9 Iunie 2009
A venit vremea mariajelor corporatiste in retail?
Pe fondul scaderii cererii, retelele de magazine din retailul alimentar intampina probleme de insolvabilitate si sunt scoase la vanzare. In conditiile actuale, este aceasta perioada una propice pentru fonduri de investitii si investitori strategici sa revina la cumparaturi?
Fuziuni si achizitii pe timp de criza
“Este posibil ca unele oferte sa fie cu atat mai interesante in aceasta perioada de criza. Pentru ca, asa cum se stie, afacerile cu adevarat profitabile se fac pe timp de criza. Prin urmare, in situatia actuala, unele preturi pot deveni chiar foarte avantajoase pentru cumparatori, si, bineinteles, ofertele cu atat mai interesante”, a declarat, pentru Wall-Street, Andi Dumitrescu, director general GfK Romania, companie de cercetare de piata.
In opinia acestuia, piata de retail alimentar autohtona este inca in plin proces de maturizare, iar eventualele fuziuni si achizitii ar grabi acest proces. “In intervalul 2004 – 2006, un val puternic de fuziuni si achizitii si-a facut simtita prezenta (prin intrarea pe piata a Carrefour, Julius Meinl, Edeka, sau Delhaize). Chiar daca nu in acelasi ritm alert, nu este exclus ca acest proces de M&A sa continue, cu atat mai mult cu cat piata noastra nu este foarte matura”, preconizeaza reprezentantul GfK.
Dar cum orice proces de achizitie presupune o perioada de negocieri destul de indelungata (de multe ori de peste un an), Dumitrescu estimeaza ca, cel mai devreme la sfarsitul acestui an, vom asista la deal-uri pe piata de retail alimentar.
“Cu siguranta, vor avea loc fuziuni si achizitii pe piata locala de retail alimentar in urmatoarea perioada, principala tinta fiind retailerii locali”, este de parere si Flavian Pandele (foto), directorul general al furnizorului de servicii de consultanta integrata pentru retail, IMS Retail Bucharest. In plus, in opinia lui Pandele, retailerii isi vor largi si retelele proprii, pe fondul scaderii pretului la terenuri.
Interes sporit, oferta limitata
Avand in vedere ca retailul alimentar este inca un domeniu foarte profitabil pe piata romaneasca unde competitia este una mult mai scazuta decat in pietele vestice, retailerii isi vor continua cu siguranta extinderea, dar mai degraba prin deschiderea de noi magazine si mai putin prin M&A. “Cred in continuare ca strategia de baza a retailerilor alimentari ramane deschiderea de mari magazine in afara oraselor, iar acest lucru se face mai degraba printr-un greenfield decat prin achizitii”, mai spune Verduystert.
El considera ca in orice moment un jucator international se poate decide sa intre pe piata locala, care inca ofera perspective excelente pentru toti retailerii, nu doar pentru cei alimentari. “Piata consumer este foarte mare si de aceea mai este loc in piata. De asemenea, marjele de profit din Romania sunt mult mai mari decat in tarile dezvoltate. Daca retailul alimentar se poate dezvolta si pe timp de criza, cred ca odata cu sfarsitul acesteia vor veni in Romania multi retaileri de electronice, mobila sau bricolaj”, preconizeaza reprezentantul The Counsel.
“Au existat tranzactii in lucru in a doua parte a anului trecut, insa si atunci multiplii erau mult mai jos. Asa ca nu vor fi similare, iar daca vor fi, m-as hazarda sa spun ca nu vor fi tranzactii decat acolo unde vanzatorul nu are probleme de cash-flow, recuperare creante sau de pozitionare, iar acestea se vor vinde la multiplii mai mici de jumatate decat acum doi ani”, mai spune fostul director de la Deloitte.
Multiplii s-au injumatatit
De aceeasi parere este si Guy Verduystert. “In vremuri bune, evaluarea putea ajunge la un multiplu de 10. Acum se vorbeste de multiplii de 5-6, desi companiile cu o baza stabila pot avea evaluari mai inalte”, declara consultantul.
In Bucuresti, retailul modern este responsabil pentru 71% din valoarea totala a bunurilor de larg consum, conform datelor furnizater de GfK Romania.
Hipermarketurile detin cea mai importanta pondere cu aproximativ 42% cota de piata in valoare, in crestere de la 39% anul trecut.