In contrast cu dinamica inregistrata de asigurarile de viata, subscrierile de asigurari generale au continuat sa piarda teren in primele 9 luni ale anului, ca urmare a faptului ca principalele linii de business, asigurarile CASCO si RCA au inregistrat scaderi cu mult peste media inregistrata in piata.
Subscrierile pe categoria de asigurari generale au fost de 3,8 miliarde de lei, in primele noua luni ale anului, in scadere cu 8,2% comparativ cu primele 9 luni ale anului trecut. Explicatiile acestui declin rezida in structura portofoliilor companiilor, in contextul in care asigurarile auto continua sa fie majoritare. Procentajul acestora din totalul subscrierilor la asigurarile generale este de 68%.

In acest context, principalele linii de business asigurarile CASCO si RCA au inregistrat scaderi cu mult peste medie, respectiv de 19,79% (CASCO) si 18,5% (RCA.) fapt care influentat in mare masura subscrierile intregii categorii. Asadar, asigurarile CASCO au scazut de la 1,935 miliarde de lei in T3 2010 la 1,552 miliarde de lei in T3 2011, in timp ce RCA de la 1,904 mld. lei la 1,552 mld. lei.

Scaderea se datoreaza catorva factori care au produs efecte cumulate, potrivit portalului Asigura.ro. In primul rand, criza financiara a dus la reducerea bugetelor personale. Practic, pentru a face fata cheltuielilor curente, romanii au fost nevoiti sa taie acele costuri ce aparent nu afecteaza nivelul de trai - iar unul dintre ele este prima de asigurare CASCO. De asemenea, in ultimii 5 ani, piata asigurarilor CASCO a fost sustinuta de vanzarile in leasing. Odata cu caderea masiva a acestei piete a disparut si principalul motor de crestere al asigurarilor CASCO; clientii ce au achizitionat masini in sistem leasing sau credit, si care au trebuit sa si le asigure in acel moment, au renuntat la acest „obicei” de indata ce au finalizat leasingul sau contractul de credit.

Nu in ultimul rand, companiile de asigurare au facut eforturi in a pastra piata asigurarilor CASCO la un nivel functional - prin produse simplificate sau prin reduceri de pret. Aceasta din urma practica a pus presiuni mari asupra performantelor fiecarui asigurator. Aceste presiuni se reduc in cele din urma la reducerea flexibilitatii in tarifare pe viitor.

"Scaderea de pe piata asigurarilor auto facultative, inceputa inca din 2009, este direct legata de efectele crizei economice la nivelul populatiei si de reducerea vanzarilor din sectorul productiei de autoturisme, sau a importului de masini pe teritoriul Romaniei. Consideram ca in ultimul trimestru din 2011, trendul de scadere pe CASCO si RCA se va mentine", au declarat reprezentantii Euroins.

Asiguratorii membri UNSAR au pierdut 5% in subscrieri, la 9 luni


Defalcat, in ceea ce priveste asigurarile CASCO - desi asiguratorii nu au redus tarifele in mod semnificativ, s-au folosit in mai mare masura competentele de reduceri comerciale acordate retelelor de vanzari ale acestora. Estimativ, reducerile fata de tariful standard se situeaza, in medie, la circa 15%. Scopul acestor reduceri a fost in principal pastrarea portofoliului de clienti – in special a celor cu o rata a daunei buna. De asemenea, pentru a elimina dependenta CASCO fata de piata de leasing, incepand cu 2011, asiguratorii au cautat solutii pentru revigorarea vanzarilor pentru politele auto facultative, incercand unificari cu produsul de asigurare obligatoriu, sau cu alte cuvinte un pachet RCA + CASCO ca o alternativa la RCA -ul clasic, aceasta putand fi o solutie de eliminare a dependentei vanzarilor CASCO de piata de leasing.

Asadar, daca pana acum industria de leasing a contribuit in mod decisiv la evolutia pietei, acest rol trebuie sa fie preluat de catre companiile de asigurare si de brokeraj, prin lansarea de produse adecvate si prin explicarea si promovarea acestora.

In ceea ce priveste piata RCA, trebuie spus ca anul 2011 a fost un an al testelor, in care fiecare companie de asigurare a incercat in felul sau sa vada reactia pietei la un anumit stimul: reduceri de prime – chiar si acolo unde nu era in traditia companiei; majorari ale comisioanelor acordate intermediarilor, astfel incat sa se obtina o crestere a vanzarilor prin acest canal de distributie; acordarea de beneficii suplimentare – reduceri pe alte forme de asigurare, asistenta rutiera gratuita pentru clientii RCA etc.; reduceri pentru anumite segmente de piata – functionari publici, activitati de constructii etc.. In principiu, s-a dorit identificarea de noi posibilitati de imbunatatire a performantelor fara a degrada semnificativ portfoliul companiei.

"Tarifele medii utilizate de companie in 2011 au fost in scadere cu aproximativ 15% pentru clasa de asigurari auto facultative, in timp ce tarifele pentru asigurarile obligatorii auto au cunoscut o reducere de 20% in medie fata de 2010. Reducerea tarifelor pentru RCA a fost practicata de toti jucatorii din piata de profil, ca o consecinta a concurentei dintre companii si a adaptabilitatii la necesitatile clientilor, pe un fond al crizei financiare inca resimtita la nivel national de populatie", potrivit Euroins.

Faptul ca politele RCA au devenit mai importante in piata ca forma de asigurare in ponderi, este doar o modificare de conjunctura si nu se datoreaza unei strategii anume a jucatorilor din industrie, au declarat sursele citate. Asadar, avand in vedere scaderile de prima din 2010, costurile de reparatie in usoara dar continua crestere in cursul lui 2011, performantele la nivel de piata sunt suceptibile sa se fi diminuat. Cu siguranta insa, sunt companii care in urma practicarii unui tarif bine segmentat au reusit sa isi imbunatateasca rezultatele.

Reprezentantii companiei de asigurari mentioneaza, de asemenea, ca scaderea ponderii detinuta de asigurarile CASCO in total portofoliu, in favoarea asigurarilor RCA, este o urmare a nivelului veniturilor populatiei supuse consecintelor crizei globale. "In conditiile in care daunalitate este in continua crestere, iar sumele asigurate vor creste de asemenea in viitor, la un nivel al tarifelor in scadere in 2011 fata de 2010, aceasta clasa (n.r. RCA) este clar ca nu este una profitabila".

S-au inmultit accidentele provocate de masini fara RCA. Plus de 35% in 2011

Daca in 2011, valoarea maxima a despagubirilor in caz de accident pentru RCA este de 750.000 euro pentru pagube materiale si 3,5 milioane euro pentru vatamari corporale, in 2012 acestea vor ajunge la 1 milion de euro pentru materiale si de 5,5 milioane euro pentru corporale. Limita de despagubire se transforma in lei, la cursul BNR din ziua producerii accidentului.

In perioada aferenta a 9 luni 2011, Euroins a subscris un numar de 531,260 polite RCA, cu 14% mai putin decat in aceeasi perioada a anului trecut. Pentru celalalt tip de asigurari auto, CASCO, numarul de polite subscrise de companie a scazut cu 29% fata de 2010.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri