Urmatoarea generatie de antreprenori este mai constienta de semnificatia si impactul schimbarilor de pe piata si este mai pregatita pentru a le intampina decat generatia anterioara, conform studiului Deloitte NextGen 2017. Studiul Deloitte a fost efectuat in regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa), in randul a 268 de companii, dar anumite caracteristici se regasesc si in randul antreprenorilor locali. Un studiu adaptat pietei locale este in lucur si urmeaza a fi publicat in toamna acestui an.

Alina Mirea este Partener Deloitte Romania.

Potrivit studiului, urmatoarea generatie de antreprenori se asteapta ca in urmatorii doi-trei ani sa aiba loc evolutii semnificative pe piata in care activeaza, un sfert dintre ei fiind de parere ca nu vor pierde cota de piata in favoarea unor noi competitori.

In Romania, unde ne aflam la a doua generatie de antreprenori, afacerile de familie ajunse la maturitate dupa ce au parcurs mai multe etape de dezvoltare si au traversat cateva crize se confrunta cu o problema noua: succesiunea. Unii antreprenori de succes au constatat ca varianta numirii unei persoane din afara familiei la conducerea firmei nu a fost intotdeauna cea mai buna alegere, alegand sa preia din nou fraiele companiei dupa o perioada de retragere din pozitiile executive. Aceasta este insa doar o solutie temporara, care rezolva partial problema succesiunii unor afaceri infloritoare: cui lasam mostenire un business pe care l-am crescut de la zero, prin forte proprii, transformandu-l de la stadiul de idee intr-o afacere de succes?

Studiul Deloitte arata ca afacerile de familie au marele avantaj de a fi agile si rapide si se pot adapta mult mai repede la nevoile pietei decat alti competitori mari, cu proceduri greoaie si un centru de decizie aflat, uneori, in afara tarii in care opereaza. Astfel de companii au un orizont pe termen lung - ele au fost create pentru a fi lasate mostenire generatiei urmatoare si nu pentru a genera un profit pe termen scurt.

Citeste si:
Cum a luat startul 2014 in imobiliare: cererea de locuinte creste,...
Cum a luat startul 2014 in...

In acelasi timp, insa, afacerile antreprenoriale au vulnerabilitati de care trebuie sa tina seama: deciziile se iau prea mult in interiorul familiei sau a consiliului de administratie, iar angajatii acestor tipuri de companii nu sunt suficient de bine pregatiti pentru a face fata schimbarilor rapide de pe piata. Astfel, 17% dintre liderii afacerilor de familie considera ca angajatii lor nu sunt pregatiti pentru a se adapta la evolutiile pietei, in timp ce 35% dintre respondenti cred ca mai este loc de imbunatatire. Acest lucru are legatura cu modul in care sunt conduse aceste afaceri, deciziile luandu-se in interiorul familiei, implicand prea putin angajatii sau alte persoane din exterior.

Cele mai mari provocari pentru o afacere antreprenoriala sunt astfel mai degraba de ordin intern decat externe: relatiile de familie in schimbare si succesiunea pentru conducerea companiei sunt aspecte mai importante decat piata pe care opereaza o astfel de companie.

Urmatoarea generatie de lideri ai afacerilor de familie are o sarcina grea: afacerile pe care le mostenesc trebuie sa performeze cel putin la fel de bine ca in perioada anterioara, fara a beneficia, insa, de aceeasi motivatie ca in cazul fondatorilor: dorinta de a crea ceva de la zero, de a-si depasi situatia si de a razbi crizele traversate, uneori chiar cu sacrificii familiale. Provocarile actuale sunt mai nuantate si cer o adaptare rapida din partea liderilor de business: consumatorii au asteptari din ce in ce mai ridicate, oferta larga de pe piata permitandu-le sa aleaga si in functie de alte criterii, nu numai cele legate de functionalitate sau pret; inovatiile de pe piata globala ajung rapid si la noi in tara unde sunt adoptate uneori imediat si de consumatorii din Romania.

Pentru a prospera intr-un mediu in continua evolutie, organizatia trebuie sa devina mai flexibila, mai dinamica si mai deschisa la nou, iar acest lucru nu se poate realiza cu ”usile inchise”, ci implicand in procesul decizional propriii angajati sau consultanti externi, care pot aduce o perspectiva diferita si proaspata. Tanara generatie trebuie nu doar sa invete business-ul parintilor sai, dar si sa se deschida mai mult catre exterior si sa preia lucrurile bune din alte modele de business care s-au dovedit viabile in timp.

Citeste si:
Pranz cu un manager "nascut pe terenul de baschet": Despre...
Pranz cu un manager "nascut...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Veeam: Cautam un nou spatiu in Romania, pentru 250 de oameni