Mediul de afaceri inca asteapta unele dintre masurile promise de actualul Guvern la preluarea mandatului si care ar fi trebuit deja sa intre in vigoare. Printre acestea se numara TVA zero la locuinte si legea preventiei. In schimb, pe fondul veniturilor scazute la buget, oamenii de afaceri se tem de eventualitatea majorarii unor taxe. Cea mai vehiculata varianta este impozitul progresiv.

Aplicarea TVA zero la livrarea de locuinte ar fi trebuit sa intre in vigoare inca de la 1 martie, conform programului de guvernare, insa autoritatile trebuie sa obtina o derogare de la Comisia Europeana pentru aceasta masura.

“In acest moment, stiu doar ca autoritatile vor sa solicite Comisiei Europene derogarea necesara in acest scop, care este obligatorie, iar pana atunci s-au decis sa nu o implementeze”, a declarat Vlad Boeriu, tax partner in cadrul Deloitte Romania, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

In prezent, in Romania se aplica o cota de TVA redusa, de 5%, pentru locuinte livrate in anumite conditii. “Din declaratii nu reiese clar daca dorinta este sa se scada acest 5% la zero, pentru acelasi tip de livrari de imobile, sau se doreste pentru toate imobilele o cota zero de TVA. Din cum arata draftul de ordin, se pare ca este vorba doar de cele care se incadreaza la 5%”, a explicat consultantul citat.

TVA zero la locuinte, avantaje si dezavantaje pentru stat

In opinia sa, in cazul in care se opteaza pentru eliminarea TVA la livrarea tuturor imobilelor, cumparatorii ar beneficia de preturi mai mici, dar statul ar avea o serie de avantaje si dezavantaje.

“Unul din dezavantajele statului ar fi ca nu va mai avea colectare din TVA din vanzarea de bunuri imobile. Al doilea dezavantaj ar fi ca dezvoltatorii vor fi pe pozitie de rambursare, dar procedura implica un control din partea ANAF, ceea ce inseamna mult mai multe resurse consumate. In masura in care deja exista un deficit de inspectori, care se ocupa momentan de controale, de inspectii, ne punem intrebarea daca acest surplus nu se va reflecta intr-o diminuare a focusului pe reducerea evaziunii. Pe de alta parte, exista si un avantaj, si anume ca o astfel de masura ar putea duce la diminuarea evaziunii fiscale pe contributii sociale, in sensul ca atat timp cat dezvoltatorul va fi sigur ca va avea un control de la ANAF, s-ar putea sa fie mult mai grijuliu cu angajatii proprii si cu agajatii subcontractorului in a se asigura ca acestia lucreaza cu contract de munca si le sunt platite contributiile”, a mai spus Boeriu.

Legea preventiei, benefica, dar cu anumite limitari

In ceea ce priveste Legea preventiei, desi ar fi trebuit sa intre in vigoare in primul trimestru al anului, aceasta este abia in stadiu de proiect in dezbatere publica.

Vlad Boeriu sustine ca legea, in forma propusa, ar putea fi benefica pentru mediul de afaceri, insa cu anumite limitari.

“Ca si in cazul 088 (eliminarea formularului -n.r.), este mai mult o modificare de forma, fara sa fie una de impact. Se refera doar la amenzi, nu si la alte debite suplimentare. (…) Pe de alta parte, nu se aplica aceste facilitati de preventie daca exista un risc de necolectare. Este si cazul inspectiei fiscale, in cadrul careia se aplica majoritatea amenzilor. Si atunci, daca nu pot sa aplic preventia, pentru ca, daca o aplic, intarzii inspectia fiscala, inseamna ca nu ma scuteste de amenda. Si atunci se ajunge la o aplicabilitate foarte limitata a preventiei”, a precizat Boeriu.

In schimb, preventia se va putea aplica in cazul celorlalte institutii de control, in afara de ANAF. “Deci legea preventiei este benefica, cu limitarile mentionate”, a explicat consultantul citat.

Pe de alta parte, formularul 088, de inregistrare in scop de TVA, desi a fost eliminat, conform promisiunilor, procedura nu s-a simplificat si, in plus, a devenit mai putin transparenta.

“Formularul s-a eliminat doar formal, pentru ca la inregistrarea in scop de TVA si acum se solicita documente similare si se efectueaza o analiza similara. Acestea au menirea de a limita posibilitatile de evaziune fiscala. Dar opinia mea este ca aceasta incercare nu este una adecvata din doua motive. In primul rand, cine vrea sa faca evaziune, gaseste portitele sa se inregistreze in scop de TVA, inclusiv sa achizitioneze firme gata inregistrare in scop de TVA. Pe de alta parte, pentru contribuabilii corecti procedura este foarte greoaie, nu este in acord cu directiva privind TVA, ceea ce inseamna ca Romania risca o procedura de infringement, si nu cred ca isi atinge telul”, a mentionat reprezentantul Deloitte.

Mai mult, in practica sunt cazuri in care verificarile pot chiar sa exceada procedura, iar fiecare autoritate fiscala pune in aplicare noua procedura de inregistrare in stil propriu. “Fiecare autoritate fiscala pune in aplicare noua procedura de inregistrare dupa cum o intelege ea, avand in vedere cadrul formal cu mult mai multe scapari. Asadar, ajungem la aplicari neuniforme ale aceluias act normativ”, subliniaza Boeriu.

O alta promisiune a actualului guvern, anuntata de Ministrul Finantelor Publice la preluarea mandatului, se refera la comasarea intregii legislatii cu impact in economie intr-un “Cod economic”, pana la jumatatea anului, iar numarul de taxe sa fie redus la 50.

Codul economic, o necunoscuta pentru mediul de afaceri

“Nu sunt la curent cu o astfel de initiativa de consultare. Poate ca se va formaliza la un moment dat. Cred insa ca mai important decat adunarea mai multor acte legislative intr-o singura umbrela este stabilitatea lor. Degeaba le adunam sub aceeasi umbrela, denumita Cod economic, daca ajungem sa le modificam de doua ori pe zi. (…) Codul fiscal s-a modificat de nenumarate ori de la implementare si pana acum si se dicuta continuu de alte modificari, care vin fara un preaviz suficient pentru mediul de afaceri”, a adaugat Boeriu.

Pe de alta parte, reprezentantul Deloitte, sustine ca, in contextul veniturilor bugetare reduse si al avertismentelor privind eventualitatea unor dezechilibre macroeconomice, generate de cresterea cheltuielilor sociale, exista temeri in randul contribuabililor cu privire la cresterea unor taxe sau introducerea altora noi.

“Exista de ceva vreme discutia referitoare la impozitarea progresiva. Si exista o arie de ingrijoare in mediul de afaceri din acest punct de vedere. S-a renuntat si la plafonarea contributiilor in cazul salariilor, ceea ce dus la cresterea semnificativa a impozitarii in cadrul anumitor segmente de business, in general in servicii, acolo unde exista un cost mare cu salariile si unde impactul renuntarii la plafonare a fost semnificativ. Aceleasi segmente vor fi afectate si mai mult odata cu introducerea impozitarii progresive daca actualele cote vehiculate nu vor ramane in varianta finala”, a mai adaugat Boeriu.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.