Preturile la care bancile au vandut portofoliile de credite neperformante (NPL) au variat puternic in perioada post criza, insa la fel si volumele vandute. In cazul imprumuturilor pentru populatie, sumele incasate au fost cuprinse intre 2% si 16% din valoarea nominala a portofoliilor instrainate. Pentru creditele neperformante ale firmelor, vanzarile s-au accelerat in ultimii trei ani, iar preturile au crescut de la 3% in 2014 la 9% in 2016.

Datele sunt cuprinse intr-o prezentare sustinuta recent de prim-viceguvernatorul Bancii Nationale a Romaniei (BNR), Florin Georgescu, in cadrul unei intalniri cu cercetatorii.

“Pretul de vanzare al creditelor populatiei a fost, in perioada 2008 - 2016, in medie de 10% din valoarea nominala a portofoliilor, insa cu variatii semnificative de la an la an (intre 2% si 16%)”, se mentioneaza in prezentarea citata.

Insa portofoliile vandute la 2% si 16% din valoarea nominala au avut valori reduse, acestea urcand in ultimii ani.

Cate credite au vandut bancile si la ce preturi?

Potrivit prezentarii, vanzarile portofoliilor de credite neperformante ale populatiei au devenit mai consistente incepand cu anul 2015. Astfel, in 2014, creditele vandute au insumat 28 de milioane de euro, la valoarea nominala, iar pretul incasat a fost de 14%.

Suma a crescut accelerat, la 264 de milioane de euro in 2015, insa pretul mediu incasat de banci s-a redus la 7%. Un an mai tarziu, au crescut atat suma vanduta, la 288 de milioane de euro, cat si pretul incasat de banci, respectiv 12%.

Nivelul scazut de pret la care au fost vandute aceste portofolii justifica analiza ANAF din perspectiva legalitatii eventualelor optimizari fiscale efectuate in cadrul acestor operatiuni.

Cum se vand neperformantele firmelor?

In cazul firmelor, vanzarile portofoliilor de credite neperformante au avut o evolutie similara, fiind concentrate in ultimii doi ani (2015 si 2016).

“Pretul vanzarilor de neperformante ale firmelor a fost, in perioada 2014 - 2016, in medie de 8,5% din valoarea nominala a portofoliilor, insa cu variatii semnificative de la an la an (intre 3% si 9%)”, a subliniat prim-viceguvernatorul BNR.

Volumele si preturile au crescut proportional, pe aceasta piata in ultimii trei ani. In 2014, bancile au vandut portofolii in suma de 23 de milioane de euro, la 3% din valoarea nominala, in 2015 suma a urcat la 123 de milioane de euro, iar pretul la 7%, iar in 2016, creditele vandute au insumat 437 milioane de euro, iar pretul incasat de banci a ajuns la 9%.

Si in acest caz, oficialul BNR considera ca este necesar ca ANAF sa analizeze modul in care creditele au fost vandute.

Cu aceeasi ocazie, Florin Georgescu a reamintit faptul ca expansiunea rapida a creditarii din perioada anterioara crizei si efectele acesteia au dus la acumularea unui volum ridicat de credite neperformante, rezolvate substantial in ultimii doi ani (reducere de la 21% in 2014 la 9,5% in 2016 a ratei creditelor neperformante).

“Microintreprinderile au generat partea dominanta a crditelor neperformante inregistrate de firme, iar creditele de consum au
cauzat partea cea mai mare a NPL generate de populatie, respectiv 60% din soldul la T3 2016 (70% au fost acordate in perioada de
boom 2007 - 2008); restul de 40% il reprezinta NPL-uri aferente creditelor pentru locuinte (65% din acestea acordate in perioada 2007 – 2008)”, a punctat prim-viceguvernatorul BNR.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri