"Romania era considerata odata cel mai important producator agricol din centrul si estul Europei, iar astazi vad ca aceasta tara bogata in resurse importa aproape 70% din necesarul agricol pentru consum. Nu este foarte avantajos, cand aveti atatea resurse la indemana. De aceea, trebuie sa va straduiti mai mult in ceea ce priveste absorbtia fondurilor structurale de la Bruxelles, pentru investitii de amploare, atat in infrastructura, cat si, asa cum am spus, in agricultura, deoarece consider ca pentru economia Romaniei, agricultura reprezinta cu adevarat o mina de aur", a de­clarat intr-un interviu acordat wall-street.ro Mario Cospito (foto), ambasadorul Republicii Italia la Bucuresti, al saselea exportator global si a opta putere industriala din lume.

Daca Romania ar atrage toate fondurile structurale si de coeziune, precum si cele destinate agriculturii puse la dispozitie anual de catre Uniunea Europeana acest lucru ar majora consistent investitiile, veniturile bugetare si implicit Produsul Intern Brut (PIB) prin efect de multiplicare. In situatia de acum, Romania risca sa devina pana la urma un contributor net la bugetul Uniunii Europene si asta nu din cauza altora, ci pentru ca nu este in masura sa ia ceea ce i se ofera.

Romania a ajuns la o rata de absorbtie a fondurilor europene de doar 6,56%, spre comparatie cu Polonia, de exemplu, unde rata se situeaza la peste 40%. Acest tip de finantare poate reprezenta si un avantaj competitiv in atragerea puternica a investitorilor in diferite domenii ale economiei. Pentru aceasta, insa, in opinia ambasadorului, trebuie simplificat sistemul procedural, eliminata birocratia si, de asemenea, imbunatatita infrastructura - ceea ce reprezinta o cerinta nu numai din partea investitorilor italieni care sunt interesati de Romania, dar si a celor din alte state.

"Investitorii italieni sunt interesati de agricultura romaneasca, deoarece Italia este deja o economie dezvoltata, iar oportunitatile de investitii in sectorul agriculturii din peninsula sunt mult mai reduse. Pe de alta parte, desi Romania se bucura de un potential urias de crestere, infrastructura subdezvoltata reprezinta un obstacol. Este intra-devar o problema daca drumul de la Timisoara la Bucuresti il parcurgi, de exemplu, in 6-7 ore, daca infrastructura feroviara este invechita, precum si cea din zona porturilor situate de-a lungul Dunarii sau a Marii Negre, iar transportul de marfuri se dovedeste extrem de constisitor", apreciaza ambasadorul.

Schimburi bilaterale de 11 mld. euro intre Romania si Italia