Drumul asigurarilor de viata in 2013. Dialog cu 2 romani si 2 olandezi
Totusi, o astfel de evolutie nu poate produce efecte imediate asupra companiilor sau a clientilor, dat fiind ca nivelul inca ridicat de incertitudine ii determina pe oameni sa fie prevazatori cu privire la modul in care isi administreaza bugetele si la cheltuielile pe care si le asuma in aceasta perioada.
In acelasi timp, cred ca o tendinta importanta ce va continua sa isi puna amprenta asupra pietei de asigurari de viata se refera la faptul ca, in contextul realitatilor prezente, oamenii se gandesc mai atent la nevoile de protectie financiara a celor dragi dar si de a economisi pentru un viitor mai bun. Un aport important la aceasta tendinta l-a avut si intensificarea eforturilor de informare si educare venite din partea jucatorilor de pe piata asigurarilor de viata, eforturi ce trebuie sa continue si in viitor.
Nu in ultimul rand, cred ca - pe fondul cresterii nevoii de protectie - oamenii vor opta in continuare in special pentru produse de asigurare traditionale si de sanatate, confortabile unui public mai larg, din punct de vedere al resurselor financiare si a complexitatii. Ne asteptam ca - in conditiile unei evolutii pozitive a economiei - si piata de asigurari de viata sa inregistreze o crestere marginala (sub 5%).
Totusi, in ciuda contextului economic si politic, potentialul pietei de asigurari nu trebuie ignorat. Piata romaneasca este inca foarte puternic subasigurata, cu un volum mic de prime si o penetrare foarte redusa, fata de pietele europene mature sau cele din Europa Centrala si de Est. Gradul scazut de penetrare a asigurarilor este astazi sub 2% in Romania, fata de o medie de 8% la nivel european.
In ceea ce priveste valoarea pietei de asigurari de viata si cresterea numarului de clienti, nu estimez schimbari mari pentru perioada urmatoare daca nu se vor lua masuri care sa sprijine eforturile facute de companiile de asigurari. In primul rand, ar fi nevoie de introducerea sau cresterea deductibilitatii pentru anumite categorii de asigurari care vin in ajutorul clientilor. In acelasi timp, sunt necesare si masuri pentru promovarea si dezvoltarea asigurarilor, sprijinirea programelor de educare si crestere a increderii pietei in sistemul de asigurari, promovarea unei transparente mai mari. In plus, ar trebui facilitata dezvoltarea si cresterea profesionalismului in randul agentilor, ceea ce ar ajuta la cresterea importantei acestei discipline si al eticii in piata asigurarilor.
Revenirea pietei romanesti de asigurari depinde de anumiti indicatori macro printre care PIB este cel mai important. Insa dezvoltarea pietei de asigurari de viata depinde si de cresterea gradului de educatie financiara a individului, de constientizare a nevoilor dar si de stimulentele fiscale.
Din punct de vedere strategic, in timp ce industria bancara se echilibreaza in aceasta perioada economica dificila, in asigurari pot avea loc miscari pe piata, principalele motive fiind introducerea normelor europene care armonizeaza reglementarile din domeniul asigurarilor (Solvency II).
In ceea ce priveste produsele de asigurari, 2013 va insemna tehnologie si inovatie. Astfel, companiile vor lansa produse adaptate nevoilor clientilor si in concordanta cu noul regim de management al riscului (Solvency II), iar in centrul atentiei vor ramane in continuare asigurarile de sanatate, segment care este mult sub potentialul real si care va continua sa inregistreze cresteri de doua cifre.
In conditiile in care piata de asigurari a raportat un usor avans in primele sase luni din acest an (+2,7%, conform CSA), ar putea incheia anul pe plus. Insa piata asigurarilor este in stransa legatura cu tot ce se intampla in economia romaneasca. Suntem totusi optimisti si vedem o crestere a industrie de cateva procente.
In ceea ce priveste asigurarile de viata, acest segment are potential, avand in vedere faptul ca gradul de penetrare al asigurarilor de viata este inca foarte scazut. Evolutia pietei va depinde de evolutia economiei, dar si de reforma din domeniul sanatatii. Nevoia de protectie exista si va duce la o crestere a pietei de pana la 5%, sustinuta si de distributia produselor prin intermediul bancilor.
Puncte forte, puncte slabe, oportunitati si amenintari: