Principalele sectoare in care sunt inregistrate reclamatii din partea consumatorilor sunt alimentele, domeniul financiar-bancar, companiile online si transporturile, potrivit lui Bogdan Pandelica, presedinte al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), prezent la conferinta de presa ocazionata de lansarea tribunaconsumatorilor.ro, platforma online cu informatii despre drepturile consumatorilor si care pune la dispozitia utilizatorilor materiale text si video realizate in parteneriat cu institutii de stat, branduri, organizatii si asociatii profesionale.

Potrivit lui Bogdan Pandelica, ANPC a inregistrat peste 700.000 de reclamatii in ultimii zece ani, iar in ultima perioada au crescut cele care vizeaza zona de cumparaturi online, serviciile financiar-bancare si nebancare si zona recuperatorilor de creante.

”Numarul petitiilor inregistrate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a crescut semnificativ in ultimii cinic ani. Doar in cazul petitiilor cu privire la serviciile financiare, numarul a crescut de peste opt ori, pana la 10.746, la finalul anului 2016”, declara Bogdan Pandelica, presedinte ANPC.

Acesta este si motivul pentru care compania Mastercard Romania s-a alaturat initiativei Tribuna Consumatorilor, fondata de Asociatia ”Suta la Suta Romanesc”, care mai este sprijinita, in afara de ANPC si Mastercard, de mai multe asociatii si institutii printre care Asociatia Presei Agricole din Romania, Asociatia Romana a Magazinelor Online, Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor din Domeniul Bancar, Institutul National Bancar, Asociatia Patronatelor din Industria Laptelui, C.N.I.E.P. Larex si Patronatul Roman din Industria de Morarit, Panificatie si Produse Fainoase.

MasterCard, Cosmin Dragomirescu

Citeste si:
Plata cu cardul, disponibila si in doua piete din Bucuresti
Plata cu cardul, disponibila...

”Ne propunem sa ii ajutam pe consumatori sa realizeze in cunostinta de cauza plati prin mijloace electronice si sa devina familiarizati cu acest mediu, care le poate usura foarte mult activitatiole de zi cu zi. Noi am populat cu continut relevant sectiunea financiara a Tribunei Consumatorilor si vom mentine aceasta sectiune proaspata si la zi. Oferim informatii relevante atat pentru adulti, cat si pentru cei mici, asigurandu-ne ca activitatie unei banci, tranzactiile cu cardul ori cu un portofel electronic sau securitatea contului bancar devin informatii la indemana tuturor”, spune Cosmin Vladimirescu, general manager Mastercard Romania, precizand ca tara noastra se afla pe ultimul looc din perspectiva educatiei financiare, rata de alfabetizare financiara fiind, la noi, de 22% (in Bulgaria este 35%, in timp ce rata de incluziune financiara (accesul la servicii financiar-bancare) este de 60%, in timp ce media europeana este de 90%.

Dintre romanii care sunt educati financiar, 90% isi iau informatiile din familie, in timp ce cate 5% - de la scoala si din zona industriei de profil, potrivit unor statistici prezentate de Mirela Iovu, vicepresedinte CEC Bank.

Doar unul din cinci romani are educatie financiara si trebuie sa scadem cele 90 de procente care sunt educati financiar in familie si sa crestem celelalte doua categorii, adica scoala si industria”, spune Mirela Iovu. Prezent de asemenea la evenimentul de lansare a platformei Tribuna Consumatorilor, Florin Danescu, presedinte executiv al Asociatiei Romane a Bancilor (ARB) a declarat ca foarte importanta este educatia financiara facuta in scoli, care in prezent este materie optionala.

”Ne dorim sa facem din educatia financiara o materie obligatorie in scoli, toti cei care activeaza in domeniul financiar-bancar sunt de acord cu aceasta idee. De la Ministerul Educatiei am primit raspuns ca poate in 2020, dar economia nu asteapta. In prezent, presedinti de banci, directori de banci merg in scoli si universitati la cursuri de educatie financiara”, explica Florin Danescu.

Citeste si:
Parteneriat intre PayPal si Mastercard pentru clientii din Romania
Clientii PayPal din Romania...

O alta mare categorie care conduce in topul reclamatiilor venite din partea consumatorilor este, potrivit datelor ANPC, reprezentata de catre sectorul produselor alimentare.

”Eu insist in a spune ca alimentele noastre sunt sigure, dar ne bucuram de vigilenta celorare reclama produse care nu respecta standardele, iar producatorul de alimente va suferi nu numai o paguba materiala, ci si una de imagine. Realitatea alimentelor de pe piata romaneasca nu este atat de neagra, dar avem tendinta ca exceptia sa o transformam in regula”, spune Mihai Visan, secretar de stat in cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR).

Nu doar categoriile de produse si servicii mentionate vor fi analizate in cadrul platformei Tribuna Consumatorilor, potrivit initiatorilor sai, care isi doresc sa devina prima sursa la care consumatorul apeleaza atunci cand are nevoie de informatii cu privire la drepturile sale, fie ca este vorba despre incheierea unei polite de asigurare, de acesarea unui imprumut bancar sau despre achizitionarea de electrocasnice.

”Am avut aceasta initiativa dupa ce am constatat ca furnizorii si consumatorii au nevoie de o punte de comunicare prin care relatia lor sa se imbunatateasca. Stim ca buna cunoastere a drepturilor consumatorilor este un prim pas catre intarirea acestei relatii, contribuind semnificativ la calitatea serviciilor si a produselor existente”, spune Adrian Iordache, initiator al platformei Tribuna Consumatorilor.

Citeste si:
Mastercard nu lasa Revolut doar pe mana celor de la Visa in SUA
Mastercard nu lasa FinTech-ul...

Sursa foto: Dreamstime.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Carrefour demareaza un proces de verificare a conditiilor de pastrare