15 Februarie 2018

Economia Romaniei a franat pe final de 2017, dar tot ramane tara cu cea mai mare crestere a PIB din Europa! De ce nu ne putem bucura?



Economia Romaniei a franat in ultimul trimestru al anului trecut, astfel incat cresterea PIB pe intregul an a fost de 7%, potrivit datelor transmise de Institutul National de Statistica. In trimestrul patru din 2017, cresterea fata de aceeasi perioada a anului anterior a fost de 6,9%, in scadere de la 8,3% in trimestrul trei.

Fata de trimestrul III din 2017, in ultimele trei luni ale anului economia Romaniei a crescut cu 0,6%.

Cu toate acestea Romania ramane economia europeana cu cel mai puternic ritm de crestere, datorita unui consum viguros. Insa tara noastra se pregateste pentru consecinte dificile din cauza faptului ca neglijeaza investitiile, avertizeaza analistii, citati de AFP, scrie Agerpres.

Care sunt pericolele care ne pandesc?

"Cresterea economica nu este intotdeauna sinonima cu dezvoltarea. Economia romaneasca a crescut prin indatorare, fara a construi niciun nou kilometru de autostrada", spune analistul Cristian Paun.

Totodata, Paun subliniaza faptul ca Guvernul s-a inselat crezand ca productia locala va merge pas la pas cu cererea, avand in vedere ca romanii au cumparat in special bunuri importate. In consecinta, deficitul comercial a crescut cu o treime in 2017 pana la aproape 13 miliarde euro.

In pofida disparitatilor mari intre orase si sate, romanii au beneficiat de o dublare a salariului minim intre 2013 si 2017, de la 700 pana la 1.450 de lei (157 la 319 euro). Insa productivitatea nu a crescut la fel de mult, ceea ce a afectat competitivitatea companiilor, sustin angajatorii.

Si institutiile internationale si-au inmultit avertismentele la adresa Romaniei.

"Principalul motor al cresterii a fost consumul gospodariilor, stimulat de scaderile de taxe si majorarile salariale. Investitiile publice sunt in scadere pentru al doilea an consecutiv", a subliniat Comisia Europeana.

De asemenea, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) a lansat un avertisment fata de cresterea deficitelor ca urmare a acestor majorari a cheltuielilor, evocand spectrul unei supraincalziri a economiei.

"Tendinta se va mentine in 2018", a avertizat Matteo Patrone, director regional BERD pentru Romania si Bulgaria.

Aceasta in conditiile in care necesitatile unei tari cu 20 de milioane de locuitori sunt enorme in termeni de echipamente de sanatate, educatie si transport. Romania are doar 550 de kilometri de autostrazi si o retea feroviara degradata, trenurile circuland in medie cu o viteza de 44 de km/h, fata de 78 km/h in 1990.

Infrastructura ramane la pamant

"Niciun ban nu a fost cheltuit in 2017 pentru achizitionarea de material rulant, in timp ce caile ferate nu au fost modernizate decat pe distante foarte scurte. Situatia va fi si mai dramatica in 2018 deoarece bugetele au fost din nou diminuate", afirma Viorel Istrate, liderul sindicatului Federatia Nationala Feroviara Miscare Comercial.

Noul prim-ministru social-democrat Viorica Dancila a promis constructia a 350 de kilometri noi de autostrada pana in 2020.

La venirea sa la putere, in luna decembrie 2016, majoritatea de stanga a adoptat mai multe cresteri salariale in sectorul public si majorarea prestatiilor sociale.

Romania a cunoscut o euforie similara in 2007-2008, inainte de a traversa o grava recesiune. Urmarea a fost o cura dura de austeritate cu taieri de salarii de 25% si un ajutor de urgenta din partea FMI si UE.

"Daca ne uitam la cresterea economica din ultimii 25 de ani vedem o foarte mare volatilitate: perioade de expansiune sustinuta urmate de prabusiri la fel de spectaculoase", spune Cristian Paun.



Citeste si