trebuie sa tinem cont de faptul ca investim in continuare”, declara Mariana Gheorghe.

Diferenta dintre succes si esec o fac profesionistii

Pentru Monica Tatoiu (foto), directorul general al Cosmetics Oriflame Romania, unul din cei mai importanti jucatori in industria locala a cosmeticelor, cea mai dificila situatie a fost renuntarea la oamenii foarte apropiati alaturi de care a pus bazele acestei afaceri.

“Am angajat la inceput oameni foarte apropiati. Am mers pe principiul ca trebuie sa am in jurul meu oameni de incredere. La un moment dat am realizat ca oamenii aceia de incredere, pe care ii cunosteam inainte de a incepe afacerea, nu au fost capabili sa se ridice la nivelul asteptarilor mele in ceea ce priveste nevoile de competenta. Si atunci a trebuit sa dau afara si sa aduc oameni din afara, pe care nu-i cunosteam, pe baza strict de competente. Si atunci dupa 10 ani, cercul meu de prieteni din tinerete s-a redus la jumatate. Pentru ca afacerile nu se fac cu sufletul, se fac cu creierul. Asta nu am stiut inainte de a incepe”, a declarat, pentru Wall-Street, Monica Tatoiu.

Criza imi amana plecarea de la conducerea companiei

In opinia acesteia, depasirea dificultatilor economice se va face punctual, managerii trebuind sa se bazeze pe creativitate si pe capacitatea de a risca.

La randul sau, Maria Grapini, presedinte Pasmatex, considera ca printre calitatile relevante ale femeii manager pe timp de criza se numara curajul, tenacitatea, perseverenta si flerul.

“In 1990, cand am traversat o alta perioada dificila din punct de vedere economic, am redus personalul in compania pe care o conduceam la vremea respectiva de la 1.200 la 300 de persoane. Cred ca persoana care conduce trebue sa isi asume decizia, sa fie mai prudenta”, spune Grapini.

Pe de alta parte, Alexandra Gatej, presedintele Unilever South Central Europe, afirma ca restructurarea unei companii trebuie sa porneasca de la restructurarea personala a managerilor.

“Un lider are nevoie de o energie personala mai mare pe timp de criza. Aceasta energie nu vine doar din munca, ci si din reanalizarea propriei persoane. Igiena personala, si aici ma refer la exersarea lucrurilor care ne fac placere (intalnirile cu prietenii, cititul unei carti, muzica, filmele), este foarte importanta mai ales in momente dificile”, declara Alexandra Gatej.

De asemenea, Mihaela Nicola, presedintele The Group, crede ca supravietuirea sau cresterea unei companii nu depinde de genul managerului, ci de capacitatea acestuia, fie el barbat sau femeie, de a se adapta conditiilor din piata. In plus, depasirea crizei financiare “nu vine din scaderea costurilor, ci din orientarea energiei spre obtinerea de profit. Daca piata se ingusteaza asta nu inseamna ca toti jucatorii se adapteaza proportional”, declara Nicola.

Momentul unei schimbari de leadership, foarte aproape

Norica Nicolai (foto), vicepresedintele PNL, considera ca in masura in care femeile sunt capabile sa transforme criza in oportunitate, sa reinventeze, sa inoveze, “inclusiv acasa”, lucrurile se vor schimba si vom asista la o schimbare de leadership.

“Sunt foarte multe femei capabile sa faca pasi marunti, dar siguri. In masura in care femeile vor avea capacitatea de inovatie lucrurile se vor schimba. In asta sta provocarea. In aceasta perioada femeile vor avea de jucat un rol important in viata publica”, spune Norica Nicolai.

La randul sau, europarlamentarul Rovana Plumb afirma ca femeile reprezinta nu numai un vector comunicational, ci si unul politic. In schimb, in opinia acesteia, egalitatea de sanse ramane doar un subiect de discutie, fara aplicabilitate in viata de zi cu zi.

De asemenea, Anca Vlad, presedintele Fildas, sustine ca o problema reala o reprezinta lipsa femeilor din politica.

“Romania se situeaza la nivel european pe penultimul loc, ultimul loc fiind ocupat de Malta. Ponderea femeilor in Parlament este de doar 11%, in timp ce media la nivel european este in jurul a 23%”, precizeaza Vlad.

Radmila Sekerinska, deputat in Parlamentul Macedoniei si fost viceprim ministru al acestei tari, prezenta in cadrul evenimentului LeaderShe printr-o interventie telefonica live, a declarat ca unul dintre cele mai dificile stereotipuri cu care o femeie implicata in viata politica trebuie sa se confrunte este atitudinea sceptica.

“Am o experienta de zece ani in politica. Orice femeie ca si lider este pusa la incercare in relatia cu colegii sau adversarii politici. Intotdeauna exista intrebarea «Oare poate? Oare se va descurca?». Acesta este cel mai dificil stereotip pe care trebuie sa-l infruntam. De asemenea, daca esti prea dura toti considera ca ai renuntat la feminitate, in timp ce daca esti prea feminina nu te potrivesti in peisajul politic”, spune Sekerinska.



Citeste si