La acel moment, ministrul Afacerilor Europene, Leonard Orban, a atentionat ca, atunci cand TVA devine eligibila dintr-un buget deja stabilit, dimensiunea programelor se micsoreaza si numarul proiectelor sustinute din fonduri comunitare este redus, si a aratat ca sistemul ar putea fi modificat ulterior prin introducerea unor exceptii.
Pornind de la acelasi considerent, respectiv al riscului ca pentru unele proiecte sa nu mai poata fi asigurata intreaga finantare, deoarece o parte din fondurile UE trebuie directionate catre rambursarea TVA in loc sa fie alocate lucrarilor efective, noul Cabinet a pregatit un act normativ prin care TVA va fi considerata din nou drept cheltuiala neeligibila pentru proiectele din Programul Operational Sectorial Transport.
"In cazul in care TVA nedeductibila ar deveni eligibila, in cazul POS-Transport exista riscul ca unele proiecte sa nu mai aiba intreaga finantare asigurata si vor trebui anulate contractele de lucrari sau procedurile de licitatie", se arata in document.
Restituirea taxei pe valoarea adaugata de la buget si nu din fonduri comunitare, in cazul acestui program, poate crea statului si un avantaj prin perioada mai scurta de rambursare a banilor UE fata de termenul de restituire a TVA deja platita de catre firma care a executat lucrarea si prin reducerea gradului de risc in ceea ce priveste identificarea unor nereguli de catre expertii europeni in facturile inaintate de autoritatile romane la Bruxelles spre rambursare.
De altfel, in 2007, autoritatile au decis ca toate cheltuielile cu TVA sa fie considerate neeligibile in cadrul programelor operationale finantate din instrumente structurale, considerandu-se atunci ca "domeniul de interventie al fondurilor europene" va fi astfel maximizat prin implementarea mai multor proiecte, iar posibilitatea aparitiei unor nereguli va fi mai redusa.
In aceste conditii, taxa pe valoarea adaugata deja platita, aferenta cheltuielilor eligibile efectuate in cadrul proiectelor finantate din instrumente structurale, a fost suportata pana in prezent din bugetul de stat, prin autoritatile de management.
POS-Transport este finantat din Fondul de Coeziune, pentru constructia de autostrazi si reabilitarea infrastructurii de cale ferata pe Coridorul Pan-European IV), si din Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR), pentru reabilitari de drumuri nationale si infrastructura portuara.
Pentru acest an, valoarea TVA de restituit din surse comunitare pentru POS-Transport este estimata la circa 60 milioane euro, in timp ce fondurile UE care ar trebui solicitate in acest an spre rambursare in cadrul programului se ridica la 455 milioane euro, din care 288 milioane euro din Fondul de Coeziune si 167 milioane euro din FEDR.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: