La numai sase luni de la deschiderea centrului comercial ParkLake Shopping Center din cartierul bucurestean Titan, dezvoltatorul portughez al proiectului anunta ca va continua investitiile in cea mai noua investitie de mari dimensiuni din Capitala si anunta ca va demara investitiile in proiectul Adora Mall din Craiova.

ParkLake a reprezentat cea mai importanta investitie imobiliara intr-un proiect comercial din Romania la nivelul anului trecut, care s-a ridicat la circa 180 de milioane de euro.

„Tinta noastra a fost sa aducem o schimbare pozitiva in sectorul 3. Pentru a intelege mai bine dorinta vizitatorilor am intrat intr-un dialog strans cu vizitatorii si zi de zi am aflat si descoperit noi dorinte si obiceiuri care sa ne ajute sa ne imbunatatim oferta de magazine, servicii, agrement, confort si siguranta. Un astfel de proces de invatare este important si trebuie sa fie continuu, daca vrem sa ne adaptam dorintelor reale ale chiriasilor si vizitatorilor nostri”, spune Ingo Nissen (foto cover), managing director al Sierra Developments Romania, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Cum a fost gestionat santierul de peste 70.000 de mp in care au lucrat pana la 2.000 de persoane

Desi au fost foarte multi vizitatori care s-au plans in ultimele luni de diferite probleme cu care proiectul s-a confruntat, de la infiltratiile de apa din magazine, la problemele cu parcarea interioara a mall-ului ParkLake, reprezentantii Sonae Sierra sustin ca vor urma investitii in optimizarea continua a proiectului.

„In diferitele etape ale lucrarilor de constructie, pe santier au lucrat 500 - 2.000 de persoane si apoi, odata cu deschiderea centrului comercial, au fost create in jur de 2.000 de locuri de munca directe. Toate acestea au fost greu de gestionat, insa, inca de la deschidere, au creat o influenta pozitiva pentru comunitatea locala si vor aduce noi oportunitati de dezvoltare pentru francize si branduri locale. (...) Este de la sine inteles ca un proiect de asemenea dimensiuni vine cu provocari din punctul de vedere al bunei functionari a intregului, al alinierii etapelor si evitarii sincopelor. Am avut intotdeauna o buna relatie cu autoritatile si furnizorii de servicii. Principala provocare este tocmai coordonarea tuturor celor implicati in acest proiect”, a mai aratat managerul care conduce operatiunile Sonae Sierra.

Una dintre provocarile cu care proiectul ParkLake s-a confruntat a fost parcarea subterana, care a generat un sir nesfasit de nemultmiri din partea vizitatorilor. Dezvoltatorii proiectului au incercat sa eficientizeze calea de acces si iesirea din parcare, iar, mai nou, acestia pregatesc si montarea unor bariere pentru acces platit.

„Ne concentram constant pe optimizarea centrului comercial ParkLake din perspectiva detaliilor eficientei in exploatare. Continuam sa monitorizam activitatea de trafic si lucram la imbunatatirea parcarii, avand in vedere traficul foarte ridicat in aceasta zona. Ne gandim la cum putem sa luam masuri impotriva incercarii de a utiliza parcarea de la ParkLake ca parcare pe termen lung. Clientul obisnuit, care vine la ParkLake pentru cumparaturi sau activitati de agrement, sta 4-5 ore si nu va plati parcarea. Tinta noastra este sa ii descurajam pe cei care au intentia sa foloseasca parcarea noastra subterana pe durata mai multor zile”, a mai adaugat Ingo Nissen.

Sonae Sierra, 75 de mall-uri in toata lumea, dintre care doua in Romania: ce urmeaza?

Sonae Sierra administreaza si/sau gestioneaza aproximativ 75 de centre comerciale in tari foarte diferite. Unele dintre aceste centre au 120.000 mp suprafata inchiriabila sau chiar mai mult.

Pe langa ParkLake, Sonae Sierra mai detine si proiectul River Plaza Mall din Ramnicu Valcea, cumparat in anul 2007, cu o suprafata inchiriabila de peste 12.000 mp.

„ParkLake este pe drept cuvant un centru comercial mare, insa corespunde formatului pe care suntem obisnuiti sa-l administram prin experienta pe care am dobandit-o in peste 27 de ani si nu reprezinta un scenariu special. Fiecare centru are particularitatile lui, din punctul de vedere al locatiei, al profilului vizitatorilor, ceea ce schimba modul in care trebuie sa ne adaptam la nivel operational, dar este vorba mai degraba de ajustari fine intre competentele noastre si nevoile speciale ale chiriasilor si vizitatorilor nostri”, a adaugat Nissen.

Intrebat despre declaratiile recente in care anunta ca o parte dintre chiriasii neperformanti ar putea parasi centrul comercial in urmatoarea perioada de timp, reprezentantul Sonae Sierra a dat asigurari ca se fac eforturi pentru a reusi sa aduca pe linia de plutire activitatea din centrul comercial.

„Sunt chiriasi care au rezultate mai bune decat altii, este ceva normal. Este insa prea devreme ca sa putem vorbi despre retaileri neperformanti. Inainte de aparitia unor astfel de situatii, identificam problemele principale care le afecteaza rezultatele, discutam impreuna noi solutii, modificari sau adaptari pentru a corecta situatia si le sustinem eforturile, ajutandu-i sa puna in practica aceste imbunatatiri. Pe de alta parte, este firesc ca dupa o anumita perioada sa reinnoim combinatia de chiriasi, pentru a face loc unor concepte, branduri si servicii noi in oferta pentru vizitatori. O astfel de situatie este privita insa pe termen lung si permite modificarile prin care chiriasii isi imbunatatesc rezultatele prin intarirea ofertei in ansamblul sau”, a adaugat seful Sonae Sierra Romania.

Ingo Nissen anunta recent ca vizeaza noi proiecte de centre comerciale de mari dimensiuni in Romania, in orase cheie, dar nu renunta nici la proiectul din Craiova.

„Avem in pregatire proiectul Adora Mall, la Craiova. Asteptam momentul oportun sa mergem inainte cu dezvoltarea proiectului, in functie de dinamica pietei. Deschiderea ParkLake corespunde strategiei pe care o urmam de cativa ani si credem ca Romania ofera in continuare oportunitati de dezvoltare pentru noi proiecte. Imediat ca vom avea confirmarea unor pasi in directia unui nou proiect, vom comunica intentiile noastre”, a completat Ingo Nissen.

Potrivit acestuia, rata de penetrare a centrelor comerciale in Romania reprezinta aproximativ 125 mp GLA (suprafata inchiriabila totala)/1000 locuitori, ceea ce este inca departe de media europeana, care este de 260 mp GLA/1000 locuitori.

„Indicele de pe aceasta piata ne-a aratat ca exista inca oportunitati de dezvoltare a unui concept de centru comercial si agrement de buna calitate in mai multe orase, mai ales pentru formatele moderne, urbane”, a mai precizat Ingo Nissen.

Oficialul Sonae Sierra sustine ca analizeaza cu atentie trei orase pentru posibile noi dezvoltari de centre comerciale de mari dimensiuni la nivel local.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »