Strabunicii lor au venit din Romania cu faimosul Crucisator Potemkin, la inceputul secolului trecut. S-au stabilit in Romania, in Moldova si, ulterior, familia lor a devenit foarte numeroasa – bunicii familiei Holicov au avut fiecare cate zece copii. Per total, sunt peste 20 de veri si frati si, inedit, toti majorii din familie au cel putin cate un business propriu. Au o poveste de film si un succes rasunator, fiind cunoscuti de intreg Iasiul.

I-am cunoscut pe sase dintre membrii familiei Holicov, fiecare cu business-urile proprii, unele complet diferite de altele, unele interdependente. Au insa un numitor comun – toate poarta numele Holicov si, mai mult de atat, toate se bucura de sprijinul celorlalte rude. Este un fel de “Cei trei muschetari”, toti pentru unul si unul pentru toti.

“Daca dam faliment, daca ne este teama? Deloc! Antreprenoriatul implica riscuri, insa, chiar daca ajungem la sapa de lemn, ceea ce nu credem, avem ceva mai valoros decat toti banii din lume. Uite, asta, prietenia stransa dintre noi toti!”, spune Alexandru Holicov, strangandu-i de gat pe doi dintre “ai lui”.

Ne aflam la Frankly, unul dintre business-urile rudelor Holicov, alaturi de Stefan, Alexandru si Radu Holicov. Sunt burgeri gourmet, fresh si nu fast food – bat mai mult in zona de fusion food. In prezent, au o locatie proprie si una in sistem de franciza, iar planurile sunt mari.

Foto jos - trei dintre "Holicovi"

“In 2017 vom deschide o bucatarie-laborator unde vom semiprepara toata materia prima pentru burgeri si vom livra catre francize in cea mai profesionista modalitate – vidate, zilnic, cu termen de valabilitate. Vrem sa furnizam totul, la standardele noastre de calitate, astfel incat francizele sa nu se preocupe decat de finalizarea gatirii si relatiile cu clientii”, explica Stefan Holicov.

Practic, calitatea este controlata “de la centru”, preturile ramanand la fel. “Ne asumam o scadere a profitului, desi vom incerca, in timp, sa optimizam costurile”. Din 2014 pana in prezent, business-ul a ajuns pe break even si urmareste o crestere de 10-15% anul acesta, de la 500.000 de euro, anul trecut.

“Piata de food se educa din ce in ce mai mult, romanii vor mancare de o calitate din ce in ce mai mare si taxeaza pe cei care nu o ofera. Asa ca noi am avut campanii de genul “cea mai buna pizza este burgerul Frankly”, sau “cea mai buna pizza este burgerul Frankly”, glumeste Stefan.

Ambele locatii atrag circa 5-600 de oameni, zilnic, schimband produsele in functie de sezon. Pretul unui burger porneste de la 13 lei, de pui, 15 lei de vita, meniul ajungand la 20 de lei.

Asa cum spuneam anterior, unele dintre business-urile “marca Holicov” se sprijina pe altele – de exemplu, afisajul este digital, oferit de Wink, care are in spate platforma de management de continut, tot a rudelor Holicov. Electromicina este partea contabila, pe care se sprijina, de asemenea, mai multe business-uri.

Provocari – oamenii

In primii ani a fost mai dificil sa inchete o echipa performanta, insa, in timp, au reusit sa o coaguleze. Salariile medii in industrie sunt de circa 1.400-1.500 de lei, “noi incercam sa le situam peste acest nivel, si oferim si bonusuri – in functie de feedback, calitatea generala a muncii, facem si mystery shopping si vedem cum comunica; per total, inglobam toate metodele de good practice, nu avem un singur criteriu”, spune Stefan Holicov. In prezent, business-ul are 17 angajati, numarul urmand sa creasca, dupa ce, luna aceasta, va fi finalizat laboratorul propriu.

Investitia in proiect, din 2014 pana in prezent? “Sute de mii de euro – din alte business-uri, banii nostri, imprumuturi”.

In fiecare oras se vor extinde, in timp, cu un numar fix de burgerii. “Nu vrem sa canibalizam locatiile intre ele. De exemplu, la Iasi o sa avem un maxim de 6-7 locatii, atat francize, cat si proprii. Conteaza foarte mult sa gandesti cat mai ambitios, sa ai incredere in tine!”, puncteaza Stefan, bine dispus.

Alte business-uri “marca Holicov”, antreprenori “pur sange”

Acesta este, insa, doar unul dintre multiplele business-uri ale rudelor Holicov. Si este, chiar, un business destul de clar, bine conturat, altele avand insa increngaturi complexe.

AdServio, despre care am mai scris, este o platforma complexa de invatamant, implementata in scoli private si de stat din intreaga Romanie; Wink este o agentie de publicitate si o agentie de digital signage, Monitoys ofera o platforma de management de continut, Panifcom, produse de panificatie si morarit, Salon Posh, unul dintre cele mai renumite saloane de infrumusetare din Iasi, Friscot, cofetarie, La Castel, restaurant si hotel foarte apreciat, Electromicina (agentie de creatie) si lista poate continua.

“Asta este deja mindsetul nostru – nu mai urmarim banii, ci sedimentarea unor business-uri, coagulam oameni, vrem sa construim ceva care sa dainuie!”, spun trei dintre verii Holicov.

Ei se declara “antreprenori pur sange”. “Ne-am riscat foarte mult, mai ales la inceput, avem business-uri de zece ani incoace. Si chiar daca, brusc, nu am mai avea nimic, tot fericiti am fi – avem ceva ce banii nu pot cumpara, avem familia asta mare si unita. Si frumoasa! Putem trai cu nimic, facem ce facem din pasiune, din dragoste de a evolua, de a ne face damblaua antreprenoriala”, puncteaza Alexandru Holicov, cu zambetul depasind urechile.

Ce au facut pentru a atinge nivelul acesta? Cursuri peste cursuri antreprenoriale, educatie financiara constanta, consultanta. “De asemenea, incercam sa oferim ceva clar si tangibil societatii, sa fie win-win, altfel business-urile se scurtcircuiteaza. Si daca sunt afaceri b2b, suntem etici, corecti”, subliniaza Alexandru.

Sunt curios si il intreb ce business-uri au esuat din cele incepute de ei, si cum au reactionat. A raspuns imediat si a fost un raspuns surprinzator – “nu am avut niciun esec. Eram la cativa pasi sa prabusim pe unele dintre ele, am avut momente in care am fi dorit sa renuntam la cate unul sau un altul, dar, sincer sa fiu, am avut si ceva noroc, uneori, si ne-am descurcat, pana la urma”, zambeste Alexandru Holicov.

Daca ar fi sa faca un exit, in mod clar nu ar vinde majoritatea, dorind doar, eventual, un exit partial prin care sa duca viziunea mai departe, alaturi de “oameni care sa ne ajute sa fim si mai buni. Vrem sa ramana viziunea noastra”.

Citeste, in curand, pe wall-street.ro, si despre alte business-uri ale fratilor Holicov, si nu numai.

Cum ti se par astfel de business-uri de familie? Consideri ca sunt recomandate, sau, mai degraba, sunt de preferat business-uri care sa nu implice familia? De ce? Te incurajam sa comentezi.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »