Managerii intampina in prezent nenumarate provocari in activitatea lor in companii, insa cele mai frecvente, pentru care apeleaza la expertiza unui coach, sunt managementul timpului, asumarea responsabilitatii si indeplinirea indicatorilor de performanta, a declarat pentru wall-street.ro John Thompson, trainer si dezvoltator de cursuri pentru companii multinationale.

John Thompson este managing director si lead trainer pentru Metropolis UK. A studiat psihologia aplicata la Leeds University si are ca baza de studiu programarea neuro-lingvistica (NLP) si hipnoza in business, fiind dezvoltator de cursuri pentru companiile multinationale.

El este consultant pentru numeroase organizatii, oferind o balanta pragmatica intre ambiguitatea si subiectivitatea training-urilor si obiectivitatea unei afaceri. In Romania a sustinut cursuri de hipnoza, master NLP, coaching si a antrenat coachi, manageri, traineri si consultanti.

Wall-Street.ro: Care sunt principalele blocaje pentru care apeleaza managerii la coaching?

John Thompson: Managerii de astazi intampina zilnic nenumarate provocari. Capacitatea lor de a le gestiona este cea care da putere organizatiei din care fac parte. Principalele provocari sunt:
A. Managementul Timpului
B. Asumarea Responsabilitatii
C. Indicatorii de Performanta

A. Atunci cand se implementeaza strategia de dezvoltare si de educare continua a personalului fluctuant, managementul timpului este intotdeauna o provocare. Managerii au nevoie sa aloce saptamanal timp pentru a se implica in dezvoltarea angajatilor atat ca indivizi cat si ca echipa.
B. Educarea angajatilor cu privire la asumarea responsabilitatii este esentiala. Este foarte important sa existe o cultura comuna pentru ca echipa sa fie unita si productiva. Managerii trebuie sa prezinte toate obiectivele si activitatile transparent, in alb si negru. Atunci cand totul este notat si impartasit deschis cu intreaga echipa se creeaza sentimentul de apartenenta si de proprietate asupra pozitiei ocupate in companie. Acum se creaza un mediu propice dezvoltarii profitabile si transparentei.
C. Nu putem masura toti factorii de performanta. Este important insa sa stim ce putem masura si ce este importat sa masuram. De asemenea, aceste masuratori trebuie impartasite cu echipa, astfel incat ei sa fie constienti de ceea ce pot imbunatati. Un manager bun comunica echipei toti indicatorii de performanta si modul in care fiecare ii poate afecta.

WS: Care sunt cele mai usor de depasit prin coaching si care sunt cele care necesita cel mai mult timp de lucru?

JT: Cea mai usoara provocare de solutionat este reprezentata de luarea deciziilor. Multi manageri considera aceasta activitate o provocare. Ei creeaza astfel neclaritati in cadrul echipei si isi pierd din autoritate. Atunci cand managerii isi cunosc valorile si cultura in care opereaza, deciziile se pot lua cu usurinta, astfel inat sa se plieze cu aplicabilitatea unor planuri pe termen lung. Sesiunile de coaching cu un manager pentru a-si descoperi valorile se pot face cu usurinta, elegant si intr-o perioada relativ scurta de timp. Valorile pot fi impartasite echipei, astfel incat toti indivizii sa stie ce este cu adevarat important. Educarea angajatilor si uneori chiar si a clientilor este esentiala pentru crearea unui mediu productiv si sustenabil.

A fi asertiv atunci cand conduci o echipa poate reprezenta o provocare ce necesita o perioada mai lunga de timp pentru solutionare. Unora le este greu sa ia atitudine si sa priveasca din exteriorul echipei. Cea mai mare greseala pe care o pot face managerii este sa isi doreasca sa fie placuti de intreaga echipa.

O echipa are nevoie de obiective clare pentru a-si atinge target-ul. Atunci cand echipa nu este constienta de ce are de facut, poate aparea o stare de haos si dezorganizare. Managerii ce obtin rezultate alaturi de echipa lor, castiga respectul si devotamanetul angajatilor. Managerii obtin beneficii notabile din sedintele de coaching in a fi asertivi si a fi capabili sa comunice eficient atat cu fiecare angajat individual, cat si cu intreaga echipa.

WS: Care sunt tehnicile de coaching preferate de managerii straini? Dar de cei romani?

JT: Tehnicile de coaching sunt asemanatoare in intreaga lume, fiind insa conditionate de momentul din an, sectorul de afacere si cultura organizationala. Principalele tehnici folosite in Europa si SUA sunt cele adaptate dezvoltarii liderilor sau dezvoltarii individuale. Tehnici ce pot ajuta un manager/lider sa isi valorifice toate abilitatile. Principalul obiectiv pare a fi orientarea catre valorile liderului si provocarile personale. In Romania am identificat adesea un rol primar ocupat de tehnicile de motivare si persuasiune.

WS: Pe ce loc s-ar clasa tehnicile NLP intre optiunile managerilor pentru rezolvarea blocajelor pe care le traiesc?

JT: Multi manageri vor pozitiona sesiunile de coaching la un nivel inferior pe lista prioritatilor. Vor face acest lucru pana in momentul in care un factor extern sau intern le va afecta echipa. Rolul principal in companii in identificarea nevoilor de coaching apartine managerilor de resurse umane. In SUA, din cauza crizei economice, multi manageri au fost concediati pe motivul reducerii bugetelor. Aceasta inseamna ca managerii de la un nivel inferior au fost promovati pentru a le lua rolul. Pentru ca acestia sa aiba o sansa reala de succes, le-au fost atribuiti coach-i pe o perioada de 90 zile in care li se solicita sa isi demonstreze capacitatea de a reprezenta noua pozitie manageriala.
Multe companii considera coaching-ul un instrument esential pentru mentinerea bunastarii in randul angajatilor.

WS: Care sunt pricipalele rezultate pe care le dau tehnicile NLP in situatii dificile din business?

JT: Pot fi numeroase rezultate, in functie de context. Tehnicile de NLP au tendinta de a scoate emotiile dintr-o situatie si de a oferi claritate asupra situatiei. Pe de alta parte, tehnicile de NLP pot aduce nivelul emotional in centrul atentiei atunci cand este necesar. NLP-ul poate fi folosit in orice context, obiectivul acestuia fiind orientarea catre rezultate. Astfel identificam intrebarile potrivite “ce vrei sa se intample in aceasta situatie?”, “ce aspect pozitiv are totusi aceasta situatie?”. Tehnicile de NLP pot fi folosite pentru a intari puterea nivelului managerial. Principalul rezultat consta in identificarea obiectivului urmarit. Astfel, intreaga echipa poate agrea strategia folosita, utilizand, tot cu ajutorul tehnicilor NLP, un limbaj adecvat astfel incat fiecare sa isi inteleaga rolul in situatia data.

WS: In medie, cat investeste un manager roman in astfel de programe?

JT: NLP-ul a devenit un instrument destul de popular in Romania. Acum zece ani, Romania nu cunostea foarte multe aspecte ale NLP-ului. Programele din Marea Britanie au fost frecventate de manageri romani ce doreau sa isi aduca un plus de valoare. Astfel, s-a produs o conexiune intre liderii romani si trainerii internationali, aparand un val de interes comun in aceasta directie. La acest nivel, gradul de constientizare si standardele NLP din Romania se ridica la cote promitatoare. Romania are mai multi traineri NLP ce lucreaza eficient atat in Romania cat si la nivel international.

WS: Cum caracterizati apetitutul managerilor romani pentru programe profesionale de acest tip?

JT: Managerii romani au un interes aparte pentru NLP si aplicatiile acestuia. Majoritatea angajatilor vor privi cu mai multa admiratie un manager ce a urmat cursuri de NLP fata de un manager ce nu are cunostiinte in aceasta directie. Managerii NLP vor da dovada de mai multa eficienta si se vor putea implica mai bine in relatiile de parteneriere. Acestia impartasesc echipei, chiar la nivel inconstient, din abilitati si cunostiinte, prin manifestarea unui comportament adecvat.

Managerii din Romania ar trebui sa aiba cunostiinte de NLP, tinand cont ca multi dintre angajatii lor s-ar putea deja sa fi beneficiat de aceste zone de dezvoltare. Managerii ce participa la cursuri de initiere in NLP devin interesati si provocati de dezvoltare continua, cautand mereu noutati si noi zone de dezvoltare si productivitate.

WS: Dar apetitul companiilor din Romania de a finanta astfel de programe pentru angajatii lor?

JT: Companiile din SUA si Europa valorifica foarte mult managerii ce prezinta interes in a invata, in a se dezvolta. NLP-ul este recunoscut ca un instrument de valoare pentru a creste productivitatea afacerii si a imbunatati calitatea comunicarii. Companiile mari dau valoare acestui tip de training, in timp ce managerii de resurse umane incurajeaza antrenamentul NLP in randul liderilor echipelor. Am remarcat ca si in Romania multe organizatii platesc sesiunile de NLP pentru managerii lor, aceasta investitie fiind sustinuta de departamentul de resurse umane.

WS: Cat costa o ora de coaching la nivel international?

JT: In Marea Britanie si in SUA o sesiune de coaching poate costa de la 60 dolari pana la 500 dolari pe ora, in functie de context. Majoritatea coach-ilor vor oferi un pachet ce se desfasoara de-a lungul unor saptamani/ luni, timp in care clientul va participa la sedinte prestabilite. Acestea pot fi sedinte 1:1, sedinte telefonice sau skype si pot valora intre 200 dolari si 10.000 dolari.

WS: Cum caracterizati tendinta managerilor la nivel international de a-si plati din buzunarul propriu sedintele de coaching?

JT: La nivel international, managerii sunt inclinati spre a-si plati propria dezvoltare personala. Multe organizatii au bugete special pentru zona de dezvoltare sau aloca din bugetul de marketing tocmai pentru a sustine evolutia angajatior la nivel personal si/sau organizational. Managerii orientati spre dezvoltare continua, vor negocia cursurile oferite si sedintele de dezvoltare inca din cadrul de angajare.

Metropolis, compania pe care John Thompson, si Coaching Vision organizeaza in Bucuresti, in perioada 31 Martie – 1 Aprilie 2017, doua cursuri sustinute de catre John Thompson - „101 Valori” si „Tehnici moderne de NLP pentru Start-up-uri si Antreprenori”.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.