Romanii trebuie sa astepte in cel mai fericit caz 3-4 ani pentru ca autostrada Transilvania (A3) sa fie operabila, in conditiile in care contractarea unei oferte in parteneriat public-privat (PPP) dureaza cel putin un an, a spus, intr-un interviu acordat wall-street.ro, Jaap Veenenbos, director al departamentului de Risk Control & Engineering in cadrul firmei de asigurare si gestionare a riscurilor AON.
Jaap Veenenbos a sustinut saptamana trecuta o prezentare in cadrul conferintei "PPP in Romania: A Road Map to Partnership", organizata de International Project Finance Association (IPFA) in parteneriat cu AON Romania, NNDKP si BCR.

"Daca toate partile stiu ce trebuie facut, PPP-urile dureaza oricum mult. Nu va ganditi ca autostrada A3 va fi contractata in acest an, dureaza cel putin un an oferta publica si va lua 2-3 ani sa fie construita, dar vor urma 25 de ani de operare", a explicat Veenenbos.

El sustine ca vom putea vorbi de succes dupa 5-6 ani de operare, daca administrarea va fi profitabila, iar recuperarea investitiei se va realiza undeva dupa 10-15 ani.

"Chiar daca dureaza atat de mult pana iti recuperezi profitul, pentru contractori aceste proiecte sunt atragatoare, pentru ca au un venit garantat pentru urmatorii 20 de ani", a explicat Veenenbos.

Oricum ar fi, pentru Guvern aceste proiecte sunt o oportunitate, intrucat la finalul contractului in PPP va avea o autostrada construita mai devreme, folosindu-se de tehnologia sectorului privat si, cel mai important in cazul Romaniei, va face asta fara sa creasca deficitul.

“Daca vrei sa faci autostrazi, de unde sa iei banii? Poti sa astepti ca economia sa se imbunatateasca, pentru ca e o piata emergenta. Oamenii vor plati taxe mai mari, dar trebuie sa astepti ani de zile sa colectezi acesti bani si sa ii dedici acestor proiecte. Dar daca reusesti sa finantezi aceste proiecte si sa le realizezi sa zicem in 4 ani de acum inainte, oamenii vor incepe sa foloseasca autostrada. Vor putea merge pana la Timisoara pe autostrada, vor dezvolta afaceri, poate vor deschide un sediu nou, business-ul va inflori si companiile vor plati mai multe taxe. Asta este motivatia pentru PPP", subliniaza specialistul in risc de la AON.

El recomanda solutia parteneriatelor public-private pentru toate tarile emergente. "Solutia pentru Romania este simpla: sa construiasca autostrazi in 3-4 ani prin proiecte in PPP, altfel risca sa astepte 20 de ani. Veti salva mii de vieti pierdute pe soselele romanesti".

“Daca am fi abordat PPP cum trebuie in Romania, am fi reusit sa fim acum in cu totul alt loc in ceea ce priveste infrastructura. Este timpul sa ne trezim si sa privim PPP-urile ca solutia corecta pentru proiectele de infrastructura. Am ratat trenul acesta, dar trebuie sa facem cumva sa il prindem din urma", a spus si Valentin Tuca, seful AON Romania.

Citeste un interviu mai cuprinzator cu Valentin Tuca si Jaap Veenenbos despre cum percep romanii riscul dupa cinci ani de criza.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri