Optimistii ii bat pe pesimisti pentru prima oara in 7 ani: romanii, mai increzatori in economie

2014 este cel mai bun an de la declansarea crizei in ceea ce priveste increderea romanilor in perspectivele financiare si economice, indicele general masurat de Barometrul de Incredere a Consumatorului realizat de GfK pentru Comisia Europeana atingand o medie anuala de -28,6.

4 din 10 romani afirma ca starea generala a economiei a suferit un regres anul trecut fata de 2013. Cu toate acestea, situatia arata mai bine decat in luna decembrie 2013, atunci cand aproape 6 din 10 romani considerau acelasi lucru. Din ce in ce mai multi romani privesc cu incredere urmatorul an, o treime dintre ei asteptand ca economia sa mearga mai bine si doar 20% mai rau.

“Este prima data in ultimii sapte ani cand procentul celor care se uita cu incredere la viitorul economic al tarii il depaseste pe cel al neincrezatorilor, ceea ce ne face sa asteptam o crestere a indicatorului masurat de GfK si in 2015. Incheierea unui an electoral intens, dar si perspectivele de revenire a economiei globale, ii determina pe romani sa spere la un viitor mai bun”, afirma Andi Dumitrescu, director general GfK Romania.

O treime dintre romani spuneau in decembrie ca situatia financiara a familiei lor este mai dificila decat in urma cu 12 luni, in vreme ce 16% dintre locuitori credeau ca aceasta este mai buna. Situatia cunoaste o imbunatatire fata de finele anului trecut, cand 44% din populatie isi vedea finantele personale deficitare comparativ cu 2013.

In privinta perspectivelor financiare, doar un sfert dintre cei chestionati au spus de-a lungul anului 2013 ca acestea se vor inrautati, peste 21% fiind optimisti. Procentul celor care cred ca situatia bugetului va fi stabila in viitor a crescut fata de 2013, de la 43% la 47%.

Citeste si:
Dumitrescu, Henkel: Pandemia ne-a arătat că lucrurile se pot face...
Andrei Dumitrescu, Henkel...

In decembrie 2013, perceptia asupra evolutiei inflatiei din ultimul an este mai buna decat in aceeasi luna din 2013. Aproape 4 din 10 romani cred ca preturile au fost mai ridicate in comparatie cu anul anterior, fata de 67% care credeau acelasi lucru in ultima luna a anului 2013.

Perspectivele privind somajul sunt mai bune decat in anii anteriori. Media pesimistilor in 2014 se situeaza la 58% fata de 66% in 2013 si 63% in 2012.

Atunci cand se refera la investitiile in bunuri de folosinta indelungata, numarul celor care considerau in decembrie ca nu este un moment bun pentru realizarea acestora in viitorul apropiat este in scadere fata de decembrie 2012, 49% dintre romani afirmand ca nu intentioneaza sa cumpere un obiect important pentru locuinta in urmatorul an, versus 52%.

Atitudinea fata de economisire este relativ constanta – ca si in decembrie 2013, doar 20% dintre romani considera ca este o perioada propice pentru a pune bani deoparte, iar 59% spun ca veniturile lor abia reusesc sa le acopere cheltuielile curente. In acelasi timp insa, procentul celor care spun ca au datorii este intr-o usoara scadere, situandu-se la 16%, comparativ cu 19% in decembrie 2013 si 2012.

Citeste si:
Analiză: cum a evoluat piața de bunuri de folosință îndelungată în...
Analiză: cum a evoluat piața...

Informatiile provin din Barometrul de Incredere a Consumatorului, studiu cofinantat de Comisia Europeana si realizat lunar de GfK Romania. Datele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste, esantionul fiind de 1000 de persoane.

Sursa foto: Optimism, Shutterstock.com

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »



Setari Cookie-uri