21 Septembrie 2021

Profesor: Gândirea critică ar trebui inclusă la fiecare materie predată în școli, cât mai devreme



Gândirea critică este o abilitate esențială a secolului XXI pentru noi toți, în special pentru elevii de azi, adulții de mâine. Este modul prin care viitorii adulți vor învăța să își pună întrebări, să asculte, să emită propriile păreri, să vizualizeze o anumită situație într-un context și să caute soluții. Așadar, gândirea critică îi ajută să fie cât mai bine pregătiți pentru meseriile viitorului, marea majoritate a acestora nefiindu-ne cunoscute în prezent. Dar oare poate fi ”predată” gândirea critică în școală? Cum poate fiecare profesor să își dezvolte această abilitate și cum îi pot ajuta dascălii pe elevi să o dobândească?

”Cum putem forma oameni care să gândească independent? Sigur nu prin reproducere, dictare, memorare. Au și acestea rolul lor, însă dacă vrem să le dezvoltăm copiilor gândirea critică, trebuie să o facem la fiecare oră, la fiecare lecție. Copiii trebuie învățați să pună și să își pună întrebări mult mai devreme decât gimnaziul”, a spus și Carmina Vakulovski, facilitator mentalitate deschisă în educație și lider al comunității SuperTeach Brașov, în cadrul unei conferințe organizate de SuperTeach.

Iulia Măndășescu, profesor pentru psihopedagogie specială, profesor MERITO a vorbit despre integrarea în sistem a copiilor cu deficiențe, în contextul în care numărul acestora a crescut foarte mult în ultimii ani.

”Dar nu vorbim mai deloc despre cum trebuie să fie profesorul care integrează acești copii”, punctează profesoara, precizând că ”acest profesor trebuie să fie reflexiv, critic și creativ”.

”O modalitate prin care copiii ar fi ajutați să își dezvolte gândirea critică, ar fi să învețe să colaboreze unii cu ceilalți și să comunice, ar fi învățarea bazată pe proiecte”, susține, la rândul său Marius Lobază, profesor de matematică la Colegiul Național Bănățean, membru Aspire Teachers România.

Școala ar trebui să fie portalul către lumea digitală, nu cea care închide acest univers

La rândul său, Ileana Rotaru, conferențiar universitar în cadrul Facultății de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării, Universitatea de Vest din Timișoara, a inclus în discuție fake news, punând accentul pe nevoia de educație media atât a tinerilor, cât și a adulților, precum și pe importanța comunicării online.

”Nu este nevoie să ne temem de mijloacele moderne de comunicare, ci de modul în care le folosim. Școala ar trebui să fie portalul către lumea digitală și nu cea care închide acest univers în care se află copiii noștri ca nativi digitali. Noi trebuie să le înțelegem lumea în care ei se află deja”, a spus Ileana Rotaru. ”Analfabeții secolului 21 sunt cei despre care spunem că nu vor putea sa fie alfabetizați media și să utilizeze cu succes mediul online. Poate pandemia ne-a deschis ochii și, poate forțați, unii dintre noi am observat că online-ul este bun, că avem resurse educaționale foarte bune în online, că avem copii încântați de aplicațiile folosite și poate că putem învăța de la copii și mai mult despre online”, a adăugat aceasta.



Citeste si