22 Septembrie 2009

Comertul modern - 43% din FMCG. Discounterii castiga teren



Comertul modern – hipermarketurile, discounterii, magazinele tip cash and carry si supermarketurile - inregistreaza o cota de piata de 43% din consumul total de produse de larga folosinta la nivelul intregii tari, cu 3% in crestere fata de perioada similara a anului 2008, potrivit unui studiu GfK Romania.
Formatele cele mai dinamice au fost hipermarketurile si discounterii. Principala lor sursa de crestere a fost o frecventa de cumparare mai mare, cu 30% mai mare pentru discounteri si 10% pentru hipermarketuri, pe fondul expansiunii agresive si deci a atragerii unui numar de consumatori mai mare cu 6%, respectiv 9%. Cota de piata a discounterilor a crescut in ultimii patru ani de 4 ori - de la 2% in 2005 la 8%, in timp ce pentru hipermarketuri este de 5 ori mai mare - in crestere de la 4% la 20%.

In Bucuresti, importanta comertului modern este mult mai evidenta (73%), hipermaketurile fiind de departe cel mai important canal pentru cumparaturi, cu 45% cota de piata in valoare. Aceasta s-a dublat fata de anul 2005.

Daca la nivelul tarii formatele comertului traditional - chioscuri, magazine generale, buticuri - se mentin la acelasi nivel, in Bucuresti trendul descendent al acestora este mai accentuat. Cota de piata a buticurilor s-a redus la jumatate fata de 2005, ajungand la 13%.

Daca ne referim insa la dimensiunile comunitatilor, in mediul rural consumatorii prefera comertul modern doar pentru 20% din cumparaturile de bunuri de larg consum.

“Chiar daca nu asistam la scaderi spectaculoase, supermarketurile isi continua trendul descendent, orientarea consumatorilor catre promotii si preturi avantajoase castigand in acest an teren in dauna proximitatii”, declara Andi Dumitrescu, director general GfK Romania.

Supermarketurile au pierdut consumatori in favoarea hipermarketurilor si discounterilor mai ales in capitala si orasele mari, in restul tarii situandu-se la acelasi nivel. Cu toate acestea, consumatorii au mers la fel de des in supermarketuri pentru cumparaturi in prima jumatate a anului 2009 fata de ianuarie – iunie 2008.

Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 categorii de bunuri de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, avand la baza un esantion de 2,200 gospodarii reprezentativ national. Informatiile se refera la primele sase luni ale anului 2009, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.



Citeste si