Atitudinea conservatoare in ceea ce priveste darea in plata si reducerea plafoanului acordat de stat pe programul Prima Casa au condus la o scadere a creditelor imobiliare noi cu 6,5% fata de 2015. BRD SocGen, banca ce a raportat joi cel mai mare profit net din ultimii 5 ani, pastreaza un nivel ridicat al avansului cerut la imprumuturile ipotecare clasice, dar este curs de regandire a strategiei.

"Pe creditele ipotecare clasice, ce ati vazut anul trecut a fost o mica scadere, ea fiind legata destul de mult de legea darii in plata, unde am fost destul de conservatori inainte de a vedea care sunt deciziile Curtii Constitutionale", a spus in cadrul conferintei de prezentare a rezultatelor anuale Gigi Marinel, director general adjunct, responsabil cu partea de retail si IMM-uri.

Un alt motiv important pentru care soldul creditelor ipotecare a fost mai mic in 2016 fata de 2015 este, in opinia lui Marinel, reducerea plafonului de garantare pentru programul Prima Casa, segment unde banca franceza detine o cota de piata de 25%. De asemenea, ajungerea la maturitate si scoaterea din oferta a creditelor de consum garantate cu ipoteca au influentat intr-o anumita masura soldul total.

BRD, in proces de revizuire a strategiei pe ipotecare. Avansul este inca la 35%

Oficialul BRD a precizat ca banca este in proces de revizuire a strategiei pe creditarea ipotecara, avand in vedere ca este printre putinele banci din piata care inca mentine un avans ridicat la imprumuturile ipotecare (35%), dar estimeaza ca in acest an productia noua de credite ipotecare clasice va marca totusi un avans.

"O vom revizui (strategia - n.r.) plecand si de la decizia Curtii Constitutionale si de la analiza pietei [...] Toate bancile mari au revizuit avansul. Noi am fost un pic mai conservatori. Avem in oferta credite cu un avans de 15%, dar in conditiile in care clientul vine cu o garantie suplimentara fata de cea care constituie obiectivul creditului", completeaza Marinel.

Bancherul nu a precizat insa un nivel pana la care ar putea sa coboare avansul, fara a veni cu garantii suplimentare, dar acesta trebuie sa fie in linie cu politica de risc si sa permita in acelasi timp o crestere a productiei de credite ipotecare clasice.

"Strategia pe care o gandim este si in functie de segmentul de clienti. Pentru mass market, adresabilitatea este catre Prima Casa, iar pentru ceilalti trebuie sa gandim un alt tip de produs, luand in calcul capacitatea de rambursare a fiecarui client".

In prezent, valoarea medie a unui credit Prima Casa este de 35.000 - 40.000 de euro, fiind in general clienti care cumpara pentru prima data o locuinta, in timp ce la creditul ipotecar clasic sumele imprumutate depasesc de cele mai multe ori 100.000 de euro.

Directorul BRD a mai precizat ca banca nu are o politica de a cere un avans mai mic clientilor care achizitioneaza o locuinta in orasele mari, analizand doar capacitatea de rambursare a clientului si evident valoarea locuintei calculata de evaluatori.

In ceea ce priveste tendinta clientilor, dar si strategia Guvernului de a incuraja cumpararea de locuinte noi, Marinel este de parere ca totul depinde de migratia fortei de munca, avand in vedere ca marile companii au dificultati in a gasi angajati calificati in multe orase din tara. "Daca mergeti in tara, o sa vedeti ca sunt oameni care migreaza din anumite zone catre orasele mari, unde au loc investitiile, iar acolo este nevoie de locuinte. Este clar ca exista o cerere de locuinte in orasele mai mari unde exista investitii. Depinde foarte mult daca companiile vor oferi avantaje pentru salariatii pe care ii aduc din alte localitati, in sensul de a-i ajuta sa isi cumpere o locuinta in orasul respectiv", concluzioneaza Gigi Marinel.

De altfel, modificarile pe care Ministerul de Finante vrea sa le aduca programului Prima Casa vor incuraja achizitia de locuinte noi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri