Ambasadorul SUA la Bucuresti, Mark Gitenstein, a declarat ica au fost companii care au renuntat sa investeasca in Romania din cauza coruptiei, a imprevizibilitatii procesului de decizie, a nivelului de transparenta.
Intrebat daca au existat companii care au vrut sa investeasca in Romania si care s-au retras, ambasadorul american a raspuns: "Da, stiu companii care s-au gandit sa vina in Romania, dar erau ingrijorate de calitatea mediului de afaceri de aici. Ma refer la coruptie, la transparenta guvernului, a mai multor guverne, nu doar a guvernului actual. Ma refer la modul in care se fac afacerile".", scrie Mediafax.

El a spus ca a existat si "frustrare".

"Am avut multe companii americane frustrate de imprevizibilitatea procesului de decizie. In special deciziile legate de recuperarea TVA datorata lor, de ajutorul de statului... Mai multe companii au fost foarte nemultumite de licitatii, au simtit ca procesul era fie incorect, fie imprevizibil", a explicat Gitenstein.

"Stiu companii active aici, nu voi da nume, ale caror consilii de administratie discutau daca sa investeasca aici sau in Turcia, sau Slovenia, sau in alte tari, iar in final au decis sa nu mai investeasca aici", a adaugat ambasadorul SUA.

Mark Gitenstein a aratat ca, pe de alta parte, de la incheierea crizei si stabilizarea leului, datorita faptului ca, in final, au fost respectate dispozitiile legale, cateva companii majore au facut investitii importante in Romania. El a dat ca exemplu compania Ford, care a facut o investitie de un miliard de dolari si care continua sa mareasca productia de masini B-Max la Craiova, ceea ce este un semn bun.

Aflat la finalul mandatului sau in Romania, Mark Gitenstein a precizat ca, de cand a venit aici, a vrut sa atraga si mai multi investitori americani. Insa a mentionat ca ceea ce isi doresc acestia este predictibilitate.

"In 20 de ani, cat am reprezentat companiile americane, am invatat ca nu le pasa asa de mult care sunt politicile fiscale, vor doar sa stie ca va fi o politica anume si vor sa stie care va fi aceasta, ca sa se poata organiza in vederea acelei politici. In conditiile in care este foarte imprevizibila si se schimba odata cu ministrul, din cauza instabilitatii politice extraordinare, nu e un lucru bun, cel putin pentru atragerea investitiilor", a subliniat ambasadorul SUA.

Intrebat daca este de parere ca Rmania va prezenta mai mult interes pentru investitorii americani, Mark Gitenstein a raspuns: "Cred ca da, daca faceti reformele. Daca deveniti o tara atractiva pentru investitorii americani, ei vor investi aici. Nu vor investi aici pentru ca-i rog eu, nici pentru ca-i roaga Mitt Romney sau Barack Obama".

"Prezenta americana in Romania e semnificativa, iar ea va creste daca faceti aceste reforme", a continuat Gitenstein.

In opinia sa, cea mai mare amenintare economica nu este interna, ci externa.

"Pietele dumneavoastra de export sunt in Europa, iar Europa e inca, daca nu in recesiune, cel putin la limita, incercand sa-si revina din recesiune. Odata ce-si va reveni din recesiune, pietele de export se vor mari. Romania are o economie productiva in mod natural, datorita costurilor scazute si a resurselor sale. Si a talentului romanilor. Cred ca exporturile dumneavoastra vor creste, iar asta va fi un lucru bun. Cred ca nerealizarea reformelor sau oprirea reformelor poate fi o amenintare reala pentru aceasta revenire", a mai spus Gitenstein.

El a apreciat ca firmele americane vor veni in Romania "numai daca e un loc bun pentru investitii".

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri