Economia zonei euro își revine după criza provocată de pandemia COVID. Ce s-a schimbat este faptul că serviciile, mai ales turismul, hotelurile şi restaurantele, paralizate în primele etape ale pandemiei, tind să devină motorul principal de creştere.

În schimb industria, afectată de diferite penurii şi perturbări în lanţurile de aprovizionare, are motoarele reduse. Evoluţia economică este încurajatoare, însă dă şi de gândit. Penuriile şi problemele de pe lanţurile de aprovizionare nu sunt ceva nou şi nimeni nu ştie când vor înceta. Pe de altă parte, Spania, o economie dependentă puternic de turism, dansează şi petrece pe un vulcan de COVID, scrie Bloomberg, potrivit Digi24.

Indicele anticipativ PMI compozit pentru zona euro al IHS Markit a atins un minim pe două luni de 59,5 în august, faţă de 60,2 în iulie, situându-se însă în continuare peste nivelul de 50 ce separă creşterea de declin, scrie CNBC. Indicele este realizat pe baza unor chestionare trimise directorilor de achiziţii din companii.

„Semnele bune vin din a doua lună consecutivă de creştere a angajărilor, care reflectă eforturile firmelor de creştere a capacităţii operaţionale şi acoperire a cererii, ceea ce ar trebui să diminueze în ultimă instanţă presiunile inflaţioniste”, spune Chris Williamson, economist-şef la IHS Markit.

Datele vin în condiţiile în care mulţi consumatori din regiune se bucură de eliminarea restricţiilor legate de coronavirus, redeschiderea impulsionând redresarea economiilor de pe urma pandemiei.

În cazul celor mai mari două economii ale regiunii, recuperarea depinde din ce în ce mai mult de servicii în contextul în care blocajele existente la nivelul lanţurilor de aprovizionare pun probleme fabricilor, notează Bloomberg.

În Germania, activitatea serviciilor s-a menţinut aproape de recordul din iulie, în timp ce activitatea sectorului manufacturier, o industrie vitală, a încetinit peste aşteptări. Serviciile franceze au fost de asemenea mai stabile în august, beneficiind de pe urma unei reveniri a sectorului ospitalităţii.

Această situaţie era deja evidentă în trimestrul doi, când economii dependente de turism ca Italia şi Spania au preluat statutul de motoare de creştere în Europa. Răspândirea tulpinii Delta a coronavirusului generează însă acum nesiguranţă. În Spania, de exemplu, numărul cazurilor de infectare cu coronavirus este în creştere puternică după ce guvernul a redeschis afacerilor pentru susţinerea redresării economice.

În sectorul manufacturier, penuriia de materie primă şi blocajele de transport persistă. Un sondaj realizat în rândul companiilor germane a indicat că majoritatea nu se aşteaptă la o îmbunătăţire a situaţiei în acest an.

Serviciile au preluat rolul de principal motor de creştere după ce mulţi producători întâmpină în continuare probleme legate de criza de materii prime şi componente şi întârzieri legate de livrări.

Potrivit IHS Markit, presiunile legate de creşterea preţurilor sunt în linie cu aşteptările legate de menţinerea inflaţiei la un nivel ridicat în cea de-a doua jumătate a anului.

„Economia zonei euro merge înainte cu toate motoarele pornite, redeschiderea având efectul pozitiv aşteptat asupra creşterii. Temerile privind impactul tulpinii delta şi penuriile de materii nu au afectat redresarea deocamdată“, arată analiştii ING.

Economiştii Commerzbank remarcă faptul că ultimele date le susţin estimările privitoare la o redresare pronunţată a economiei zonei euro în vară, potrivit Reuters.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri